Først så de beskidte kneb dagens lys – og så kom bodsgangen i betændt Falck-skandale

Skandalen om hæderkronede Falcks beskidte forsøg på at presse den hollandske konkurrent Bios ud af markedet gav et sjældent indblik i dele af kommunikationsbranchens metoder. Der er brug for selvransagelse, lød det torsdag fra centrale aktører i en debat på Folkemødet på Bornholm.

Torsdag på Folkemødet debatterede Esben Højlund, direktør i pr- og kommunikationsbureauet Advice (nummer to fra højre) og Kaspar Bach, vice president i Falck (i midten) skandalen i den hæderkronede medicovirksomhed, hvor der blev brugt grove metoder i forsøget på at stække Falcks hollandske konkurrent Bios. Timme Bisgaard Munk, chefredaktør for Kommunikationsforum.dk (tv.), Karsten Hønge, folketingsmedlem fra SF deltog. Skandalen kalder på selvransagelse, lød det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

»Political culture eats fair play for dinner« hed den farverige overskrift på en artikel publiceret hos branchemediet Kommunikationsforum tilbage i februar.

Anledningen var den på det tidspunkt verserende Falck-skandale. Godt en uge forinden havde Konkurrencestyrelsen offentliggjort sin afgørelse i sagen om, hvorvidt Falck misbrugte sin position til at spænde ben for hollandske Bios i Region Syddanmark. Svaret var et rungende ja, konkluderede myndigheden, og mens det i sig selv var en stor historie, blotlagde en 208 siders lang redegørelse fra Konkurrencestyrelsen nok en interessant dimension:

Offentligheden fik et sjældent indblik i, hvordan kommunikations- og PR-bureauer kan operere. Således fremgik det af styrelsen redegørelse, hvordan Falck hyrede eksterne kommunikationsbureauer, konsulenter og lobbyister til at bidrage til kampagnen for at så tvivl om Bios’ evner.

Torsdag eftermiddag på Folkemødet på Bornholm beværtede Berlingske et debatarrangement, hvor netop kommunikations- og lobbyistbranchens rolle blev diskuteret med udgangspunkt i den konkrete sag.

En kontaktsport

Deltagerne i panelet var Espen Højlund, CEO hos Advice, det første bureau Falck engagerede i sin kampagne mod Bios, Karsten Hønge (SF), der som regionsrådsmedlem i Region Syddanmark blev forsøgt hvervet af flere lobbyister, Kaspar Bach Haabersat, vicepresident hos Falck og endelig Timme Bisgaard Munk, redaktør hos Kommunikationsforum og skribenten bag førnævnte artikel.

Og ifølge sidstnævnte skriver Falck-sagen sig ind i historiebøgerne som en af få sager, der for alvor har sat kritisk lys på kommunikationsbranchen.

»Der er to kulturer i kommunikationsbranchen: Der er de her pæne 12-tals piger, som er optaget af verdensmålene og processer. Og så er der et miljø omkring de politiske ungdomspartier, som har en helt anden kontaktsports-tilgang til strategisk kommunikation,« fastslog Timme Bisgaard Munk under debatten torsdag.

I forløbet omkring Falck var det de sidste, der var på spil, understregede han. Som Berlingske tidligere har kunnet fortælle, spillede den tidligere S-spindoktor, Peter Goll, en instrumental rolle i kampagnen, ligesom Jens Christiansen, tidligere DSU-formand og partisekretær hos Socialdemokraterne, ligeledes var involveret i sagen i kraft af sin daværende rolle som partner hos Advice.

Skandalen om det beskidte PR-lobbyarbejde i Falck-sagen kalder på selvransagelse, lød det fra både Falck og Advice under torsdagens debat på Folkemødet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Med køllen i hånden«

Jens Christiansen og en anden medarbejder fra Advice hjalp eksempelvis en Falck-redder med at oprette Facebook-gruppen “Nej til ambulancekaos”, der ifølge styrelsen spillede en hel central rolle i miskrediteringskampagnen mod Bios. Derudover var de med til at arrangere en demonstration mod Bios, ligesom folkene fra Advice bidrog i arbejdet med at formidle negative historier om Bios til forskellige journalister.

Hos Advice er CEO Espen Højlund stadig chokeret over sit bureaus engagement i sagen, fortalte han torsdag.

