Vi lever i en kropsfikseret kultur. Kroppen er i centrum for vores selviscenesættelse og begær. Kroppen i sig selv er vigtig, men lige så betydningsfuld er udsmykningen af den og vores positurer. Hvad kan vi aflæse af andre menneskers kropssprog? Hvordan bliver man selv vurderet og fortolket? I TV-serier og realityshows bruges kroppes overdrevne positurer og ansigternes teatrale mimik til at tydeliggøre fortælling og følelser.

Der kan være flere grunde til at indtage en positur, der traditionelt anses for yndefuld. Denne kvinde gør det, fordi hun lytter til en konkylie. Marmorskulpturen er udført af den franske billedhugger Jean-Baptiste Carpeaux omkring 1864.
Der kan være flere grunde til at indtage en positur, der traditionelt anses for yndefuld. Denne kvinde gør det, fordi hun lytter til en konkylie. Marmorskulpturen er udført af den franske billedhugger Jean-Baptiste Carpeaux omkring 1864. Pressefoto

Sådan har det nu også været tidligere. På en intens og eksklusiv udstilling på Glyptoteket vises en række skulpturer fra 1800-tallet og omegn, hvor billedhuggerne netop arbejder med at fortælle deres historier gennem et tydeligt kropssprog. »Perfect Poses?« hedder udstillingen og refererer dermed indirekte også til modeverdenen som et spejl af den rigtige verden: Det gælder om at se godt ud og posere i attraktive udgaver af os selv.