Business-update: Trods ulovlig gældsinddrivelse: Jyske Bank vil ikke kompensere kunder

Berlingskes businessredaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

Ifølge Finanstilsynet har Jyske Bank indkrævet ulovlig gæld fra en række kunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolaj Skydsgaard/Ritzau Scanpix

God eftermiddag, og velkommen til fredagens business-update, hvor vi blandt andet skal forbi et skandaleombrust højhus på Amager og Lars Larsen Group, der er klar med investeringer for flere milliarder kroner.

Vi begynder dog i Jyske Bank, der er blevet undersøgt af Finanstilsynet.

Jyske Bank har indkrævet ulovlig gæld

Det viser sig nemlig, at Danske Bank ikke er den eneste bank, der har haft problemer med sine gældsinddrivelsessystemer. Jyske Bank har således også fundet fejl i sine gældssystemer. Det fremgår af en redegørelse fra banken til Finanstilsynet, som Børsen har fået aktindsigt i.

Af aktindsigten fremgår det også, at det ikke forventes, at de berørte kunder, der har betalt for meget til banken, vil blive kompenseret.

Ifølge Børsen består en af fejlene i, at banken i visse tilfælde kan have opkrævet rykkergebyrer, der kan have været forældede.

»Vi er blevet opmærksomme på, at vi i nogle tilfælde kan have opkrævet rykkergebyrer, som kan være forældede. Det drejer sig om sager, hvor kunden har en konto, som kommer i overtræk. Inddækker kunden ikke overtrækket, fremsender vi rykkerskrivelse og opkræver kunden 100 kroner i rykkergebyr. Dette rykkergebyr hæver vi på kontoen,« skriver banken i redegørelsen til Finanstilsynet.

Derudover har man fundet fejl i indberetningerne til Skattestyrelsen. Det drejer sig blandt andet om restgældsoplysninger og restancemarkeringskoder. Endeligt har man fundet fejl i den metode, som banken har anvendt til at udregne renters rente i en mindre del af de inkassosager, der vedrører Jyske Finans.

Lars Larsen Group klar med 15 milliarder kroner

Lars Larsen Group, der tidligere var ejet af Jysk-stifter Lars Larsen, vil fremover investere endnu mere i sideløbende aktiviteter. Familieselskabet har således indledt en offensiv med nye investeringer for op mod 15 milliarder kroner, skriver Finans.

Som en af de første investeringer har det familieejede selskab investeret en milliard kroner i fonden hos Copenhagen Infrastructure Partners med fokus på vindkraft og solenergi.

Ifølge Jesper Lund, der er adm. direktør for Lars Larsen Group, vil selskabet som udgangspunkt sprede sine investeringer bredt. Det kan være alt fra overtagelse af selskaber, andele i unoterede virksomheder til ejendomme, aktier og andet.

»Vi kigger på alt, der ligger inden for vores værdisæt om købmandskab, vækst og ordentlighed. Så der er masser af muligheder,« siger Jesper Lund ifølge Finans og uddyber:

»Alt er i spil. I den nutidige verden er det dog afgørende, at vi kigger i retning af bæredygtige investeringer. Vi vil eksempelvis ikke investere i fossile brændstoffer eller våben. Alle investeringer skal screenes, så vi ved, hvor de i hvert fald ikke endnu lever op til vores mål om bæredygtighed, som er blevet et samfundsansvar,« siger Jesper Lund.

Usikkert højhus reddes måske

Undersøgelser foretaget af Teknologisk Institut for Københavns Kommune har tidligere dokumenteret, at betonfundamentet under et 86 meter højt tårn på Amager var usikkert, og at betonen havde en betydelig lavere styrke end den, som var godkendt til byggeriet.

Det har ført til spekulationer om, hvad der skulle ske med tårnet, men nu får det formentlig lov til at blive stående, skriver Finans.

Bygherren, Bach Gruppen, er nemlig kommet med et nyt forslag til, hvordan man kan stabilisere det usikre fundament. Løsningen ud af den nuværende fastlåste situation er, at selskabet bag det skandaleramte byggeri støber et helt nyt fundament omkring højhusets bærende vægge.

I et netop offentliggjort notat fra Københavns Kommune lægger man op til at give grønt lys for at lade byggeriet fortsætte, hvis forslaget fra bygherren føres ud i livet på rette vis.

»Bach Gruppens skitseforslag er efterfølgende blevet vurderet af forvaltningens eksterne rådgivere. Med et nyt stribefundament, der skal støbes i den krævede kvalitetsbeton, vil det være uden betydning, at bundpladens beton er i en ringe kvalitet,« lyder det i notatet.

Ifølge notatet vil det tage op mod to måneder at stabilisere fundamentet.

Her er fem skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business:

1. Revisor idømt sanktion – nu skyder han skylden på kendt finanskrisefallent

Revisor Erik Friedlænder blev torsdag idømt konkurskarantæne på grund af groft uforsvarlig forretningsførelse. Nu siger han, at en kendt finanskrisespekulant reelt styrede hans virksomheder. Ekspert nævner muligt røgslør, hvilket Friedlænder afviser. Det skriver Ida Nyegård Espersen og Julie Schneider.

Læs hele historien her.

2. Medicinalselskab søger om nødgodkendelse af coronavaccine – men først efter at præsidentvalget er overstået

Vaccinevirksomheden Pfizer vil først søge om en nødgodkendelse af sin covid-19-vaccine i tredje uge af november. Dermed når vaccinen ikke at blive godkendt inden det amerikanske præsidentvalg, hvilket Donald Trump har stillet amerikanerne i udsigt. Det skriver Mette Dalgaard.

Læs historien her.

3. Overdommerne: Er Danmarks fineste professor i virkeligheden en gadedreng?

Flemming Besenbacher tager ugens største nedtur hos overdommerne efter Berlingskes afsløring af hans omgang med lovens bogstav i Danmarks Innovationsfond. Med ned ryger den affortryllede ekskronprins fra Danske Bank. Ugens optur tager blandt andet en nyudnævnt advokatdirektør, som nu vil have en seriøs snak om kvindekvoter. Det skriver Birgitte Erhardtsen.

Læs hele historien her.

4. Dansk stjernedesigner tættere på drøm om ny elbil

Bildesigneren og stifteren af elbilfirmaet Fisker Inc., Henrik Fisker, har taget et stort skridt på vejen mod at få sin elbil, Fisker Ocean, ud på vejene.

Fisker Inc. har indgået et samarbejde med den canadiske bilproducent Magna, som bliver storinvestor i virksomheden og skal stå for at fabrikere Fiskers elbil på Magnas europæiske fabrik. Det skriver Kalle Kehlet.

Læs hele historien her.

5. Coronakrisen ramte som en knytnæve: Men nu er der igen fart på verdens næststørste økonomi

Coronakrisen ramte Kina hårdt i årets første måneder. Nu er verdens næststørste økonomi dog på vej op i fart og er på ny verdens vækstlokomotiv, skriver Morten Laugesen.

Læs hele historien her.