Business-overblik: Dagligvarekæmpe til københavnsk angreb på Nemlig.com

Her er de vigtigste Business-nyheder, du skal kende til, før du for alvor tager hul på dagen. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være opdateret.

Nemlig.com må forberede sig på øget konkurrence om de københavnske kunder, efter at Coop har meddelt, at man vil begynde at bringe dagligvarer ud i hovedstaden. Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Godmorgen.

Det er dagen derpå for københavnske fodboldfans, der må lide den tort, at FC København blev slået ud af kvalifikationen til den forjættede Champions League, og Parken Sport & Entertainment må nedjustere forventningerne til årets omsætning med 40 mio. kroner som følge af nederlaget.

Så vidt det sportslige indslag. Denne morgen kan vi fortælle om et madslag i Hovedstaden, de store udfordringer for hæderkronede Mærsk og den nu endnu større trussel for et hårdt Brexit. Men vi begynder med flyskam:

Svenskerne flyver mindre

Københavns Lufthavn har store ambitioner. I dag rejser der årligt omkring 30 mio. passagerer gennem lufthavnen, og det tal skulle gerne vokse til 40 mio., og der bliver brugt milliarder af kroner på udvidelser af terminaler. Men klimabevidste forbrugere kan risikere at sætte en kæp i hjulet på de ambitioner. Berlingske kan i hvert fald onsdag berette, at svenskerne forlader flyene som aldrig før. Hele 11 pct. droppede i sidste måned at rejse med fly på de svenske indenrigsruter – en udvikling, der kan være det første store tegn på, at forbrugerne for alvor begynder at vælge flyrejserne fra.

Det svenske ord »Flygskam« er nu begyndt at vinde indpas andre steder.

»Det her er en trend, som vil brede sig. Hvis du havde spurgt mig for et år siden, havde jeg ikke troet på det, men det, vi ser nu i Sverige, er voldsomt og meget markante tal. Hvis jeg sad i Københavns Lufthavn, ville jeg kigge med nervøsitet på det, som er sket i Sverige,« siger Jacob Pedersen.

Luftfartsindustrien står i dag for omtrent tre pct. af det globale udslip af drivhusgasser. Det er tal, som i øjeblikket går i den forkerte retning. For blandt andet billige billetter og stigende globalisering betyder, at flere kommer til at rejse med fly. Københavns Lufthavn har da heller ikke endnu mærket tendensen på samme måde som i Sverige. 0,3 pct. færre valgt at flyve fra København indtil videre i 2019.

Kamp om dagligvarerne i København

Københavnere, der gerne vil have det lidt mere bekvemt, kan se frem til øget konkurrence på dagligvareudbringningen. Børsen kan onsdag fortælle, at den andelsejede dagligvarekæde Coop sætter et angreb ind på onlinesupermarkedet Nemlig.coms hjemmebane i København.

Nu kan man også fremover få leveret fra Coop.dk Mad, hvis man bor i hovedstaden. Hos dagligvarekæmpen kalder kommerciel direktør Morten Viktor Nemlig.com den største konkurrent i kampen om vinde online-slaget, som er fremtidens kampplads.

»Vi kan se fra bl.a. England, at kunderne vender tilbage til det onlinesupermarked, de handler hos i første omgang. Så det er en kamp om fremtidens marked,« siger han til Børsen.

Og Coop intensiverer konkurrencen. Mens Nemlig.com på nuværende tidspunkt udelukkende tilbyder levering af dagligvarer, hvis kunden er hjemme til at modtage pakken, vil Coop også levere, når kunden ikke er hjemme. For beboere i etageejendomme kræver det dog, at chaufføren kan få adgang til opgangen.

Fem svære udfordringer venter Søren Skou

Balladen mellem Kina og USA, brexit, nye brændstofkrav, en generelt bremse på verdenshandlen og besværlige strategimål er de vigtigste udfordringer, Mærsk skal håndtere i sidste halvår af 2019.

