Massefyring hos Flying Tiger: 40 medarbejdere afskediget på hovedkontoret

Flying Tiger Copenhagen afskediger i dag 40 medarbejdere på virksomhedens hovedkontor. Ifølge en pressemeddelelse er fyringerne del af en ny strategi, der skal fremtidssikre den internationale kæde.

topfoto
Flying Tiger vil stoppe kædens hastige ekspansion og arbejde for mere profit i allerede eksisterende butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen

Flying Tiger Copenhagen fyrer i dag 40 medarbejdere fra deres hovedkontor i København. Virksomheden skriver selv i en pressemeddelse, at »restruktureringen« sker som led i en ny strategi, der skal ruste kæden til fremtiden og gøre virksomheden mere profitabel.

»I dag er en vanskelig dag, hvor vi siger farvel til 40 kolleger, der alle har ydet en stor indsats for Flying Tiger Copenhagen. Jeg vil gerne sige en stor tak til de medarbejdere, der nu forlader os og understrege, at vi gør vores yderste for at hjælpe de berørte kolleger videre så godt som muligt,« siger Mette Maix, adm. direktør i Flying Tiger Copenhagen i en pressemeddelelse.

De mange fyringer kommer efter en årække, hvor ti-kronerskæden for alvor har haft vokseværk. I løbet af det seneste år er der åbnet en ny butik hver tredje dag i et af de 30 lande, virksomheden har butikker i. En udvikling, som ejeren EQT dog valgte at sætte en stopper for, da man tidligere på måneden annoncerede, at vækstplanerne nu er sat i bero.

Adm. direktør, Mette Maix, kalder strategiændringen »nødvendig«. Flying Tiger Copenhagen vil i stedet for ekspansion fremadrettet fokusere på at optimere de allerede eksisterende butikker, der skal blive til en sundere forretning med mere på bundlinjen

»Det er en unik præstation, at Flying Tiger Copenhagen er blevet et så stærkt globalt brand. Flying Tiger Copenhagen er en dansk eksportsucces med næsten 1.000 butikker på verdensplan. Det har krævet store investeringer, der kan aflæses på overskudsgraden,« siger Mette Maix adm. direktør i Flying Tiger Copenhagen.

Det er ifølge direktøren af hensyn til bundlinjen, at organisationen nu skal på slankekur. På virksomhedens hovedkontor vil der fremover være ansat 75 færre medarbejdere sammenlignet med i december 2018.

»Fokus skal i stedet være på at effektivisere og sikre den optimale drift af organisationen. Heldigvis kan vi se, at kunderne fortsat er begejstrede for vores koncept, og at basen af loyale kunder vokser. Vi har indledt 2019 rigtig godt med en stigning i like-for-like på 2,4 procent,« siger Mette Maix i en pressemeddelse.