»Hydra« er et interessant og ganske vellykket forsøg på at gøre #MeToo til et horror-tema

Boganmeldelse: »Hydra« er en mangehovedet organisme, både horror, en udprintet podcast, en true crime-kopi og en underspillet feministisk fortælling om konsekvenserne af seksuelle overgreb.

Hvorfor valgte unge Arla Macleod at udgyde så meget blod? Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Hilberger

Ligesom Hydra var et mangehovedet søuhyre i den græske mytologi, er den britiske forfatter Matt Wesolowskis bemærkelsesværdige thriller af samme navn en flertydig affære. Formen er nytænkende og forfriskende, genren er et blandingsprodukt, og plottet bevæger sig i mange retninger.

Forlaget har i dets præsentation af bogen valgt at kalde den en »isnende thriller« om en »familiemassakre«, der berører så forskellige emner som afpresning, mørke lege på internettet, trolling og overnaturlige hændelser.

»Arla er blevet seksuelt misbrugt, men både hendes religiøse forældre og alle andre har fra starten lagt låg på.«


Det er ikke forkert. Men »Hydra« er som sin mytologiske navnesøster en organisme, hvor nye hoveder vokser ud, hver gang et af de gamle hugges af. Så snart én intrige er skåret ud i pap for læseren, gror nye frem fra det åbne sår. Romanen er således svær at sætte i bås, den er både horror, et samtidsportræt, en udprintet podcast, en true crime-kopi og en underspillet feministisk fortælling om konsekvenserne af seksuelle overgreb.

I præsentationen af bogen (på bagsiden og i pressemeddelelsen) glimrer den sidste og væsentlige »del-genre« ved sit fravær – den side af plot og budskab er enten bevidst kappet af eller gået forlagets næse forbi. Det efterlader »Hydra« med et blødende halshug, som bogen ikke fortjener, og som formentlig vil indsnævre dens potentielle læserskare.

Det er synd, for »Hydra« er et interessant og ganske vellykket forsøg på at blande og udvide litterære genrer og ad den vej gøre  #MeToo til et horror-tema. Og selv om Wesolowski lader sin mandlige hovedfigur, podcast-værten Scott King, udtale, at han som mand måske har svært ved at sætte sig ind i problematikken og motivet bag den omtalte familiemassakre, så har forfatteren det ikke.

Et ondt menneske

21-årige Arla Macleod er blevet dømt til forvaring på et lukket psykiatrisk hospital, efter at hun har dræbt sine forældre og sin lillesøster med en hammer. Alle tre lig var voldsomt mishandlede, og den unge kvinde, der er blevet vurderet til at have været psykisk uligevægtig i gerningsøjeblikket, er ikke overraskende blevet udskammet i offentligheden og portrætteret som et ondt og utilregneligt menneske.

Scott King sætter sig for at undersøge baggrunden for den frygtelige forbrydelse ved at lade forskellige vidner fortælle deres historie om og forhold til Arla i podcasten »Seks stemmer«. King er overbevist om, at der findes en bagvedliggende årsag til, at Arla pludselig en nat gik amok på sin familie.

Det gør der også, og modsat både politi og presse, der efter sigende har endevendt Arlas person og liv, finder han frem til en begivenhed, der fandt sted flere år tidligere, og som har traumatiseret Arla og gradvist nedbrudt hende. Arla er blevet seksuelt misbrugt, men både hendes religiøse forældre og alle andre har fra starten lagt låg på, og som følge af, at især én person har manipuleret med både hende og omverdenen, krakelerer hun.

»Hydra« er en roman om den ultimative konsekvens af seksuelle overgreb mod kvinder, om menneskelig manipulation og fælles fortrængning. Den er også en gyser om den fagre nye digitale verden med internetmobning, afpresning og hacking. Og så er den et mangesidet monstrum af et dragende, dystert og drilsk samtidsportræt.

Hydra
Forfatter: Matt Wesolowski. Oversættelse: Rebekka Hjelholt Svendsen. Sider: 290. Pris: 199 kr. Forlag: Alhambra.