Elløbehjulene ryger ud af store dele af København: »Det har ikke været en ubetinget succes for at sige det mildt«

Det skal ikke længere være tilladt at udleje elløbehjul fra offentlige områder i det meste af Indre By og brokvartererne i København. Byrummet skal bruges anderledes, lyder det fra Socialdemokratiet.

»Jeg har ikke dybt indsigt i deres forretningskoncept, men det bliver mindre lukrativt for dem,« siger Lars Weiss (S) om elløbehjulsbranchen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Alt tyder på, at elløbehjul i fremtiden bliver langt mindre udbredt i København.

For en ny politisk aftale på rådhuset i hovedstaden forbyder nemlig udlejning af elløbehjul fra offentlige områder i det meste af Indre By og brokvartererne i København. Det blev torsdag aften besluttet.

Bag beslutningen er blandt andre Socialdemokratiets Lars Weiss, som er medlem af teknik- og miljøudvalget. Han siger, at beslutningen blev truffet af to årsager:

»Den første årsag er, at i den del af byen, hvor vi ikke vil stille kommunale arealer til rådighed for udlejning, vil vi gerne vil bruge byrummet til andre ting som eksempelvis flere grønne arealer og mere udeservering,« siger han og fortsætter:

»Den anden årsag er det kaos, der har været med løbehjulene, siden de blev introduceret for et år siden.«

Med den nye aftale vil det ifølge Ritzau stadig være muligt at udleje elløbehjul fra en forretning, hvor kunden kan komme tilbage med løbehjulet efter endt tur. Men de skal altså ikke længere kunne lejes fra gaden.

Lars Weiss, hvordan kommer jeres forslag og beslutning til at påvirke branchen, tænker du?

»Jeg har ikke dybt indsigt i deres forretningskoncept, men det bliver mindre lukrativt for dem,« siger han.

Hvad tænker du om det?

»Det er i den sammenhæng et hensyn, vi ikke må tage. Vi skal prioritere byrummet, for det er afgørende.«

Den prioritering af byrummet, du taler om – tror du ikke, at den kommer til at tage livet af branchen?

»Det må du spørge branchen om.«

Hvis det stod til dig, skulle man så tage livet af branchen?

»Nej, ikke hvis det foregår under ordnede forhold, og hvis den laver aftaler med private grundejere. Så må den jo gerne det. For os har det været det afgørende, at vi vil bruge zonen i byrummet til noget andet og sikre ordnede forhold.«

Men hvorfor ikke finde en løsning med branchen. De har jo i forvejen rakt hånden ud efter at finde en løsning?

»Fordi vi vil prioritere byrummet. Virksomhederne har haft godt halvandet år til at vise, at det kunne de håndtere det her på måde, så det ikke skabte scener i byen. Det har ikke været en ubetinget succes for at sige det mildt.«

Men helt ærligt, kommer elløbehjul til at have betydning for udeservering?

»Vi har set i forbindelse med corona, at der er givet flere ekstratilladelser til udeserveringer. Der er stor efterspørgsel på udeservering.«

Hvorfor vil elløbehjul stå i vejen for det?

»Man kan roligt sige, at byrummet i København er et nulsumsspil. Bygningerne står, hvor de står, fortorvene er, hvor de er. I denne zone kommer ikke mere byrum. Det er en færdigudviklet del af byen. Hvis vi vil have mere udeservering og mere grønt, så kan vi ikke bruge pladsen til parkeringszoner til elløbehjul.«

Hvad vil du sige til Tier, Lime, Voi om aftalen. Jeg kunne forestille mig, at de banker i bordet lige nu?

»Jeg synes, vi skal give det en chance med de restriktioner, der er lagt ind. Byen vil gerne have et samarbejde elløbehjulsproducenter, men det forudsætter også, at elløbehjuls-operatørene spiller med og har respekt for prioriteterne.«