Tivoli og Egmont går sammen i nyt Rasmus Klump-selskab

Tivoli og Egmont Publishing opretter nu et nyt selskab, der skal styrke det verdenskendte Rasmus Klump mærke gennem en ny TV-serie samt legetøj, tekstiler og boligtilbehør. Kombinationen af Egmonts digitale verden og Tivolis fysiske skal gøre selskabet til en god forretning.

PR-foto: Tivoli og Egmont Publishing Lasse Salling

Når børnefamilier besøger Tivoli i København, kan de møde Rasmus Klump og klatre på skibet, som han i bøger og film altid sejler rundt på. Og så kan de afslutte dagen med en pandekage i pandekagehuset, ligesom Rasmus og vennerne altid gør det.

Den populære danske tegneseriefigur har siden 2010 været en del af Tivoli, hvor der blev etableret en Rasmus Klump-tematiseret legeplads på 1.500 kvadratmeter.

Nu opretter Tivoli og Egmont Publishing det fælles selskab, RK Holding København, der skal videreudvikle og styrke det verdenskendte Rasmus Klump-mærke gennem produktion af legetøj, tekstiler og boligtilbehør samt en TV-serie, som skal vises på DR Ramasjang i december.

Egmont Publishing har siden 2007 haft rettighederne til Rasmus Klump-mærket, og forlaget har blandt andet udviklet tegneserier og produceret en Rasmus Klump-app. Selvom både Tivoli og Egmont i en årrække har haft med tegneseriefiguren at gøre, er ambitionen, at samarbejdet i det nye selskab skal styrke mærket og gøre det til en god forretning.

»Det, jeg håber, der kommer til at ske, er, at to og to bliver til fem, når du blander den digitale verden fra Egmont med den fysiske verden fra Tivoli. Vi har opdaget på vores legeplads, at det univers, der er omkring Rasmus Klump, er ekstremt populært. Hvis vi kan holde den kvalitet på produkterne, som vi og Egmont har lagt op til, så tror jeg, der er rigtig meget at komme efter,« siger Lars Liebst, adm. direktør i Tivoli.

»Set fra Egmonts synspunkt er det fantastisk, at Rasmus Klump ikke blot lever i bøger og i den digitale verden, men også i den virkelige verden i Tivoli. Det, tror jeg, er vigtigt,« siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør i Egmont Publishing.

Lars Liebst, adm. direktør i Tivoli, ser frem til sammen med Egmont Publishing at udbrede Rasmus Klump mærket både digtalt og fysisk. Thomas Lekfeldt

Tivoli og Egmont Publishing kommer hver til at eje 50 procent af det nye selskab. På nuværende tidspunkt ved de, at TV-serien også bliver vist i Tyskland og Norge, og de har ambitioner om også at sælge den til licenstagere i andre lande. Legetøj, tekstiler og boligtilbehør skal i første omgang sælges i Tivoli, men det er endnu uklart hvornår.

»Ægteskabet er lige startet, og nu skal vi se, hvor vi skal hen, og hvordan vi skal gøre det. Nu kommer vores udviklingsafdeling i Tivoli til at sætte sig sammen med nogen fra Egmont, og så begynder vi jo at finde ud af, hvilke produkter vi helt konkret skal lave,« siger Lars Liebst.

Tivoli skal være en helårsvirksomhed

En af Tivolis målsætninger er, at det skal være en helårsvirksomhed, der ikke er så afhængig af vejret som tidligere. Det skal det nye selskab bidrage til.

»Selskabet er et led i den række af initiativer, vi har taget igennem de sidste par år for dels at opbygge vores brand, men også for at blive en helårsvirksomhed. Jeg synes, at vi er ved at nærme os et sted, hvor vi kan sige, at vi er ved at blive det med Nimb, Foodhall, Tivoli Hotel og nu det her,« siger Lars Liebst.

Begge adm. direktører er overbevist om, at det nye selskab bliver en god forretning – blandt andet fordi Rasmus Klump-mærket har formået at fastholde populariteten i årtier. Men der er ingen forventninger om, at den gode forretning opstår fra den ene dag til den anden.

»Egmont Publishing udgiver magasiner og har en række investeringer i e-handel. Det nye selskab er en brik i spillet, og ikke noget man kan læse af Tivolis eller Egmonts samlede årsregnskab næste år. Det er jo ikke en kæmpe forretning, der lige pludselig springer op, for det tager tid at udvikle et mærkevare som Rasmus Klump og få indgået de rigtige samarbejder,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.