Berlingske Media har fredag formiddag fået grønt lyst til at øge sine ejerandele i Kulturradio Danmark A/S, selskabet bag Radio Loud, hvormed mediekoncernen får så godt som fuld kontrol over radiokanalen.
Det fremgår af den ventede afgørelse, som netop er blevet offentliggjort af Radio- og tv-nævnet.
Berlingske Media, der i forvejen ejer 40 procent af Kulturradio Danmark A/S, får lov til at øge sin ejerandel til 91 procent.
Dermed har koncernen i fremtiden ansvaret for at leve op til sendetilladelsen, som Radio LOUD for nylig fik skarp kritik for ikke at opfylde på væsentlige punkter, ligesom Berlingske Media får mulighed for at sætte kursen for den nødlidende kanal, som siden sin fødsel har haft meget få lyttere.
Det har i flere uger været kendt, at Berlingske Media ønskede at øge ejerandelen og dermed gøre op med den hidtidige model, hvor de resterende ejerandele var spredt ud på en række lokalradioer landet over.
Radio- og tv-nævnet har samtidig taget til efterretning, at Radio Loud fra begyndelsen af det nye år skifter navn til 24syv. Det skal forstås som, fastslår nævnet, at nævnet ikke har haft bemyndigelse til at tage stilling til navneskiftet.
Samtidig fastholder nævnet, at Radio LOUDs primære målgruppe fortsat skal være dem mellem 15 og 32 år. Den nye ledelse af Radio LOUD har i forskellige sammenhænge advokeret for, at målgruppen var de 15-44 årige, men her står nævnet altså fast på, at målgruppen er yngre. Afgørelsen fra nævnet åbner dog for, at radioen også godt kan lave indhold, der er målrettet en bredere målgruppe.
Radio LOUD havde også søgt om dispensation fra at sende live timenyheder, men dette har Radio- og tv-nævnet afvist.
Nævnet udtaler, at afslaget afspejler »nævnets fokus på, at de forudsætninger og det grundlag, som Kulturradio Danmark A/S vandt udbuddet på i 2019, ikke langsomt ændres eller udvandes.«
»Det afgørende for Radio- og tv-nævnet er, at programtilladelsen bliver overholdt, uanset om ejerforholdene skifter. Det er noget, vi er meget opmærksomme på, og som vi kommer til at følge særdeles tæt. Det er også derfor, vi fastholder det særlige tilsyn med kanalen. Betingelserne i tilladelsen skal overholdes, og kravene til flowradio må ikke udvandes af et eventuelt fokus på podcast fra Kulturradio Danmark A/S’ side. Derfor har vi opstillet nogle betingelser for afgørelsen, der skal sikre, at dette ikke sker,« udtaler formand for Radio- og tv-nævnet Søren Sandfeld Jakobsen i forbindelse med afgørelsen.
»Jeg synes godt, man kan kalde det en ny start,« siger Lars Schmidt, der er adm. direktør for Radio LOUD.
»Vi er allerede gået i gang, og vi har allerede lavet mange ændringer. Vi har ændret programfladen, og vi har en række andre tiltag, som vi forventer at få plads fra starten af det nye år,« siger Lars Schmidt.
Ifølge direktøren står der dermed formelt ikke længere noget i vejen for, at radiokanalen nu kan indlede jagten på det, Radio LOUD har manglet fra sin fødsel: Lyttere.
»Jeg håber og tror, at når vi kommer et godt stykke ind i det første halvår i 2022, så skal man kunne se og opleve, at det er en anden radiokanal,« siger Lars Schmidt.
Retssag truer
Afgørelsen kommer efter en tid med skærpet opmærksomhed på Radio LOUD.
I oktober rettede Radio- og tv-nævnet en »usædvanlig« skarp kritik af Radio LOUD for ikke at leve op til væsentlige dele af kanalens sendetilladelse. Den 5. oktober fik Radio Loud således 14 dage til at komme med en plan for, hvordan man i fremtiden vil leve op til sin sendetilladelse, og fire måneder til at efterleve den.
Mod slutningen af oktober blev redningsplanen offentlig kendt: Radio LOUD ville blandt andet udvide sin ejerkreds, skifte navn til 24syv og satse mere på lyd, ud over at stramme op på programfladen.
Det fik kritik fra blandt andet Le Gammeltoft, der er stifter af og direktør for Heartbeats.dk, Tav Klitgaard, der er direktør for netmediet Zetland samt medstifter af podcasttjenesten Podimo Morten Stunge. De mener, at det er konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media fik godkendt deres nye strategi under ejerskiftet. Kritikken gik på, at Berlingske Media på den måde vil have »købt sig« til skattekroner og dermed kan dyrke lydproduktion- og formater, som andre medieaktører selv betaler for.
Allerede før nævnet mødtes sidste uge for at gennemgå Radio LOUDs materiale, raslede Le Gammeltoft med sablen og meddelte, at Heartbeats.dk var klar til at lægge sag an mod Radio- og tv- nævnet, afhængigt af mødets udfald.
To år med kritik
Sagen om Radio LOUD har haft stor bevågenhed, siden Radio24syv måtte lukke i oktober 2019. Både Radio LOUD og den allerede etablerede Radio24syv var blandt ansøgerne, da en ny DAB-radio skulle i udbud. Reglerne for udbuddet blev sat af den tidligere VLAK-regering, da Radio24syvs gamle sendetilladelse var ved at udløbe, og det nye udbud krævede blandt andet, at store dele af en kommende redaktion skulle være placeret mere end 100 kilometer væk fra København.
Det daværende Radio- og tv-nævn valgte Radio LOUD som vinder af udbuddet – til alles store overraskelse, da ansøgningen på mange måder ifølge iagttagere viste sig at være mangelfuld såvel som optimistisk, hvis ikke naiv på længere stræk.
Den kritik døde ikke, da Radio LOUD gik i luften 1. april 2020. DAB-kanalen er løbende blevet kritiseret for ikke at få tag om lytterne og for ikke at lave de programmer, man lovede i ansøgningen.
Den kritik blev stadfæstet med Radio- og tv-nævnets kritik fra oktober, som resulterede i den redningsplan, der nu er blevet behandlet.