Sent fredag aften nåede 3F Transport og Dansk Industri på transportområdet til enighed om en ny overenskomst, der skal gælde frem til 2023. Parterne præsenterede aftalen lørdag formiddag under et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København.
Her kom det frem, at den nye aftale over de næste tre år giver de i alt 40.000 lønmodtagere, der bliver omfattet af den nye overenskomst, en lønforhøjelse på 2.200 kroner om måneden over de kommende tre år.
Det er blandt andet lastbilchauffører, havnearbejdere og lagerarbejdere, der bliver omfattet af den nye aftale.
Ifølge Jan Villadsen, formand for 3F Transport, skal den nye overenskomst ses som »en fair pakke for de ansatte i fremtidens transport«.
»På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen stak dybest i 2012. Den udvikling forventer jeg forstærkes. Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år plus gennemslag på pension og feriepenge,« siger Jan Villadsen.
Den nye overenskomst på transportområdet vil få direkte betydning for 40.000 medarbejdere i 900 virksomheder. Det forventes dog, at den nye aftale også kommer til at bane vejen for kommende overenskomster, for den nye aftale kommer formentligt til at have betydning for andre brancher, hvor der også er tradition for at forhandle lønnen centralt.
2.200 kroner mere om måneden
Det var de fem topforhandlere bag aftalen, der præsenterede den nye overenskomst lørdag formiddag.
3F Transport var ud over formand Jan Villadsen repræsenteret ved de to forhandlingssekretærer, Flemming Overgaard og Karsten Kristensen, mens det var administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadministrerende direktør Kim Graugaard, der under pressemødet repræsenterede Dansk Industri.
Ifølge Lars Sandahl Sørensen har parterne »arbejdet intensivt« for at lande en aftale, der kunne skabe både ro samt sikre konkurrencekraften for både virksomheder og medarbejder inden for transportområdet.
»Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkedes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr,« siger administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen.
Den nye overenskomst medfører som nævnt en stigning i timelønnen, hvilket vil betyde, at månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Der er altså ikke tale om stigning pr. dags dato, men en stigning som vil blive indfaset over de kommende tre år.
Timelønnen vil således stige af tre omgange – i marts i 2020, i 2021 og i 2022. Dette gælder en stigning på 3,20 kroner i timen i 2020 og i 2021 samt en stigning på 3,15 kroner i timen i 2022.
Oveni dette kommer yderligere 700 kroner, der bunder i en forhøjelse fra fire til syv procent i hver enkelt ansats særlige opsparing, også kaldet frivalgskontoen.
Dertil kommer, at medarbejdernes genetillæg stiger, at lærlingenes løn stiger, ligesom medarbejderne får forlænget perioden, hvor man har ret til løn under sygdom. Denne stiger fra 56 dage til 70 dage.
Derudover kommer tre ugers øremærket forældreorlov, så man samlet set lander på i alt 16 ugers forældreorlov med den nye overenskomst, fremgår det af af en pressemeddelelse.
Ret til pauser
Det er dog ikke kun en højere månedsløn, som den nye overenskomst mellem 3F Transport og Dansk Industri fører med sig.
De godt 40.000 medarbejdere kan ifølge 3F Transport også se frem til et mere »moderne arbejdsmiljø«. Det er en del af overenskomsten, at ansatte indenfor transportområdet skal have et bedre arbejdsmiljø, mens de i højere grad også skal kunne indrette deres egen hverdag.
»Vores medlemmer træder raske ind på arbejdsmarkedet. De skal naturligvis også vandre raske gennem arbejdslivet og komme raske ud i den anden ende. Derfor er jeg glad for, at vi får forbedret arbejdsmiljø og arbejdsvilkår væsentligt over de næste tre år,« siger Jan Villadsen.
Det er blandt andet buschaufførerne, der her vil mærke en forskel. Med den nye overenskomst er det således blevet aftalt, at buschauffører nu er sikret ret til pauser samt ordentlige faciliteter under pausen.
Opretholdes denne del af aftalen ikke, er det Arbejdsretten, der skal se på sagen.
Ifølge 3F er det lidt af en nyskabelse, man her har indgået i forbindelse med buschaufførernes pause, for normalt er det ikke en overenskomst, der sikrer disse forhold, men derimod lovgivning.
Hensigten er, at den nye overenskomst skal sikre ikke kun buschauffører, men alle medarbejdere et bedre arbejdsmiljø. Dette sker dog ikke med et snuptag, og derfor har 3F Transport og Dansk Industri med aftalen også givet håndslag på, at de sammen er forpligtet til at finde løsninger til den række af udfordringer, som branchen – trods ny overenskomst – stadig kæmper med.
Inden 31. december 2021 skal der således være fundet en løsning på, hvordan man kommer uden om usikre arbejdsvilkår i branchen, mens man også ønsker et opgør med de såkaldte 0-timers kontrakter og en omgåelse af overenskomster, der tidligere er set på transportområdet.
Overenskomst kan bane vej for andre
Aftalen om den nye overenskomst på transportområdet faldt på plads kort tid efter, at andre overenskomster er landet i løbet af februar. De fleste er faldet på plads uden de helt store sværdslag.
Det er i alt 600.000 ansatte på det private arbejdsmarked, der skal have nye overenskomster. Industrien er det største område på det private arbejdsmarked.
Det særlige ved den nye overenskomst for transportområdet, som 3F Transport og Dansk Industri har indgået, er, at den formentligt kommer til at bane vej for kommende overenskomster.
Det forholder sig sådan, at transportområdet er en af de overenskomster, hvor lønnen bliver aftalt centralt, og dette kan betyde, at der er mindre råderum til eventuelle forhandlinger lokalt.
Dette gælder ikke kun inden for transportområdet, hvorfor fredagens aftale kan komme til at have betydning for andre brancher, hvor der også er tradition for at forhandle lønnen centralt.