The Rolling Stones-musikers malerier hudflettet af anmeldere, men: »tegner bedre end Danmarks dronning Margrethe«

73-årige Ron Wood udstiller hundrede malerier på et sydengelsk slot, og anmelderne står i kø for at rakke hans valg af motiv ned.

The Rolling Stones guitarist Ronnie Wood, der aktuel med ny udstilling med malerier, der bliver sablet ned af kunstanmeldere Fold sammen
Læs mere
Foto: SUZANNE CORDEIRO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den 73-årige guitarist i The Rolling Stones, Ronnie Wood, udstiller flere end hundrede af sine egne malerier på et slot i Hertfordshire i Sydengland, og de britiske anmelderes dom er hård, men klar: Hold dig til rockmusikken!

Ronnie Wood har malet og tegnet i mange år, og overskuddet fra udstillingen går til støtte for det britiske sundhedssystem National Health Service, men det som særligt har generet anmelderne, er rockmusikerens tendens til at lave pasticher på kendte kunstværker af Picasso.

Art Reviews redaktør Oliver Bascianos er særligt vred over et maleri, hvor Ronnie Wood tydeligvis har brugt Picassos berømte maleri »Guernica« som forlæg for sit eget maleri. »Guernica« forestiller det tyske terrorbombardement af den spanske by af samme navn, mens Ronnie Woods maleri forestiller en sceneoptræden af hans eget band.

»Han har taget et af verdens største og mest bevægende kunstværker, en fortvivlet protest mod krigen, og brugt det som udgangspunkt for noget forfærdelig fan art. Guernicas blev massakeret i et luftbombardement. Rolling Stones har kun været bombede af stoffer,« skriver Oliver Basciano.

Et udsnit af Woods Guernica-pastiche kan ses i dette tweet:

Fan art er betegnelsen for hjemmegjorte portrætter af rock og popstjerner, som blandt andet cirkulerer på internettet.

Anmelder Paul Carter Robinson, der har stiftet websitet Artlyst, kalder rullestenens malerier for »rædselsfulde pasticher« og at »hr. Wood burde afholde sig fra at skifte kunstart« og holde sig til at lave musik.

Woods malerier, skriver Robinson bidskt, tyder på en forvreden opfattelse af verdenskunst som noget, der kun kan være interessant i almindelige folks øjne, hvis det er blevet »velsignet« af et medlem af The Rolling Stones.

»Lad os glæde os over, at the real thing stadig kan ses i National Gallery,« slutter Robinson med henvisning til Londons berømte kunstsamling.

Avisen The Guardian, som har samlet anmeldernes domme over Wood, har også selv anmeldt udstillingen, og kommer med en, for danskere i hvert fald, overraskende sammenligning:

»Det bedste man kan sige er, at Ronnie Woods malerier er mere livlige end prins Charles akvareller. Han tegner også bedre end Margrethe, dronning af Danmark,« skriver Adrian Searle.

Avisens anden kunstanmelder Jonathan Jones er den mest positive og sammenligner musikerens malerier med David Hockney, Storbritanniens mest kendte nulevende maler. Han skriver også, at det er umuligt at separere en rockstjernes kunst fra vedkommendes musik.

»Selv det mest banale tegning af en diner i Midtvesten ville være lidt interessant, hvis den var tegnet af Bob Dylan,« skriver han.