Det skal ikke være din påklædning, der tager opmærksomheden. Det skal være det, du siger og gør.
Sådan lyder læresætningen fra Jakob Stengel, partner i headhunterfirmaet Case Rose, når Berlingske spørger til, hvilke råd han har til den rette mode i erhvervslivet.
For ganske vist bliver det også ifølge headhunteren mere og mere casual og mere fleksibelt.
»Alting kan mikses og blandes. Du kan se reklamebureaudirektører i three piece suits med pink slips og blankpolerede sko. Samtidig kan du se bankfolk – måske mere i den kreative afdeling af banken, men stadig – i T-shirt, jeans og sneakers,« siger han.
Globaliseringen har dog også haft konsekvenser for moden i erhvervslivet. Den tendens mod det mere afslappede, man ser i Danmark, sker også i de vestlige lande, bare ikke med samme hastighed.
Udenlandske topchefer tilpasser sig
Og uniformeringen i form af et jakkesæt betyder fortsat meget i en global kontekst, påpeger Jakob Stengel, fordi det er et redskab til at undgå signalforvirring
»Vi ser mange flere internationale topchefer, der kommer til Danmark, og de har sværere ved at afkode den danske tøjkultur. Jeg oplever flere kandidater stille følgende spørgsmål:
»What’s the executive catwalk dress code in Denmark?«

De udenlandske direktører kommer typisk fra Belgien, Holland, Tyskland og Frankrig. Det er alle kulturer, der er vant til at holde på formerne som noget helt naturligt.
»Men indtil videre assimilerer de udenlandske direktører sig til den danske tøjkultur.«
Hvis man skal begå sig internationalt, skal man ifølge Jakob Stengel være klar over, at det langtfra er alle steder, at man er lige så casual klædt som i Danmark. Tendensen herhjemme og i Norden går mod det stadigt mere afslappede og fleksible, og det gør sig også gældende i USA og Storbritannien. Men ikke ret mange andre steder.
»Den varierer fra land til land. Man kan ikke dukke op til et forretningsmøde i Schweiz uden at have jakkesæt, skjorte og slips på. Så tager de dig i hvert fald ikke seriøst,« siger han.