Dansk kreativitet er blevet en eksportvare i Kina

Det kinesiske styre ønsker mere kreativitet i uddannelsessystemet og erhvervslivet, og særligt Danmark er blevet et foregangsland. Ifølge flere eksperter og virksomheder er det særligt det danske DNA for design, innovation og kreativitet, der tiltaler Riget i Midten.

Det danske iværksætterfirma Gravity Board Games har sparket døren ind til det kinesiske marked med en officiel undervisningstilladelse til at bruge spillet i 250.000 kinesiske mellemskoler. Gravity Board Games

Kina er i offentligheden kendt som et land præget af topstyring, disciplin og et ensrettet skolesystem. Kreativitet og fornyelse er for mange noget, man ikke automatisk forbinder med det kommunistiske land.

Men nu kan et paradigmeskifte være på vej. Som en del af det kinesiske styres femårsplan skal der nemlig være mere kreativitet og fleksibilitet i det kinesiske uddannelsessystem og erhvervsliv. Og det skal ske med hjælp fra en række danske virksomheder, der planlægger at udvikle det kinesiske uddannelsessystem gennem kulturcentre og spil. Med andre ord skal dansk kreativitet eksporteres til folkerepublikken.