Arbejdsmarkedsforsker om ny overenskomstaftale: »Lønstigningen er det højeste niveau siden finanskrisen«

Den overenskomst, som 3F Transport og Dansk Industri netop har indgået, bliver af arbejdsmarkedsforsker kaldt for »gennembrudsforliget«. Lønstigningen på 2.200 kroner om måneden er den højeste siden 2008.

Lønstigninger til lastbilchauffører og buschauffør med flere er en del af den nye overenskomst, som Dansk Industri og 3F Transport indgik sent fredag aften. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Lørdag formiddag stod Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i Dansk Industri, klar til at præsentere den nye overenskomst, han sent fredag aften havde indgået med fagforbundet 3F Transport.

Såvel Dansk Industri som 3F Transport udtrykte i den forbindelse tilfredshed med overenskomsten, som ifølge begge parter sikrer medarbejderne bedre forhold uden at gå på kompromis med virksomhedernes konkurrenceevne – og så giver den en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år.

Søren Kaj Andersen, centerleder og lektor ved FAOS, Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier, vurderer, at lønforhøjelsen på 2.200 kroner om måneden udgør den største stigning, vi har set på arbejdsmarkedet siden 2008 og dermed finanskrisen.

»Det er det højeste niveau, siden finanskrisen kom. Det er en klar indikation af, at Danmarks økonomi er god, og at transportsektoren har gode dage,« siger Søren Kaj Andersen.

Søren Kaj Andersen kalder den netop indgåede overenskomstforhandling for »gennembrudsforliget«. Dette skyldes dog ikke den markante lønstigning på 2.200 kroner, men derimod det faktum, at overenskomsten vil bane vejen for fremtidige overenskomstforhandlinger i andre brancher, der ligesom transportsektoren arbejder inden for det, man kalder normallønsområdet.

Normallønsområdet tæller ud over lastbilchauffører og lagerarbejdere eksempelvis også slagterimedarbejdere.

Der i alt 600.000 ansatte på det private arbejdsmarked, der skal have nye overenskomster. Ud af den gruppe er det ifølge Søren Kaj Andersen godt 20 procent, der hører under normallønsområdet.

»Den linje, som 3F Transport og Dansk Industri her har lagt, vil danne ramme om forhandlingen af de andres vilkår og lønninger,« siger Søren Kaj Andersen.

Han forklarer, at mens overenskomsten her mellem 3F Transport og Dansk Industri vil få betydning for eksempelvis slagterimedarbejderne, så vil den aftale, som industrien indgik for to uger siden, i stedet få betydning for den aftale, som skal landes i forhold til byggeriets overenskomst.

Årsagen er ifølge Søren Kaj Andersen, at alt imens det indenfor både industri og byggeri forholder sig sådan, at lønnen forhandles lokalt, så sker det i stedet centralt inden for eksempelvis transportsektoren.

Atypisk overenskomst

Overenskomsten består af flere elementer, og ifølge Søren Kaj Andersen er lønforhøjelsen ikke den mest interessante. Han påpeger, at lønstigningen lå i kortene, efter at industrien for to uger siden indgik sin overenskomst.

I stedet er det faktum, at 3F Transport og Dansk Industri har gjort arbejdsmiljø til en vigtig del af overenskomsten, særligt interessant, fordi arbejdsmiljø normalt hører til inden for lovgivningen.

At et godt arbejdsmiljø spiller en stor rolle i den netop afsluttede overenskomstforhandling ses blandt andet ved, at man har besluttet at sikre buschauffører »værdige pauseforhold«.