»Det var et chok uden lige at sidde med de her 208 sider i hånden efter at have brugt 15 år af mit liv på at opbygge en virksomhed med en forståelse af, at vi er til for at hjælpe virksomheder med at forbinde sig med sin omverden på en legitim og balanceret og ordentlig måde,« sagde Espen Højlund.

»Lige pludselig stod vi som nogen af dem med køllen i hånden,« fastslog han.

Advice blev som det første bureau hyret af Falck i sensommeren 2014. Efterfølgende hyrede Advice Palle Smed, en selvstændig kommunikationskonsulent med en fortid i fagbevægelsen. Han fik blandt til opdrag at tage kontakt til hollandske journalister, der skulle bidrage med kritiske fra Bios hjemland. Senere kom det frem, at Palle Smed under dække af at være 3F-journalist henvendte til et hollandsk medie og bad dem om at finde smuds på Bios.

Direkte adspurgt af en tilhører kunne Espen Højlund torsdag ikke svare på, hvorfor man dengang hyrede Palle Smed ind.

»Jeg aner ikke, hvorfor han kom ombord,« sagde Espen Højlund.

Han beklagede allerede tidligt i forløbet Advices involvering i sagen, og den fortrydelse gentog han torsdag.

»Hele tonen er næsten det skammeligste at læse i alt det her. Det er så dumt og primitivt,« sagde han og fortalte at man samlet forbrød sig mod det, Espen Højlund kalder “Pippi (Langstrømpe, red.)-princippet”:

»Når man er meget meget stærk, så skal man også være meget meget sød. Det forbrød man sig imod. Det er ikke i orden, og det er heller ikke særlig klogt at gøre.«

Mellemrubrik

I Falck er samtlige ledende medarbejdere, der var en del af organisationen i 2014 og 2015, i dag skiftet ud. Siden Konkurrencestyrelsen offentligjorde sin afgørelse, har den nye ledelse, anført af CEO Jakob Riis, lagt behørig afstand til den måde, virksomheden operede på dengang.

Og den sang gentog Kaspar Bach, vicepresident for kommunikation hos Falck, torsdag ved debatten.

»I ethvert menneskes liv er der noget, man oplever som definerende for, hvordan man ser sig selv fremadrettet. Det gælder også for virksomheder. Jeg kan bare sige, at den her konkurrenesag, det er mega pinligt. Det er noget, som en ny ledelse skal forsøge at komme ud af,« sagde Kaspar Bach.

»Vi vil gerne måles på, hvordan vi ser verden fremad. Der har vi så besluttet, at vi er spejderdrenge. På den måde prøver vi at lære noget af det,« understregede han.

Mens konflikten om Bios' indtog verserede, markerede SFeren Karsten Hønge sig både som regionsrådsmedlem og folketingsmedlem som en markant stemme i debatten.

Fra Bios vandt udbuddet, til virksomheden gik konkurs knap to år senere, var Karsten Hønge kontinuerlig kritisk over for virksomhedens ambulancedrift. Det fremgår af styrelsen afgørelse, at kommunikationsbureauerne og Falck flere gange i forløbet havde kontakt med Karsten Hønge. Men fynboen afviste under debatten torsdag nok en gang, at han skulle have ageret nyttig idiot.

»Jeg er i stand til at lugte en svedig lobbyist i omegnen af tre en halv kilometers afstand. Sværere er det altså heller ikke at være politiker. Alle mulig prøver at påvirke en i alle mulige sammenhænge. Som politiker må man også stå på sin egne ben og navigere i det der kaos, som der var,« sagde Karsten Hønge i debatten:

»Der var nærmest borgerkrig i Syddanmark omkring det her spørgsmål.«

Mod slutningen af torsdagens debat trængte et åbenlyst spørgsmål sig på:

Hvordan undgår vi en ny sag i stil med Falck-skandalen?

Karsten Hønge meldte sig positiv over for at inføre et egentligt lobbyregister, hvor politkere skal oplyse, hvilke aktører de mødes og i hvilket øjemed.

Også Timme Munk opfordrede til, at der indføres strengere regler på området:

»Det kan godt være, at vi skal videre end selvregulering. Det er jo ikke umuligt at lovgive eller lave nogle strammere regler.«