Iværksættervirksomhed vil bruge OL til at vokse

Med grønne planter og bæredygtige blyanter vil virksomheden Sprout bruge den danske pavillon til at slå igennem i USA og tiltrække investorer.

Sprouts adm. direktør Michael Stausholm håber, at OL kan give firmaet så meget eksponering under OL i Rio de Janeiro, at investorer vil kaste penge i firmaet. (Arkivfoto: Thomas Lekfeldt) Fold sammen
Læs mere

Siden maj har virksomheden Sprout været i gang med at plante tomatplanter og forglemmigej i Brasilien. Virksomheden er nemlig blevet udvalgt til at repræsentere Danmark i den danske pavillon på Ipanema Beach under årets OL. Derfor er det Sprouts grønne planter, som udsmykker pavillonen »Heart of Denmark«, der åbner 2. august.

Sprout sælger blyanter, man kan plante og få til at spire som krydderurter, blomster og grøntsager. Sprout sælger til regeringer, andre virksomheder og organisationer i 60 lande. Kunderne, der tæller blandt andre Ikea, Danfoss, Vatikanet, Nestlé, Toyota og Deutsche Bank, får deres logo ingraveret og bruger dem som green giveaways og til fundraising.

Med sine miljøvenlige produkter skal Sprout være med til at fortælle historien om Danmark som et grønt forgangsland. For virksomheden er det en »blåstempling« at blive udvalgt til at repræsentere Danmark, siger den administrerende direktør, Michael Stausholm.

Og forhåbentlig også en god forretning.

»27.000 journalister, over en million købedygtige turister, hvoraf man regner med, at en kvart million mennesker vil passere gennem pavillonen. Forhåbentlig kommer det til at betyde en masse eksponering på de sociale medier. Det er en helt ubetalelig ­eksponering for os som nystiftet virksomhed,« siger Michael Stausholm.

Sprout blev stiftet i 2013 og havde i 2015 en omsætning på ti millioner kroner. Målet er at fordoble omsætningen i år. Samtidig er ambitionen på sigt at sidde på en procent af verdensmarkedet for blyanter. I alt sælges der 15 mia. blyanter om året på verdensplan.

Med kunder som Disney, Chevron, Chrysler og Bank of America satser Sprout særligt på det amerikanske marked. I årets første kvartal stod USA for 35 procent af Sprouts globale omsætning. En markant stigning fra sidste år, hvor tallet var 12 procent. Her kan OL være med til at sparke døren ind til det store marked på den anden side af Atlanten.

»I øjeblikket oplever vi stor interesse fra USA. Den skal vi helst bygge videre på til OL. Når pavillonen har store danske virksomheder som Grundfos med, trækker de opmærksomhed og folk til. Det falder af på os. En begivenhed som OL samler en masse øjne i en kort periode, og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil kunne se på det vores resultat,« siger Michael Stausholm.

Hvis de rigtige investorer dukker op, kan OL også være med til at skaffe en kapitalindsprøjtning, der skal få Sprout til at vokse, fortæller han.

»Vi kigger efter investorer, for vi skal fordoble omsætningen i år. Det indebærer, at vi omsætter for et par og tyve millioner. Vi kan godt gøre det på egen hånd, men vi vil gerne vokse hurtigere, komme bredere ud og udvide produktporteføljen. Det kræver ­kapital,« siger Michael Stausholm.