Få transportmidler har i de seneste år delt vandene så meget som det elektriske løbehjul.

De lydløse, tohjulede køretøjer var i et år smidt ud af København efter stor utilfredshed blandt byens borgere, men nu er de vendt tilbage under nye restriktioner.

Det glæder Douglas Stark, medstifter og vicedirektør i den svenske udbyder af elektriske løbehjul, Voi, der har hvert fjerde løbehjul i København. Han forklarer den udbredte negative holdning til løbehjulene med, at folk endnu ikke har vænnet sig til synet af dem i bybilledet.

»Det er helt naturligt, at der er modstand mod et nyt transportmiddel i begyndelsen. Folk var også skeptiske over for bilen og hestevognen, da de kom ind i byerne for første gang. Men byer skal udvikle sig, og jeg tror på, at folk kommer til at acceptere den nye teknologi i fremtiden,« siger Douglas Stark.

Douglas Stark var i 2018 med til at starte Voi, der i dag er Europas største udbyder af elektriske løbehjul. Pr-foto
Douglas Stark var i 2018 med til at starte Voi, der i dag er Europas største udbyder af elektriske løbehjul. Pr-foto

Voi ejer 800 af 3.200 elektriske løbehjul i København. Ambitionen er, at de elektriske løbehjul i løbet af 10-15 år skal fylde væsentlig mere i hovedstaden, fortæller vicedirektøren:

»Målet er, at vores elektriske løbehjul skal være en naturlig del af transporten i København. Vi er glade for at have samarbejdet med byen om den nye licens, men vi håber at opnå endnu større tilgængelighed for brugerne i særligt midten af byen. Det arbejder vi med private grundejere om at gøre muligt.«

Nye restriktioner

Løbehjulene blev sparket ud af København i efteråret 2020 efter adskillige klager fra borgere og politikere over, at de udgjorde en sundhedsfare og flød overalt i bybilledet. Transportminister Benny Engelbrecht (S) kaldte således udlejningen for »det vilde vesten«.

Derfor har Voi og tre andre udbydere nu indgået en aftale med Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune om nye restriktioner, der skal forhindre de problemer, som gjorde løbehjulene så upopulære blandt byens borgere.

Løbehjulene skal således parkeres i 240 fastlagte parkeringsområder, ligesom det ikke længere vil være muligt at leje løbehjul eller afslutte en tur i områder, der er kategoriseret som »tæt by«.

»Tæt by« dækker over dele af Vesterbro, Østerbro, Amager, Christianshavn og hele Indre By. Det vil stadig være muligt at benytte løbehjulet i hele København, ligesom man kan parkere midlertidigt, mens taxameteret kører.

To p-vagter skal foretage kontrol af parkerede løbehjul, og skulle de finde løbehjul uden for parkeringsområderne, vil de blive afhentet, hvorefter den pågældende løbehjulsudbyder vil modtage en regning på 338 kroner pr. enhed.

Efter godt en måned med de nye restriktioner har Voi dog ikke oplevet nævneværdige besværligheder, fortæller Douglas Stark.

Han erkender dog, at en ny lov, som træder i kraft fra januar 2022, kan få negative konsekvenser for Vois forretning i Danmark. Det bliver nemlig lovpligtigt at bære hjelm, når man kører på elektrisk løbehjul.

»Det er klart, at det vil betyde færre spontane kunder, men vi forsøger at imødekomme det ved at uddele hjelme. Hos Voi er sikkerhed en topprioritet, hvorfor vi opfordrer og motiverer vores brugere til at bære hjelm. Men vi mener ikke, at et decideret lovkrav er det bedste tiltag,« siger Douglas Stark.

Bedste år til dato

Selvom flere lande har indført strammere restriktioner på de elektriske løbehjul, har Voi haft sit bedste år til dato. De svenskejede løbehjul står i de fleste europæiske storbyer, og stadig flere benytter sig af transportformen, fortæller Douglas Stark.

Derfor har han og Voi onsdag fået overrakt prisen som årets globale iværksættervirksomhed ved Global Startup Awards i Cirkusbygningen i København. Begrundelsen lyder blandt andet, at de »på meget kort tid er blevet en stor succes, fordi de imødekommer den stigende efterspørgsel efter innovative og bæredygtige transportmidler, som ikke belaster klimaet«.

Ifølge Douglas Stark er prisen et bevis på, at de elektriske løbehjul er kommet for at blive.

»Der er et stort behov for nytænkende transportløsninger i alle byer i Europa, hvis vi skal nå målsætningen om at skabe mere bæredygtige byer. Vi er utrolig glade for, at flere danske byer går forrest og har omfavnet mikromobilitet som en del af løsningen,« siger svenskeren og fortsætter:

»Og så er det jo sjovt at være her i cyklens hovedstad og vinde en pris for vores succes med elektriske løbehjul.«