Fra næste uge er de tilbage i Københavns bybillede – og det er en stor fejl, mener forsker

Elløbehjulet vender nu tilbage til København. Et onde for byen, mener trafikforsker.

Uge 42 bringer ikke kun efterårsferie, men også elløbehjul med sig i København. Et transportmiddel, som i høj grad deler vandene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København er klar til at invitere elløbehjulet retur til bybilledet, og allerede i næste uge vil løbehjulene være at finde i kommunen.

Det sker som følge af, at Københavns Kommune har indgået en aftale med to udbydere af elløbehjul, som vel nok må siges at være det køretøj, der i nyere tid har delt vandene mest.

Elløbehjul vil imidlertid være underlagt nye retningslinjer i et forsøg på at sikre, at de ikke ligger og flyder på må og få og forhindrer københavnerne i at bevæge sig frit, hvilket var tilfældet, sidst køretøjet kom til hovedstaden.

Det skriver Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.

Københavns Kommune vil forsøge sig med, at løbehjulene, når turen er slut, skal parkeres i 240 fastlagte parkeringsområder, ligesom det ikke længere vil være muligt at leje løbehjul eller afslutte en tur i områder, politikerne har kategoriseret som tæt by.

»Tæt by« dækker over dele af Vesterbro, Østerbro, Amager, Christianshavn og hele Indre By.

Man kan dog stadig benytte løbehjulet i hele byen, ligesom man kan parkere det midlertidigt i hele København, mens dets taxameter kører.

Det er således muligheden for at efterlade løbehjulet hvor som helst til en ny bruger, der ikke længere eksisterer – såfremt politikerne får held med deres forehavende.

For at sikre sig, at de nye regler bliver overholdt, har politikerne besluttet, at to p-vagter skal foretage kontrol af parkerede løbehjul. Skulle vagterne uden for parkeringsområderne finde løbehjul, hvis taxameter ikke er i gang, vil løbehjulene blive afhentet, og den pågældende løbehjulsudbyder vil modtage en regning på 338 kroner pr. enhed.

Alligevel vækker ordningen ikke begejstring hos trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

Han mener, at man med beslutningen byder et unødvendigt onde velkommen tilbage i byen og kalder elløbehjulet for »et rigtig dårligt transportmiddel«.

»Det fører til en masse ulykker, og det fjerner folk fra de aktive transportformer, gang og cykel, så der er ikke ret meget positivt at sige om det,« siger Harry Lahrmann til Berlingske.

En opgørelse fra Region Hovedstaden viste i januar 2020, at der på et år havde været op mod 300 tilfælde, hvor akutberedskabet i Region Hovedstaden måtte reagere på henvendelser om skader, der var opstået i forbindelse med brug af elløbehjul.

Samme opgørelse viste, at der i en del tilfælde var tale om voldsomme skader som for eksempel kraniebrud, og at de tilskadekomne ofte var berusede eller påvirkede af stoffer.

Hvad er det godt for, det her elløbehjul?

»Ja, det må du sgu spørge andre end mig om,« siger Harry Lahrmann:

»Jeg synes, at man skulle sige, at det er ikke noget, vi har brug for.«

Begår København en fejl ved igen at tillade elløbehjulet i byen?

»Helt sikkert. Brugerne får en masse skader, og nu bliver der jo nok krav om hjelm, men de skader, man får, er ofte i ansigtet, fordi man står på hovedet ud over styret, og så hjælper hjelmen sådan set ikke. Der er behov for politikere, som tør stå fast og sige, at elløbehjul vil vi ikke have,« siger Harry Lahrmann:

»I stedet skulle de sige, at i København har man cyklen, og det er et fint transportmiddel, så der er ingen grund til at have folk til at køre rundt på elløbehjul.«