Fra april flyver to vandfly i rutefart mellem København og Aarhus

Vandflyselskabet Nordic Seaplanes har efter lang tids søgen anskaffet sig et nyt vandfly, som skal sikre selskabet succes med flere afgange mellem København og Aarhus.

I løbet af april får dette vandfly fra Nordic Seaplanes selskab af et søsterfly indkøbt i Australien. Begge fly skal beflyve ruten mellem København og Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Mens et canadisk luftfartsselskab har vakt opsigt ved at sende et elvandfly på vingerne, holder det danske vandflyselskab Nordic Seaplanes fast i gode gamle vandfly drevet af fossile brændstoffer.

Onsdag indledte Nordic Seaplanes en ny sæson med daglige afgang mellem København og Aarhus. Samtidig kan selskabets kunder, der for manges vedkommende flyver jævnligt med vandflyet, se frem til endnu flere afgange mellem havnebassinerne i landets to største byer fra 1. maj i år.

En drøm er nemlig netop gået i opfyldelse, da vandflyselskabet langt om længe har anskaffet sig sit andet fly.

Der er tale om et brugt fly af sammen type, som det fly, Nordic Seaplanes flyver med i dag, nemlig en Twin Otter. Flyet er indkøbt i Cairns i Australien.

Ifølge Nordic Seaplanes er det nye fly produceret samme år, men nogle måneder før selskabets gamle fly. Det nye fly har fløjet 13.000 timer, mens det nuværende fly har fløjet 18.000 timer.

»Fly nummer to har en interessant historie,« fortæller vandflykaptiajn, direktør og medejer i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm i en pressemeddelelse.

»Udover at det gamle og det nye fly næsten er tvillinger, har det nye fly før levet sit liv i Østen. Det har senest føjet i Papua Ny Guinea for Mission Aviation Fellowship (MAF), som er en nødhjælpsorganisation, der i over 70 år har fløjet forsyninger som medicin og nødhjælp ud til mennesker, der lever isolerede områder,« fortæller Lasse Rungholm.

Inden det er klart til at flyve danske forretningsfolk over Kattegat, skal flyet igennem en mindre renovering hos det schweiziske fly- og vedligeholdelsesselskab Zimex.

Et skridt nærmere målet

Med fly nummer to på vingerne kommer Nordic Seaplanes et skridt nærmere sit ultimative mål om at flyve timedrift mellem København og Aarhus.

Selskabet havde i sin spæde begyndelse problemer med at få luft under vingerne, da det blandt andet haltede med myndighedsgodkendelser, blandt andet på grund af frygt for støjgener, og det tog fire år før vandflyet kunne foretage sin jomfrurejse.

Først i 2016 fik Nordic Seaplanes sit hidtil eneste vandfly søsat, så danskerne fik mulighed for at komme direkte til og fra det centrale København og Aarhus, uden bøvl med ekstra transporttid og lufthavnskontrol.

Dengang lød missionen fra bestyrelsesformand og medejer hos Nordic Seaplanes, Lars Erik Nielsen, at »vandfly skulle i timedrift mellem København og Aarhus«

Dertil var meldingen, at selskabet skulle ekspandere for at realisere sin mission. For at flyve i timedrift skulle der minimum tre fly til – og det skulle koste »120 millioner plus det løse,« sagde Lars Erik Nielsen til Berlingske tilbage i 2016.

Imellemtiden har Nordic Seaplanes i lighed med andre flyselskaber verden over fået på puklen for, at flytrafik udleder store mængder CO2. Som indehaver af et – snart to – vandfly af ældre dato, er det en problemstilling, Nordic Seaplanes forsøger at løse ved at CO2-neutralisere alle selskabets flyvninger.

»Sidste år indledte vi et samarbejde med Thor Heyerdahl Climate Parks og Bio8 AS. Parken omfatter et område på 2.146 hektar nyplantet mangroveskov i Myanmar. Vores andel af projektet betyder, at CO2-udslippet fra vores flyvninger neutraliseres 100 pct.,« forklarer Lasse Rungholm.

Klimatilpasset tilbud om låne-Audi

Samtidig har Nordic Seaplanes forsøgt at klimatilpasse sit samarbejde med Audi omkring lånebiler til de kunder, der har klippekort til vandflyet. Audi vil i den kommende sæson stille deres første elbil på markedet, Audi E-tron, til rådighed, og Nordic Seaplanes er i øjeblikket ved at undersøge mulighederne for at etablere ladestandere ved landingspladserne i København og Aarhus.

Mens flykunderne altså fremover kan sætte sig i en elbil for at nå frem til bestemmelsesstedet i en af Danmarks to største byer, må de kigge længe efter et elvandfly over de danske farvande.

Som Berlingske kunne fortælle onsdag er Nordic Seaplanes positiv, men særdeles skeptisk over for det realistiske i det canadiske projekt elvandfly.

Lasse Rungholm kalder det et »PR-stunt«, som ikke viser de sande udfordringer.

»Det er et rent eksperiment lige nu, hvor de så skulle vise pressen, at den faktisk kan flyve. Men det nytter jo ikke noget, at den kun kan flyve i få minutter,« siger Lasse Rungholm til Berlingske, men henvisning til at det canadiske elfly kun var i luften i fire minutter.