Dansk virksomhed har en plan: Sådan bliver dine flyrejser verden rundt grønne

Meget tyder på, at vejen til at kunne flyve ud i verden med grøn samvittighed ligger gemt i en helt bestemt slags brændstof. EU og USA satser på den, og det samme gør brændstof- og flyindustrien. Spørgsmålet er dog, hvor bæredygtige planerne er.

I slutningen af marts 2020 stod stort set alle fly på jorden verden over på grund af nedlukningen under coronapandemiens første bølge. Det gjaldt også SAS' fly, som her holder parkeret i Københavns Lufthavn. I dag er de fleste fly igen i luften, og ingen tror på, at vi kommer til at flyve mindre. Derfor arbejder luftfartsindustrien på at finde nye bæredygtige brændstoffer til deres fly. Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Flyrejser er en beskidt affære, i hvert fald når det handler om global opvarmning. Faktisk er det svært for en enkelt person at foretage sig noget mere CO2-belastende end i nogle få timer at læne sig tilbage i et flysæde med kurs mod sydens sol eller en europæisk storby.

Men måske er der håb forude. Løsningen biojetfuel produceret af forskellige former for biomasse: for eksempel brugt madolie, affald fra fødevareindustrien eller anden biologisk affald. Stadig flere brændstofproducenter og flyselskaber har kastet sig ud i at udvikle biobrændstof til fly.