»Det er klart, at vi ikke kommer til at sende flere skibe derind, før vi har et klart overblik over situationen«

Torsdag morgen har to tankskibe været udsat for et angreb, der får flere danske rederier til at holde vejret. Hafnia sender ikke flere skibe ind, før der er kontrol over sikkerhedssituationen. Maersk Tankers, Torm og Norden afventer myndighedernes udmelding og overvåger situationen nøje.

AT SEA OMAN CRUDE OIL TANKER
Front Altair i brand efter formodet angreb i Omanbugten. Fold sammen
Læs mere
Foto: IRIB NEWS HANDOUT

De danske rederier, der normalt sejler omkring Den Arabiske Halvø, afventer i disse timer, hvordan de skal forholde sig til sikkerhedssituationen i farvandene omkring Oman og Iran.

Det sker efter, at der torsdag morgen har været et formodet angreb på to tankskibe i Omanbugten ud for Iran. Et norsk skib er ifølge kilder blevet udsat for tre eksplosioner, men besætningen skulle være evakueret og sejlet i land.

Flere danske rederier oplyser torsdag til Berlingske, at de overvåger situationen og afventer internationale retningslinjer for området.

Hos rederiet Hafnia sejles der ikke flere skibe ind i det omdiskuterede farvand, før der er taget en beslutning om forbehold fra international side.

»Det er en forfærdelig hændelse, og vi tager alle de forholdsregler, vi kan. Mest af alt følger vi udviklingen, også internationalt, og hvilke tiltag der bliver taget. Men lige nu er vi nødt til at være ekstremt meget på vagt i forhold til, hvordan situationen kan udvikle sig yderligere,« siger Mikael Skov, direktør i Hafnia Tankers.

»Vi har fire-fem skibe i de farvande. De fortsætter som hidtil, og planen har hele tiden været, at de er på vej ud af området nu. Det er klart, at vi ikke kommer til at sende flere skibe derind, før vi har et klart overblik over situationen,« fortsætter han.

Mikael Skov oplyser endvidere, at Hafnia afventer, hvordan det internationalt besluttes, at man skal forholde sig, og om området skal betragtes som en farlig zone. Lige nu drejer det sig for direktøren om besætningens sikkerhed, som de evaluerer time for time.

»Besætningen er i højeste beredning for at se, hvad der sker i området,« siger han.

Mikael Skov, direktør i Hafnia Tankers

»Vi har fire-fem skibe i de farvande. De fortsætter som hidtil, og planen har hele tiden været, at de er på vej ud af området nu.«


Dagens angreb vækker bekymring hos flere danske rederier.

Maersk Tankers oplyser, at deres operationer ikke er blevet påvirket af episoderne i Omanbugten.

»Vi overvåger situationen nøje og træffer forebyggende foranstaltninger,« skriver rederiet i en mail til Berlingske.

Det samme gælder for det gamle danske rederi Torm.

»Vi følger situationen i området meget nøje baseret på de efterretninger, vi modtager fra vores sikkerhedsrådgivere, myndighederne og andre kilder. Sikkerheden for vores besætninger og skibe har højeste prioritet, og vi ønsker af sikkerhedsmæssige årsager for nuværende ikke at give yderligere detaljer om vores forholdsregler,« oplyser Torm i en mail.

Rederiet Norden oplyser, at det ikke har nogen skibe i bugten ud for Oman, men at rederiet nøje følger udviklingen.

»Vi følger situationen meget nøje og henholder os til de anbefalinger, som myndighederne kommer med,« lyder det i en mail fra Flemming Dahl Jensen, sikkerhedsofficer i Norden.

Andet angreb på en måned

Hormuz-strædet er en af verdens største passager for olie fra Saudi Arabien, Iran og Kuwait, og det er dermed en betydelig del af verdensproduktionen, der bliver påvirket, hvis leverancen går i stå, forklarede chef for råvarestrategi i Saxo Bank Ole Hansen tidligere til Berlingske.

Dagens formodede angreb er ikke det første angreb på tankskibe i farvandene omkring Iran i den seneste tid.

12. maj blev fire tankskibe – fra henholdsvis Saudi Arabien, De Forenede Arabiske Emirater og Norge – saboteret. Det var dog ikke af lige så alvorlig karakter som torsdagens formodede angreb. På daværende tidspunkt gav USA Iran skylden, men torsdag er der fortsat ingen konklusion fra international side.

Asbjørn Overgaard Christiansen, direktør for Sikkerhed, Miljø og Martim Forskning i Danske Rederier

»Morgenens hændelser i Omanbugten giver fornyet bekymring omkring sikkerhedssituationen i området, da det kun er en måned siden, vi sidst så de fire angreb ud for Fujairah.«


De norske søfartsmyndigheder har torsdag skrevet ud og advaret mod at sejle i iranske farvande.

Herhjemme har direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning i Danske Rederier, Asbjørn Overgaard Christiansen, også udtrykt sin bekymring for udviklingen i området:

»Morgenens hændelser i Omanbugten giver fornyet bekymring omkring sikkerhedssituationen i området, da det kun er en måned siden, vi sidst så de fire angreb ud for Fujairah,« skriver han til Berlingske og gør opmærksom på, at området er et knudepunkt for at få olie ud af Den Persiske Golf.

»Da det er et område, som vores medlemmer også besejler, følger vi situationen tæt. Vi er i dialog med myndighederne om situationen, og om hændelsen skal give anledning til ændrede anbefalinger for området.«

Fagforening på vagt

Det er ikke kun rederierne, der er på vagt. Også fagforeningen Ledernes Søfart er bekymrede over situationen i og omkring Hormuz-strædet, som er passagen mellem Omanbugten og Den Persiske Golf.

Direktør i Ledernes Søfart Sune Blinkenberg oplyser til Berlingske, at fagforeningen også er opmærksom og vil arbejde for at sikre deres medlemmers sikkerhed:

Sune Blinkenberg, direktør i Ledernes Søfart

»Vores primære fokus er at sikre, at danske søfolk, herunder vores medlemmer, trygt kan passe deres arbejde overalt i verden.«


»Det er en meget bekymrende udvikling, vi ser i farvandet mellem Oman og Iran i øjeblikket, og gudskelov forlyder det indtil videre, at ingen er alvorligt tilskadekommet ved de seneste to formodede angreb på civile handelsskibe. Vores primære fokus er at sikre, at danske søfolk, herunder vores medlemmer, trygt kan passe deres arbejde overalt i verden. Vi er overbeviste om, at ikke mindst de rederier, der driver forretning i Den Persiske Golf er lige så optagede af deres medarbejderes sikkerhed, og at de følger den aktuelle situation meget tæt.«

Derudover oplyser Sune Blinkenberg, at Ledernes Søfart gennem kontakt med rederierne og øvrige faglige organisationer vil sikre, at deres medlemmers interesser vil blive varetaget bedst muligt.

Dagens episode har ført til en markant stigning i oliepriserne. Omkring 40 procent af verdens samlede transport af olie til havs går gennem Hormuz Strædet.