Klicheer blandet med tåbeligheder: Sådan sælger man bøger og varm luft til den globale kapitalistiske elite

Det er på grænsen til plattenslageri, når bogen »The Mind of the Leader« postulerer at være et forskningsprojekt - uden på nogen måde at være det. Det grandiose og bekymringsfri står i det hele taget i stærk kontrast til bogens beskedne indhold.

Store dele af bogen af »The Mind of the Leader« handler om beretninger fra diverse CEOs, der har en kæk bemærkning til ledelse eller har implementeret et eller andet varmluftsagtigt i deres organisation. Den slags kunne være med til at skabe troværdighed til teksten, men der er så meget af det, at det ganske enkelt fortrænger, hvad der kunne være af substans,« skriver Rune Selsing i sin anmeldelse. Thomas Lekfeldt

En ny bog om ledelse lover på forsiden, at den kan få både dig om dine medarbejdere til at yde ekstraordinære resultater. Bogen er på dansk, men har alligevel fået den engelske titel »The Mind of the Leader«, og det lover jo ikke så godt.

Forfatterne (der er officielt tre af dem) er alle tilknyttet noget, der hedder The Potential Project, som er en global virksomhed, der laver træning i mindfulness og har været i stand til at sælge deres programmer til mange af de største virksomheder i verden. I praksis lader der vist kun til at være én forfatter, nemlig Rasmus Hougaard, der er stifteren af virksomheden, og også står som forfatter til den engelsksprogede udgave af samme bog. De to ekstra navne har vist kun bidraget til den (dårlige) oversættelse.

Bogens kernepointe er, at virksomheden og dens forskerteam har gennemgået og analyseret spørgeskemaer fra deres kunder og således videnskabeligt er kommet frem til, at der findes tre særligt fundamentale kvaliteter for nutidens ledere, nemlig mindfulness, uselviskhed og medfølelse. Disse kvaliteter giver ifølge dette forskningsprojekt både større engagement, mere lykke og produktivitet. På den måde kan man selvfølgelig sige, at der er sammenhæng til forsidens lovede »ekstraordinære resultater«.

Undgå at være distraheret, forsagt eller uvidende

Stort set hele bogen er følgelig struktureret skarpt efter mindfulness, uselviskhed og medfølelse, og hvad disse tre kvaliteter kan gøre for henholdsvis dig selv, dine medarbejdere og din organisation. Og her er der en underlig diskrepans mellem den lovede forskningsmæssige tilgang og den faktiske bog, som grundlæggende er en almindelig selvhjælpsbog.

Mindfulness handler om at træne sit sind til at være mere fokuseret. I en gængs hverdag er der masser af distraktioner, som kan få os til at miste fokus og træffe dårlige beslutninger. Derfor foreslår bogen en række praktiske øvelser, gerne noget med at lukke øjnene, trække vejret dybt og tænke på noget bestemt. I ledelse af medarbejdere kan man være mere fysisk til stede, have pauser mellem møder, bruge færre digitale hjælpemidler, med videre. Det er meget konkret, og det der fungerer bedst ved bogen.

Det mest interessante ved bogen er i virkeligheden, hvordan det er lykkedes stifteren med en uddannelse fra RUC i bagagen og særdeles mådelige erfaringer fra arbejdsmarkedet at være i stand til at sælge sine varmluftsydelser til den globale kapitalistiske elite.

Det er straks mere svævende og svagt i afsnittene om uselviskhed og medfølelse. Men det er noget med ikke at isolere sig som chef, forstå det hele menneske, interessere sig for sine medarbejderes privatliv og den slags. Den medfølende organisation kan man kende allerede ved ankomsten, hvor receptionisten møder én med et ægte smil, men hvordan alt det sker er uklart. Læseren bliver præsenteret for en hel række firefeltstabeller, der blandt andet konkluderer, at man hverken bør være distraheret, forsagt eller uvidende. Visdommen i den slags er svær at se.

Meget store dele af bogen handler om beretninger fra diverse CEOs, der har en kæk bemærkning til ledelse eller har implementeret et eller andet varmluftsagtigt i deres organisation. Den slags kunne være med til at skabe troværdighed til teksten, men der er så meget af det, at det ganske enkelt fortrænger, hvad der kunne være af substans.

Hvor blev forskningen af?

Undervejs spørger man sig selv, hvad der egentlig blev af det forskningsprojekt, der blev lovet i indledningen. Den selvstændige analyse er så godt som ikke-eksisterende, men det bliver til en del referencer til den »seneste forskning«, undersøgelser og alt muligt andet. Et enkelt sted hævder forfatterne at have »bevist« fordelene ved mindfulness i organisatorisk sammenhæng. Beviset kommer såmænd fra deres egne træningsprogrammer, som de har købt en universitetsansat til at konkludere, undskyld, evaluere. Det er selvfølgelig en stor svaghed ved bogen, at den postulerer at være et forskningsprojekt, når den på ingen måde er det. På grænsen til plattenslageri.

Det grandiose og bekymringsfri står i det hele taget i stærk kontrast til det beskedne indhold. De tre forfattere lover, at man kan blive en del af deres bevægelse, og at bogens teknikker har forandret tusindvis af mennesker. Og alligevel er det på lange stræk klicheer blandet med tåbelighed, såsom når de erklærer, at man skal »være mere til stede i nuet her og nu«, skriver om »naturens naturlige balance« eller analyserer sig frem til, at »Historisk er konflikter og krige altid udsprunget af tankegangen hos én eller flere personer«.

Det mest interessante ved bogen er i virkeligheden, hvordan det er lykkedes stifteren med en uddannelse fra RUC i bagagen og særdeles mådelige erfaringer fra arbejdsmarkedet at være i stand til at sælge sine varmluftsydelser til den globale kapitalistiske elite.

The Mind of the Leader

Forfattere: Rasmus Hougaard, Gitte Korfitsen Dybkjær, Tonny Maak Larsen. Sider: 288. Pris: 300 kr. Forlag: Gyldendal Business