Business-update: Bilgigant melder alt udsolgt af elbiler resten af året

Berlingskes Business-redaktion guider dig til dagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

»Vi har udsolgt af elektriske modeller i Europa og USA – og det tager også fart i Kina,« lyder det fra Volkswagens administrerende direktør, Herbert Diess, ifølge Financial Times. På billedet en VW ID.3. Fold sammen
Læs mere
Foto: Matthias Rietschel/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

God eftermiddag og velkommen til onsdagens Business-update her på Berlingske, hvor vi har været nyhedsbilledet rundt for at give dig et hurtigt overblik over og opdatering på de vigtigste historier i erhvervslivet.

Vi skal omkring en topchef, der ikke vil skabe unødvendige rygter om sin kontrakt, og verdens næststørste elbilproducent, der melder udsolgt for i år –  og så kan vi heller ikke komme uden om milliardimperiet T. Hansen Gruppen, hvis vækst i 2021 sætter rekord.

Kåre Schultz vil ikke skabe »unødvendige rygter« ved at diskutere forlængelse af kontrakt

Kåre Schultz, administrerende direktør i Teva Pharmaceuticals, har tidligere sagt, at han ikke regner ikke med at blive i Teva, når kontrakten udløber i 2023.

Spørgsmålet er nu, om han kan overbevises til at blive. Det skriver Børsen.

»Det er for tidligt at kommentere det, for det skaber bare unødvendige rygter,« siger Kåre Schultz til Børsen.

I dag har han kun en bestyrelsespost ud over jobbet som topchef –  og han har lovet bestyrelsen i medicinalselskabet ikke at have flere.

Hans opgave i Teva har lydt på oprydning – og siden hans ansættelse i 2017 er gælden i Teva reduceret fra 34 milliarder dollar til 20 milliarder dollar, og lønsomheden er nu tæt på målet om en driftsmargin på 28 procent.

Bilgigant melder alt udsolgt af elbiler resten af året

Verdens næststørste elbilproducent, Volkswagen, melder udsolgt af batteridrevne modeller i USA og Europa i år. Det skriver Financial Times.

Det sker i kraft af de vedvarende flaskehalse i forsyningskæden, særligt i Kina, der rammer den globale produktion.

Den tyske koncern, der blandt andet omfatter mærkerne Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche, solgte flere end 99.000 elektriske modeller på verdensplan i de første tre måneder af 2022, da den blev ramt af mangel på halvledere og ledningsnet fremstillet i Ukraine. Til sammenligning leverede Tesla over tre gange så mange elbiler i samme kvartal.

Bilindustriens samlede salgsprognoser for året er blevet reduceret i de seneste uger, da den globale økonomi fortsat lider under stigende råvarepriser og krigen i Ukraine.

I T. Hansen Gruppen kører det: Milliardær bliver rigere og rigere

T. Hansen Gruppen, der står bag den danske butikskæde, sælger både scootere og cykler og alt fra campingudstyr til reservedele til biler.

Og den danske milliardær bag imperiet kan nu se formuen vokse endnu en gang: Overskuddet fra 2021 lander på 182 millioner kroner efter skat. Det er over 50 millioner kroner mere end i 2020, mens omsætning hos koncernen runder næsten to milliarder kroner. Det skriver Finans.

»Mest af alt er vi lykkedes med det, som andre ikke lykkedes med. Vi handler både med de private og det professionelle. Vi har enorm stor vækst indenfor det professionelle segment, hvor vi er meget billigere, fordi vi deler lokaler og logistik med thansen-butikkerne, og samtidig har vi fået godt fat i det norske marked,« siger Bent Jensen, direktør og ejer af T. Hansen Gruppen til Finans.

Bent Jensen selv har en anslået formue på omkring 2,6 milliarder kroner.

Her er fem skarpe bud på historier og kommentarer fra Berlingske Business:

Mærsk-chef med kras kritik af danske virksomheder i Rusland: »Man risikerer meget ved at blive«
En af Danmarks mest magtfulde erhvervsfolk retter nu en hård kritik mod de danske virksomheder, som fortsat driver forretning i Rusland. Søren Skou, topchef i Mærsk, siger, at de få, som stadig er tilbage, risikerer at betale en meget høj pris for deres valg.

Læs historien fra Lasse Friis her.

Skatteministeriet anker milliardsag efter nederlag i Østre Landsret
Landsretten gav for nylig Mærsk og Total ret. Skat kunne ikke skrue op for beskatningen af de to selskabers olieindtægter fra Qatar og Algeriet. Trods det klare nederlag har Skatteministeriet anket sagen til Højesteret. Mærsk og Total er »overrasket« og »forundret« over anken. Skatteekspert kalder det »kritisabelt«, at ministeriet anker sagen.

Læs Vibe Hyltofts historie her.

Kære Mette Frederiksen. Må jeg få en stikling fra dit pengetræ?
Centralbanker verden over er i fuld gang med at flytte foden over på rentebremsen. Det skyldes udbruddet af inflation, der er langt mere stædig, end de velbetalte bureaukrater havde gjort sig forestilling om. Men de kæmper mod en fjende, som kan være svær at hamle op med. På Christiansborg og i andre parlamenter kribler det i fingrene for at »hjælpe« mod de højere priser. Og dermed pumpe endnu flere penge ud i økonomien. Var du nogensinde i tvivl om, at regningen ender hos dig?

Læs hele Ulrik Bies kommentar her.

Mystiske ansøgninger tikker ind hos de russiske myndigheder: Nu går det ud over LEGO
Stribevis af ansøgninger er dukket op i det russiske patentsystem, hvor russere forsøger at overtage store, vestlige virksomheders varemærker. Nu går det ud over LEGO som den første danske virksomhed. »Man skal tage det alvorligt,« lyder det fra en ekspert, der også peger på, hvad der kan ligge bag fænomenet.

Læs Jonathan Lundgren Larsens historie her.

Elon Musk har gjort som andre rigmænd: Twitter er et trofæ
For Elon Musk handler købet af Twitter om noget meget større end penge. Det mener brandingeksperter, som siger, at det at have Elon Musk ved roret er med til at sætte et ansigt på platformen.

Læs Nina Schaumanns artikel her.