Tivoli kritiseres efter lukning af populær forlystelse: Stop med at ligne alle andre

Den populære Tivoli-forlystelse Odinexpressen har kørt sin sidste tur. Efter mere end 30 år med over 30 millioner passagerer bag sig, skal det tjæresorte tog nu udskiftes. Den erstattes af en ny forlystelse, Mælkevejen. Foreningen Tivolis Venner forholder sig kritisk.

Odinexpressens erstatning kommer ifølge underdirektør Mogens Ramsløv til at henvende sig til de samme gæster, som formentlig kommer til at savne Odinexpressen i starten af det kommende Tivoliår. (Foto: Tivoli/handout/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Tivoli/handout

Odinexpressen har siden 1985 transporteret skrigende Tivoli-gæster rundt blandt trætoppe i det syd-vestlige hjørne af en af verdens ældste forlystelsesparker.

Den populære forlystelse har nået at køre med 30 millioner passagerer i løbet af sin 30-årige levetid.

Men efter Tivolisæsonen for 2018 nu er afviklet, skal det gamle tog køres af skinnerne.

Det skal det for at gøre plads til den nye forlystelse »Mælkevejen,« der ligesom Odinexpressen bliver en »familievenlig forlystelse

Udseendemæssigt bliver der tale om ny tematisering og scenografi, der er passer ind det samme futuristiske univers, som området har udviklet sig til i løbet af årene med blandt andet Himmelskibet som kronjuvelen.

Mogens Ramsløv, underdirektør med ansvar for drift, sikkerhed og service, forklarer til Berlingske, at det bestemt ikke er uden sørgmodige miner, at Tivoli har måtte sende det folkekære tog på pension.

»Der er desværre kommet for stor usikkerhed omkring driften gennem årene – og her mener jeg selvfølgelig ikke sikkerhed bogstaveligt, men sikkerhed for, at den fortsat kan se ordentlig og præsentabel ud for vores mange gæster,« siger han.

Mælkevejen bliver designet i samme futuristiske retrostil som blandt andet Himmelskibet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft.

Forening er skeptisk

Talsmanden for foreningen Tivolis Venner, Holger Hagelberg, fortæller, at han som udgangspunkt er skeptisk, når gammelt udskiftes med nyt i Tivoli.

»Man skal ikke prøve at ligne alle de andre forlystelsesparker rundt omkring i verden. Tivoli skal blive ved med at være Tivoli,« siger han.

Han fortæller, at de i Tivolis Venner mener, at man gennem tiden har sendt mange ting på porten, som intet fejlede. Derfor forholder han sig skeptisk til, at de gamle togvogne nu skal erstattes af en ny forlystelse.

Den skepsis mener Mogens Ramsløv dog ikke, der er nogen grund til.

»Vi skal bruge – og har brugt meget store ressourcer på at holde den kørende. Den teknologi, der bruges i forlystelser fra den tid, stemmer ikke så godt overens med noget så simpelt som moderne LED-lys, som vi bruger ved juletid,« siger Mogens Ramsløv.

Tivoli har fornylig været nødt til at lukke Odinexpressen delvist ned, netop på grund af de nye LED-lys, som den gamle forlystelse ikke er glad for at samarbejde med.

Ifølge professor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Univsersitet, Martin Zerlang, er der intet nyt i, at Tivoli fornyer sig engang i mellem.

Han har skrevet meget om Tivoli og har tidligere beskrevet det som en forpost for modernisering af København. Han foklarer som eksempel, at bazaren nærmest var det første stormagasin i København.

»Rutschebanen som koncept stammer fra Rusland og mødte stor reaktionær modstand i starten. Men Tivoli indførte det alligevel – og med stor succes. Hos en så ikonisk kulturinstitution, som Tivoli er, vil forandringer altid blive mødt med en vis skepsis, men Tivoli har altid fornyet sig og tilmed haft tradition for at være på forkant,« siger Martin Zerlang.

Mogens Ramsløv forsikrer om, at de gæster, der måtte have en forkærlighed for det gamle tjæresorte tog, får mulighed for et gensyn.

Han arbejder på, at dele af vognen på et senere tidspunkt enten skal udstilles eller laves om til en ny mini-forlystelse for de mindste.

Radiobiler uden radio

Odinexpressen, der drejer nøglen om, bliver ikke den eneste forandring i tivoligæsterne kommer til at opleve i 2019.

Karavanen, i folkemunde bedst kendt som Mariehønen, får også en opgradering. Det vil fortsat være en forlystelse for mindre børn med samme navn og tematisering. Turen kommer blot til at vare længere i den nye version.

De populære radiobiler får ligeledes en fintuning. De kommer til at være i den digitale tidsalders ånd, når de mister antennerne i løbet af det nye år.

Mogens Ramløv fortæller, at det endnu ikke vides med sikkerhed, hvornår »Mælkevejen,« kommer til at køre den første tur rundt blandt planeter og stjerner.

»Der kommer til at blive arbejdet om natten, for at det kan lykkes. Vi håber og regner med, at det bliver et sted mellem Halloween og Jul,« siger han.