Nu skal Nationalmuseet også være et mediehus

Film, podcasts, webjournalistik ... Nationalmuseet vil samle og udvikle det hele i Nationalmuseets mediehus. »I takt med, at publikum flytter sig, og medierne ændrer sig, har vi jo en klar forpligtelse til også at nå publikum ad nye veje,« siger Jacob Frische, der er leder af Kommunikation, Markedsføring og Digital Formidling på Nationalmuseet

»At drive museum er stadig kronen på værket, det er det vigtigste, men mediehuset bliver en måde at redefinere vores rolle på,« siger Jakob Frische, .der er leder af Kommunikation, Markedsføring og Digital Formidling på Danmarks største kulturhistoriske museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nynne Bojsen Faartoft unknown

Nationalmuseet skal også være et sted, der laver film, podcasts, webjournalistik og meget andet.

Sådan lyder udmeldingen fra Danmarks største kulturhistoriske museum, efter at 15 museer under Foreningen af Specialmuseer sidste år fortalte, at de overvejer at byde på de nye radio- og TV-kanaler med fokus på kultur og folkeoplysning, som Kulturministeriet vil sende i udbud som følge af det seneste medieforlig. Nationalmuseet bakker op om initiativet fra de andre museer, og nu er Nationalmuseet selv ved at lægge« første sten i fundamentet« til det, man kalder Naionalmuseets mediehus.

»Nationalmuseet er dybest set en politisk uafhængig public service-institution, der hverken skal sælge budskaber eller varer, og derfor er det helt naturligt, at vi træder til og hjælper i en tid, hvor de uafhængige medier er pressede i mediebilledet,« siger Jacob Frische, der er leder af Kommunikation, Markedsføring og Digital Formidling på Nationalmuseet.

Ikke det rene anarki

»»Vi sidder ikke på en stor pengekasse, og det koster penge at være medieproducent, så vi er i gang med at afsøge, hvilke muligheder vi har for finansiering fra fonde, private sponsorer og public service-puljen." «


»Når mediebilledet bliver omkalfatret, og alle i princippet kan  have deres egne kanaler, så er det vigtigt -  for at det ikke skal blive det rene anarki - at der også er spillere, der er uafhængige og troværdige,« tilføjer Jacob Frische. Han siger også, Nationalmuseet ikke er på vej til at blive et nyt DR, HBO eller Netflix, men at man tager »nogle forsigtige skridt« i i en ny retning

»Da Nationalmuseet kom til verden for et par hundrede år siden, var der hverken internet eller tv, men i takt med, at publikum flytter sig, og medierne ændrer sig, har vi jo en klar forpligtelse til også at nå publikum ad nye veje.  At drive museum er stadig kronen på værket, det er det vigtigste, men mediehuset bliver måde at redefinere vores rolle på. Her spiller det geografiske også ind, for med Nationalmuseets mediehus kan vi være endnu mere til stede ude i landet, og vi kan sende fra forskellige steder i landet, og vi kan nå endnu bredere ud.«

I første omgang  handler det, ifølge Jacob Frische, om at skaffe finansiering.

»Vi har jo allerede været i gang et stykke tid med podcasts, film og streamede debatprogrammer på vores hjemmeside, og næste skridt er så at samle det hele og putte det i »en garage«. Men når vi taler om at lave noget, der kan matche fx »Vikings« på HBO, så er det ikke noget, der ligger lige om hjørnet.«