Coop i åbent brev til ministeren: Forbyd tilbudsaviser hurtigst muligt

Det skal være slut med at sende tilbudsaviser til danskerne. I et åbent brev til Dan Jørgensen opfordrer Coop klimaministeren til at forbyde dem.

Coops Peter Høgsted, her sammen med tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen, vil have tilbudsaviser forbudt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Tiden med stakke af tilbudsaviser gennem brevsprækken kan snart være forbi. Står det til Coop skal klimaminister Dan Jørgensen (S) gribe ind og hurtigst muligt forbyde de reklameaviser, som mange danskere hvert år modtager bunkevis af.

De mange tilbudsaviser kræver, at der hvert år bliver fældet 300.000 træer alene for at servicere danske husstande.  Nu foreslår Peter Høgsted, topchef i Coop, i et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen (S), at man forbyder de trykte tilbudsaviser.

»Der bliver det talt meget om klima, og nu synes jeg, at vi skal gå ind og vise ansvarlighed, og i stedet for at fælde over 300.000 træer til at trykke tilbudsaviser samle os som branche og stoppe det. Det kan være det skal være frivilligt eller gennem lovgivning,« siger Peter Høgsted.

Peter Høgsted, adm, direktør, Coop

»Vi kan tage noget, som er direkte frås, dumt og spild og i stedet skifte til andre alternativer. «


Han erkender, at et forbud også vil være økonomiske lukrativt for Coop, fordi supermarkedskoncernen vil spare mange penge på den dyre produktion og distribution af de trykte tilbudsaviser. Derfor lover Høgsted, at Coop vil donere 25 millioner kroner til en folkeskov.

»Vi kan tage noget, som er direkte frås, dumt og spild og i stedet skifte til andre alternativer. Det er ikke sådan, at vi ikke skal have tilbud eller konkurrere mindre. Men i en verden, der er mere og mere klimabevidst, kan vi godt tage en hurtig beslutning og sige nej til tilbudsaviser,« siger Peter Høgsted.

Hvornår skal et forbud indføres?

»Det her bør ske hurtigst muligt. Selvfølgelig skal der være lidt respit til at få sin digitale platform på plads. Man kan jo sige 1. januar 2021 eller bare få en dato så hurtigt som muligt,« siger Peter Høgsted.

65 kilo reklamer om året

Han fortæller, at Coop i de seneste tre år har reduceret antallet af udsendte aviser med 40 pct. Men hos Coop mener man ikke, at der skæres flere tilbudsaviser væk, uden at kunderne begynder at fravælge Coop og gå til konkurrenterne.

Dan Jørgensens presseafdeling oplyser, at ministeren torsdag ikke har mulighed for at svare på Peter Høgsted åbne brev.

Salling Group, som blandt andet står bag Netto, Føtex og Bilka, mener, at Coop burde have modet til selv at gå forrest og afskaffe tilbudsaviserne i stedet for at bede ministeren om hjælp.

»Vi har noteret os, at Coop er glade for lovgivning, som de også har foreslået på tobaksområdet. Men vi kan modsat se, at det også kan rykke en hel branche, hvis man tør at gå forrest og ikke bare venter på, at reglerne bliver ændret, og da vi gemte cigaretterne væk af egen drift som de første, fulgte alle andre også trop efterfølgende. Og den mulighed har de jo her, og vi vil i den grad se frem til at følge, hvordan danskerne vil tage imod det,« skriver Kasper Reggelsen, pressechef i Salling, i en e-mail til Berlingske.

En opgørelse fra 2017 viste, at hver husstand, der ikke har frameldt reklamer, hvert år modtager mellem 60 og 65 kilo reklamer hvert år.  De tilmeldte hustande modtog dengang hver især 6.384 siders tilbudsavis fra Bilka, 4.196 sider fra Føtex, mens Coops Kvickly indtog en tredjeplads med 2.744 siders dagligvaretilbud.