Med »Dragerne over Helsingfors« beviser Kjell Westö, at han er en af Europas vigtigste litterære stemmer

Det litterære mesterskab er til at få øje på i finlandssvenske Kjell Westös debut, der først nu - med 22 års forsinkelse - er udgivet herhjemme.

Allersmukkest folder Westös debutroman sig ud, når den vender blikket mod Helsingfors eller måske mod himlen over Helsingfors: »Det er sådan en aften hvor den som står længe og tålmodigt og ser op mod byens himmel, kan få øje på menneskenes drømme deroppe. Ligesom farvestrålende, fosforescerende drager sejler de på deres baggrund af sort fløjl.«   Fold sammen
Læs mere
Foto: Marica Rosengård / PR Marica Ro

Bilmærkerne, ishockeykampene og beatmusikken hører til de stemningsskabende tidsmarkører i den finlands-svenske forfatter Kjell Westös debutroman »Dragerne over Helsingfors«, der bevæger sig i luftlagene mellem den bredt anlagte slægtskrønike og det skarptskårne tidsbillede og generationsportræt.

Den store roman fra 1996, der altså først nu når frem på dansk, efter at »Luftspejling 38« med tilhørende Nordisk Råds Litteraturpris og »Den svovlgule himmel« har banet vejen for forfatterskabets internationale status, er forsynet med et forord, hvor Westö fortæller om det benhårde arbejde med gennembrudsromanen, som endelig efter flere års tilløb endte med at blive skrevet som i trance. Og om sin tro på »fabuleringskunstens evne til at nå skjulte følelser og områder i både den kollektive og den individuelle underbevidsthed. Når vi tør give os fortællingen i vold, finder vi ting i os selv som vi ikke vidste fandtes.«

Det er ikke mindst troen på fabuleringskunstens evne til at oprette kontakt til de skjulte følelseslag, der fejrer sin første bemærkelsesværdige triumf i »Dragerne over Helsingfors«. Romanen spænder over tiden fra Anden Verdenskrigs afslutning og frem til årtusindeskiftet og rækker fra de forsigtige pubertetsdrømme og første erotiske erfaringer til de vildeste yuppie-udskejelser og økonomiske eventyr.

Ikke mindst i signalementerne af den skiftende tidsånd fra 1960er-oprøret til 1980er-egoismen har romanen en af sine store styrker, og tidens hastigt tiltagende puls aflæses med præcision. Som det for eksempel sammenfattes: »Udenfor buldrede de sene firsere af sted, som et sindssygt tog«

»Suget, farten gjorde alle mennesker blinde«


Hjerteskærende scener

I romanens centrum står ægteparret Henrik og Benita Bexar og først og fremmest deres tre børn, Dani, Marina og Riku med de meget forskellige livsforløb.

Henrik og Benita repræsenterer efterkrigstidens bevægelse fra land til by, den sociale mobilitet og ikke mindst den økonomiske vækst. Mens de materielle vilkår bliver bedre og bedre, vokser afstanden imellem de to ægtefæller, hvor specielt han i takt med den stigende velstand får mere og mere travlt og mindre og mindre tid til børnene, der hurtigt er på vej væk fra familien.

Nogle af de direkte hjerteskærende scener i »Dragerne over Helsingfors« er skildringerne af afstanden mellem generationerne og de forskellige familiemedlemmers manglende evne til at oprette kontakt med hinanden. Selvom Helsingfors-koloritten er markant også på det sproglige plan, så rummer generationskonflikterne hele tiden en 100 procent genkendelig kerne.

I sit forord præciserer Kjell Westö, at »Dragerne over Helsingfors« ikke er så selvbiografisk, som mange læsere har troet, men fortroligheden med drengegruppen fra Munksnäs-kvarteret er ikke til at tage fejl af, og det er indlysende sin egen generations spor, forfatteren følger, når han skildrer western-manererne som krydser beatgeneration-attituderne, eller når han tegner sit portræt af 1980erne, der buldrer frem:

»Suget, farten gjorde alle mennesker blinde. Der lod ikke til at være nogen øvre grænse, ingen kunne forestille sig andet end at succeserne ville fortsætte og rigdommen vokse i al evighed.«

Kjell Westös debutroman, glimrende oversat af Jesper Klint Kistorp, er måske ikke så helstøbt som nogle af de senere romaner i forfatterskabet, sammenføjningen kan blive lidt løs med springene mellem synsvinkler og fortællestemmer, men når »Dragerne over Helsingfors« skildrer, hvordan drengene Sammy, Robbi og Riku lægger armene om hinandens skuldre og forenes af miraklet på ishocheybanen den dag, Finland vandt junior-europamesterskabet, er også det litterære mesterskab i sigte. Det er det også, når familien Bexar er samlet juleaften, når Dani fra radiostudiet lader Otis Redding synge »I’ve Been Loving You Too Long«, eller når de fremstormende finansfyrster Sammy og Benno Ceder inviterer til yuppie-fest. Men allersmukkest folder Westös debutroman sig ud, når den vender blikket mod Helsingfors eller måske mod himlen over Helsingfors:

»Det er sådan en aften hvor den som står længe og tålmodigt og ser op mod byens himmel, kan få øje på menneskenes drømme deroppe. Ligesom farvestrålende, fosforescerende drager sejler de på deres baggrund af sort fløjl.«

Når dragerne flyver over Helsingfors, og menneskenes drømme bliver synlige, er der ingen tvivl om Kjell Westös position som en stor finlandssvensk forfatter, en af Nordens og Europas vigtige litterære stemmer.

»Dragerne over Helsingfors«

Forfatter: Kjell Westö. Oversætter: Jesper Klint Kistorp. Sider: 604 sider. Pris: 300 kr.

Forlag: Batzer & Co.