Danske Plecto måler medarbejdere hos IBM og eBay

Til efteråret udvider softwarevirksomheden Plecto med et kontor i USA. Plecto måler medarbejderpræstation med konkurrenceelemeneter og positiv feedback. Det tiltaler amerikanske virksomheder som IBM, Headspace og eBay.

»Well done! Good for you! Første gang jeg hørte amerikanerne sige det, tænkte jeg, at det var ironisk. Men jeg forstod hurtigt, at her kan man unde folk, at det går godt. Det er fantastisk for et produkt som vores. Vi lever af at fremhæve de små sejre hver dag.«

Kristian Øllegaard er CEO i virksomheden Plecto, et datadrevet performanceværktøj, som i real-tid giver overblik over medarbejdernes præstationer. De har ikke markedsført sig i USA med syngende farver og store ord. De har end ikke haft et fysisk kundemøde eller åbnet et lokalt kontor op. Alligevel oplevede Plecto pludseligt, at en stigende del af omsætningen kom fra USA. 15 procent af den totale omsætning. Og mere end en tredjedel af virksomhedens kunder.

»Det er ret vildt,« siger CEO’en med et grin: »Vi solgte til en tilfældig kunde i USA. Dagen efter blev jeg ringet op af en mand, som havde set vores dashboard gennem et vindue fra gaden. Det ville han have. Sådan fik vi vores første lead i USA. Til efteråret åbner vi et kontor på østkysten og skal til at ansætte folk her baseret på en efterspørgsel, vi ikke har gjort noget aktivt for.«

Plecto har kunder som IBM, eBay, meditationsplatformen Headspace og API-platformen Kong. Flere scaleups fra Silicon Valley har også fået øjnene op for den minimalistiske danske løsning, hvor positiv feedback motiverer medarbejderne til at sætte højere mål, arbejde hårdere og mere effektivt.

»I USA er der ikke noget galt i at blære sig. Ingen bliver høvlet ned, hvis man ligger nummer ét på salgslisten. I USA ser man op til de medarbejdere, der gør det godt. I Danmark er det normalt at gemme sig lidt mere eller sige, at man bare har været heldig. Det er en form for beskedenhed. Men man er også bange for, at man får en på næsen, hvis man stikker den for langt frem,« siger Kristian Øllegaard.

USA er kendt for at være et land, hvor de er glade for at måle og sætte alt på formel. Data er for alvor konge, når konkurrencen er hård, og der er rift om de bedste medarbejdere.

»Der er en hårdere kultur i USA. Det er ikke ret længe siden, at en masse europæere emigrerede for at finde lykken, og en del af det kriterium var, at jo hårdere man arbejdede, jo mere succes fik man. Og i dag får man mere succes, jo bedre styr man har på sine tal,« siger Kristian Øllegaard.

Noget, han tror, motiverer de amerikanske virksomheder til at vælge det danske værktøj, er den positive tone og Plectos rådgivning om at give alle medarbejdere adgang til dataen og ikke kun holde den vigtige information på C-level niveau.

»I Danmark har virksomheder generelt flad struktur. Det er mere topstyret i USA. Vi forsøger at sprede den åbne skandinaviske kultur og det at være transparent om, hvordan det går i virksomheden. Vi tror på det bedste i medarbejderne. Hvorfor så starte med at fjerne adgangen til vigtig data, fordi man ikke stoler på dem? Medarbejderne skal have de bedste muligheder for at performe,« siger Kristian Øllegaard.

Ifølge flere studier er en af de bedste former for motivation, når medarbejdere kan følge deres egen og andres udvikling gennem feedback, målinger og incitamentstrukturer, der gør opgaver til små konkurrencer mellem kollegaer.

»Det er den positive vinkel, som vi er vant til fra Danmark. Skal man få sine medarbejdere til at præstere, skal de være glade og motiverede. Det amerikanerne kan lide ved Plecto er blandt andet, at feedbacken sker på en venlig og inkluderende måde. De er vant til at være meget kontante, til stor konkurrence, og at de dårligst præsterende ryger ud. Men med den skandinaviske, transparente model, kan man komme længere,« siger Kristian Øllegaard.