Det skriver Børsen onsdag dagen før Mærsk kommer med regnskab for andet kvartal. Avisen har talt med søfarts- og aktieanalytikere, der tegner et billede af de fem klare og svære slag, som Mærsk skal vinde.

Handelskrigen mellem USA og Kina er trappet op. Det vil for alvor ramme verdens handel og rederier i 3. kvartal.

Effekten på containermarkedet har ifølge Børsen været, at væksten er faldet med en procentpoint. Der bliver stadig vækst i mængden af de containere, der transporteres gennem verdens havne. Men væksten dykker.

»Rederierne klarer sig en lille smule bedre og er på vej frem siden 2016, hvor det gik ad Pommern til. Lakmustesten bliver i 3. kvartal, som er højsæson, og hvor handelskrigen for alvor rammer,« siger partner og direktør Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting, et dansk analysehus med speciale i shipping, til Børsen.

DI advarer: Risikoen for hårdt brexit er steget

Vi bliver ved brexit. For virksomheder bør nu forberede sig på, at Storbritannien ryger ud af EU uden en aftale måske allerede til oktober. Sådan lyder det Danmarks største erhvervsorganisation DI til Finans.

»Risikoen for "no deal" er helt klart steget, og danske virksomheder bliver nødt til at være forberedt på det værst tænkelige. Der vil altid være nogen, der er optimistiske og tænker, at der kommer en løsning, men til dem siger vi, at nu skal man få tænkt det igennem og lave en plan B,« siger Anders Ladefoged, underdirektør i DI, til mediet.

DI og Danske Bank mener, at risikoen for et aftaleløst brexit er steget efter Boris Johnson i denne måned overtog posten som britisk premierminister. Johnson har overfor EU krævet kompromisser på flere områder, og han har udtalt, at landet forlader EU den 31. oktober i år med eller uden aftale.

Boris Johnsons udmeldinger har gjort finansmarkederne nervøse, og pundet faldt i denne uge til cirka 8 kr. - det laveste siden finanskrisen, skriver Finans.

Tre forhold investorerne skal holde øje med

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, har fokus på disse tre punkter i dag.

  • Genmab aflægger deres halvårsregnskab efter lukketid.

  • Efter at det nu ikke længere at muligt for FCK at kvalificere sig til Champions League, nedjusterede moderselskabet Parken Sport og Entertainment i går sine forventninger til indtjeningen. Skuffelsen for spillere, trænere og tilskuere vil dog nok være større end hos investorerne. Nedjusteringer er sjældent velkomne, men denne vil dog være en af dem, som ikke kommer til at virke som en glidende aktietackling.

  • Investorerne reagerede tirsdag positivt på udsigterne til, at USA vil udskyde pålæggelse af nye kinesiske toldsatser, og at der er planlagt nye samtaler om et par uger. Der er stadig langt til en eventuel endelig aftale, som næppe kommer før ind i valgåret 2020. På kort sigt tog nyhederne lidt af den dårlige stemning, men udsigterne til vækstafmatning går ikke over lige med det samme på samme måde som  »en enlig svale ikke gør nogen sommer«.

Det sker på aktiemarkederne:

De asiatiske aktieinvestorer drager ifølge Ritzau Finans et kollektivt lettelsens suk onsdag, efter at USA har forsinket eller udskudt told på en række kinesiske varer og derved lettet lidt på spændingerne i den bitre handelskrig med Kina.

  • Nikkei 225: +0,6

  • Topix: +0,5

  • Hongkongs Hang Seng: +0,6

  • China Shanghai Composite: +0,8

  • China CSI 300: +0,8

  • Taiwan Taiex: +1,1

  • Sydkoreas Kospi: +0,7

  • Indiens BSE Sensex: n/a

  • Singapores STI: +0,2

  • Sydney ASX 200: -0,2