90.000 inkassokunder i Danske Bank får nu sløjfet deres gæld.
Det sker som følge af en række »systemiske fejl« i bankens inddrivelse af gæld, oplyser banken i en pressemeddelelse onsdag.
Meddelelsen er sendt til fondsbørsen, og her skriver Danske Bank, at den siden 2019 løbende har identificeret »yderligere problemstillinger i forhold til vores inkassosystemer«.
Problemerne betyder, at gældsinddrivelsen for det store antal kunder ikke kan betale sig i forhold til den tid og de omkostninger, Danske Bank vil skulle bruge på opgaven. Derfor vil de 90.000 kunder nu få gælden sat til nul kroner.
»De historiske fejl, vi har opdaget i vores inkassosystemer, afspejler på ingen måde den bank, vi ønsker at være, og vi beklager dybt disse fejl og konsekvenserne for de berørte kunder,« siger Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis.
Sagen er en direkte udløber af gældsskandalen, som for første gang kom til offentlighedens kendskab, da Berlingske og TV 2s gravegrupper begyndte at kulegrave kaosset i Danske Banks inkassoafdeling i sensommeren 2020. Sagen har siden fået store konsekvenser.
»Cirka 155.000 kundesager er tidligere blevet lukket, hvilket betyder, at i alt nu cirka 245.000 inkassokunder vil blive informeret om, at deres gæld sættes til nul kroner, og at de konti, der er overført til inkasso, lukkes,« skriver banken.
Ifølge Danske Bank vil onsdagens meddelelse betyde øgede nedskrivninger på bankens udlån med omtrent 650 millioner kroner.
Fejl på fejl
Problemerne begyndte for alvor, da Danske Bank i 2004 fik et nyt system til at behandle inkassosager. Det medførte, hvad banken omtaler som en række datafejl.
Berlingske og TV 2 har beskrevet, at fejlene betød, at banken gennem årtier blandt andet havde opkrævet for høje beløb, forældet gæld og i visse tilfælde gæld fra forkerte personer.
»I de seneste år har vi arbejdet hårdt på at løse fejlene i vores systemer og skabe klarhed for vores kunder og banken, men antallet af problemstillinger er steget løbende,« siger Carsten Egeriis i pressemeddelelsen.
I november 2021 havde Danske Bank identificeret 7.800 kunder, hvor banken havde opkrævet gæld, den ikke havde ret til. De berørte kunder fik derefter udbetalt kompensation.
En del af Berlingske og TV 2s afdækning viste, at banken havde viden om fejl i gældssystemerne i årevis, da flere underdirektører modtog advarsler ad flere omgange for mere end ti år siden. Dele af bankledelsen havde altså kendt til skandalen i årevis uden at gribe ind.
I mediernes undersøgelse kom det ligeledes frem, at gældssagen har haft en række uhensigtsmæssige udløbere. De forkerte gældsposter var således vandret videre til andre myndigheder som skattemyndighederne og domstolene, så de forkerte beløb eksempelvis indgik i sager om konkurser, dødsboer og fogedsager.
Det vil sige, at bankkunder i yderste fald kan have fået afhentet værdigenstande på et fejlagtigt grundlag. Potentielt risikerer tusindvis af retssager at skulle gå om.
I Danske Bank i Danmark har man undersøgt omtrent 200.000 privatkunder og fundet, at de stort set alle har været berørt af problemerne.
Danske Banks løsninger på problemerne indbefatter også, at flere kunder vil modtage kompensation for gæld, der fejlagtigt er blevet opkrævet. I meddelelsen oplyser Danske Bank, at den nu vil gå i gang med at informere kunder, som helt får slettet deres gæld, mens kunder, der kompenseres, vil blive kontaktet i begyndelsen af 2023.