Muligheden for hjemmearbejde bliver afgørende for virksomheders rekruttering

Hjemmearbejde er blevet en central del af jobbet for en tredjedel af danskere i beskæftigelse. Det viser en ny undersøgelse fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening, som derfor forventer, at hjemmearbejdet bliver en afgørende del af virksomhedernes rekrutteringsindsats.

Det er vigtigt for mange danskere, at de får muligheden for at arbejde hjemme, når de søger et nyt arbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Muligheden for at kunne arbejde fra hjemmekontoret er vigtig for mange danskere, når de skal finde et arbejde. Det konkluderer Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) på baggrund af en undersøgelse fra Voxmeter blandt 1.000 danskere.

Her svarer over en tredjedel af de omkring 500, der har arbejdet hjemme under coronakrisen, at muligheden for hjemmearbejde i høj eller meget høj grad er et centralt parameter for dem i deres nuværende job. De svarer samtidig, at det især er øget fleksibilitet i arbejdsdagen og fraværet af pendling, der gør hjemmearbejde attraktivt.

»For mig er der ingen tvivl om, at vi fremover vil se, at flere og flere virksomheder fremhæver mulighederne for hjemmearbejdsdage i deres rekrutteringsindsats, fordi det afspejler et ønske hos en stor del af arbejdsstyrken,« siger Marianne Dissing, der er administrerende direktør i FA.

World Economic Forum har på baggrund af data fra det erhvervsorienterede sociale medie LinkedIn draget den samme konklusion, og Microsoft har fremhævet tendensen i deres undersøgelse om hjemmearbejde.

»De fleste arbejdsgivere har erfaret, at en fleksibel arbejdsplads er en afgørende faktor for at kunne rekruttere og fastholde de dygtigste medarbejdere,« sagde Microsofts administrerende direktør, Nana Bule, til Berlingske i forbindelse med undersøgelsen.

Fleksibilitet er vigtigt

I undersøgelsen fra FA fremhæver 35 procent af de adspurgte, at mulighederne for fleksibel tilrettelæggelse af arbejdsdagen er den største gevinst ved hjemmearbejde, mens 33 procent peger på fraværet af pendling.

»Hjemmearbejde et par dage om ugen gør det lettere at få enderne mellem arbejds- og familieliv til at mødes. Det gælder nok især for børnefamilierne. Så det kommer ikke bag på mig, at den fleksibilitet, der er indbygget i hjemmearbejde, er attraktiv for mange,« siger Mariane Dissing.

Hun bakkes op af Anders Dons, der er administrerende direktør for revisionshuset Deloitte i Norden. I forbindelse med en undersøgelse om hjemmearbejde fra Deloitte og Kraka fortalte han i Berlingske, at flere ønsker et fleksibelt arbejdsliv efter coronakrisen.

»Rigtig mange har lyst til en kombination af tid på kontoret og hjemmearbejde. Der handler det om at finde den rigtige balance i forhold til, hvilke arbejdsopgaver der passer bedst hvor,« sagde Anders Dons.

Virksomheder er blevet mere positive

Det er ikke kun de beskæftigede danskere, som har fået en mere positiv tilgang til hjemmearbejde under coronakrisen. En ny undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager viser også, at 67 procent af 1.000 adspurgte virksomheder er blevet mere positive over for antallet af hjemmearbejdsdage.

Ifølge Ballisagers direktør skyldes den store stigning, at virksomhederne var meget skeptiske over for hjemmearbejde før coronakrisen, fordi de frygtede, at produktiviteten ville falde.

»Men sådan gik det ikke, og pludselig fik virksomhederne øje på gevinster ved hjemmearbejde: faldende sygefravær, fleksibilitet, mere plads på arbejdet, effektive møder online og umiddelbart en intakt trivsel og produktivitet,« siger Morten Ballisager.

Den tendens stemmer meget godt overens med undersøgelsen fra Microsoft, hvor det også er tydeligt, at et stort flertal af virksomheder har fået ændret deres syn på hjemmearbejde.

»Andelen af danske virksomheder med en fleksibel ordning for hjemmearbejdet er på et år gået fra 15 procent til 86 procent. Virksomhederne har i høj grad været tvunget til det, men vi kan se, at den øgede mængde hjemmearbejde ikke har reduceret effektiviteten – tværtimod,« sagde Nana Bule til Berlingske.