Nøgenhed? Nej tak! Facebook censurerer kunstmuseer

Arken måtte beskære et nøgenbillede for at tækkes Facebook. Göteborgs Konsthalls facebookprofil røg på grund af en kvindelig brystvorte. "En kafkalignende situation," lyder vurderingen fra Göteborg. "Det sender vores kultur tilbage til victorianismen," mener Arkens direktør.

For nøgent for Facebook: Patricia Piccinini: The Young Family. Fra den aktuelle udstilling på Arken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Hennes

Der har været flere eksempler på, at annoncer med kunstværker, der bryder med Facebooks retningslinjer, bliver fjernet fra det sociale medie. Nu er det gået ud over et af Skandinaviens førende museer, Göteborgs Konsthall. Museets facebookside er blevet fjernet fra Facebook. Der er ingen forklaring.

»Situationen er absurd. Vi har ikke fået nogen motivering for, hvorfor vi er blevet lukket ned, » siger en af museets kommunikationsmedarbejdere, Malin Sandberg, i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at Göteborgs Konsthall begyndte at få problemer i forbindelse med museets aktuelle udstilling med værker af Phoebe Boswell. I den anledning bragte man en Facebook-annonce, hvor et Phoebe Boswell-billede med en kvindelig brystvorte er synlig. Det ville Facebook ikke have, og så blev billedet fjernet.

»Det er en kafkalignende situation.«


Efter dén episode er Göteborgs Konsthalls facebook-side ifølge pressemeddelelsen blevet lukket yderligere ti gange, men disse gange uden forvarsel eller forklaring. Facebook nøjedes hver gang med at påstå, at siden brød med virksomhedens retningslinjer. Når Göteborgs Konsthalls webredaktør klagede over beslutningen, blev hjemmesiden åbnet igen.

»Det tyder på, at vi ikke har brudt nogen regler. Alligevel bliver vi straffet (...) Det er en kafkalignende situation,« siger Malin Sandberg.

Også for nøgent for Facebook: Phoebe Boswell: »Rapture«. Fra den aktuelle Phoebe Boswell-udstilling i Göteborgs Konsthall. Fold sammen
Læs mere

Spørger man Glyptotekets direktør, Christine Buhl Andersen, siger hun, at museet  ikke har  prøvet at blive lukket fuldstændig ned, sådan som det er sket i Gøteborg.

»Men vi har to gange inden for det seneste år oplevet, at det er sket i forbindelse med specifikke annoncer,« tilføjer direktøren.

»Den ene gang var, da vi viste  »Beriget & Beruset«.  Annoncen viste en kentauer med bar overkrop på en romersk sølvkop. Den anden gang var i forbindelse med den udstilling, vi netop har åbnet, »Perfect Poses?«.  Begge gange blev der henvist til nøgenheden.«

Sidstnævnte udstilling, der løber frem til 16. juni, byder på skulpturer af franske 1800-tals-kunstnere, suppleret med værker fra portugisiske Gulbenkian.  Mange af dem er nøgne, og det burde ikke være noget problem, for nok er nøgenhed ifølge Facebooks retningslinjer forbudt, men lige præcis skulpturer er undtaget. Problemet er bare, at »nøgenbilleder« af skulpturer som udgangspunkt automatisk bliver stoppet af Facebook. Herefter kan der gå timer eller dage, før annoncen, efter henvendelse fra det pågældende museum, bliver åbnet igen.

»Når der er tale om en aktuel udstilling, er dette selvfølgelig et problem. Alternativt må vi vælge at bringe billeder, der ikke viser for mange bryster og balder,« siger Christine Buhl Andersen og tilføjer:

»Det kan være udmærket med nogle regler om nøgenhed, blandt andet af hensyn til børn. Omvendt  kan man jo ikke bare udrense den kunst, hvor kroppen har været i fokus med store temaer som moderskab og kærlighed. Her er der et dilemma, som Facebook ikke har løst.«

Tilbage til victorianismen

På Arken Museum for Moderne Kunst i Ishøj har man flere gange haft udfordringer på grund af nøgenhed, senest i forbindelse med den aktuelle udstilling med værker af Patricia Piccinini.

Udstillingens skulpturer er nøgne hybrider af mennesker og dyr, og det er for meget for Facebook. Arken kunne fx ikke poste en Facebook-annonce med værket »The Young Family«, fordi der var tale om»upassende indhold«.

»Jeg endte med at beskære billedet af »The Young Family«, så det ikke viste så meget nøgenhed,« siger marketingmanager Mille Steffen Nielsen.

Arkens direktør, Christian Gether, kalder Facebooks retningslinjer »meget problematiske«.

»De er helt utilstedelige. De stækker ytringsfriheden,« siger han.

»De største fremstillinger af mennesket i kunsthistorien er nøgne - tænk bare på Myrons »Diskoskasteren« eller Rodins »Grubleren«. Gennem historien har den nøgne menneskekrop været symbolet på menneskets eksistentielle vilkår.«

Ifølge Christian Gether er der flere problemer forbundet med den censur, der udøves af Facebook:

»Al kunst er symbolsk, så når Facebook censurerer nøgne menneskekroppe, reducerer man kunstens udtryk. Man fjerner kunstens kritiske perspektivering af tilværelsen, når kommercielle hensyn sættes over en realistisk kunstformidling. Det afspejler en bornerthed, som ikke passer ind i et moderne samfund. Det sender vores kultur tilbage til victorianismen.«

Ikke for nøgent for Facebook: Michelangelos »David«. Foto: Alberto Pizzoli/AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: ALBERTO PIZZOLI.