Lego stopper markedsføring af politilegetøj efter raceuro: »Racisme hører ikke hjemme noget sted i vores samfund«

Ifølge et amerikansk website har Lego udsendt en e-mail til sine forhandlere om at fjerne 30 Lego-modeller, der handler om politi og redningsmandskab. Men det er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden, siger koncernen til Berlingske.

En Lego-butik på Manhattan i New York blev 1. juni plyndret af demonstranter. Nu er der blevet spredt en historie på nettet om, at Lego ikke længere vil sælge legetøj med polititema. Men det er ikke i overensstemmelse med virkeligheden, skriver Legos presseafdeling til Berlingske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alba Vigaray/EPA/Ritzau Scanpix

Det er ikke en satirehistorie, men er måske et tegn på, hvor meget situationen i USA er eskaleret efter den sorte amerikaner George Floyds død, mens han var i politiets varetægt i Minneapolis.

Ifølge flere websites, der alle citerer et site for voksne legetøjssamlere toybook.com, har den danske legetøjskoncern Lego udsendt en e-mail til sine forhandlere i USA om, at de ønsker salget af 30 modeller, der kunne skabe associationer til de aktuelle uroligheder i de amerikanske byer, standset.

E-mailen drejede sig først og fremmest om Lego-modeller, der handler om politi og redningsmandskab, men også en model af Det Hvide Hus til voksne Lego-byggere. E-mailen fra Lego bliver i flere medier kædet sammen med en anden historie om firmaet, der har bidraget med fire millioner dollar til antiracistiske formål.

Lego Group har i et kortfattet tweet beskrevet intentionen med donationen:

»Vi står sammen med den sorte befolkning mod racisme og ulighed. Der er meget, der skal gøres. Vi vil donere fire millioner dollar til organisationer, der støtter sorte børn, og som underviser alle børn i racemæssig lighed.«

Berlingske har kontaktet Lego for en kommentar til begge historier og har fået følgende statement på dansk fra koncernens presseafdeling, hvori det fastslås, at Lego som angivet i tweetet ganske rigtigt står bag en donation på fire millioner dollar – til gengæld har koncernen ikke bremset salget af bestemte produkter:

»Racisme hører ikke hjemme noget sted i vores samfund, og vi står sammen med alle de berørte i kampen mod racisme og ulighed. Vores mission er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden: børn. Det omfatter også at inspirere dem til at udvise tolerance og være inkluderende og omsorgsfulde. Der er behov for at gøre meget mere endnu, og som et lille skridt på vejen vil vi donere fire millioner dollar til organisationer i USA, der understøtter sorte børn og organisationer, der uddanner og oplyser børn om tolerance og lighed.

Vi vil gerne gøre det klart, at vi ikke er ophørt med at sælge nogen Lego-produkter. Misforståelsen stammer fra en e-mail, der blev sendt på vores vegne til medlemmer af vores affiliate marketing program. Formålet med henvendelsen var, at markedsføring af en række produkter skulle sættes på pause på deres hjemmesider.

Til information har vi har sat al markedsføring på samtlige vores sociale kanaler på pause tidligere i denne uge som respons på de tragiske begivenheder i USA.«

Legos donation bliver ivrigt kommenteret på Twitter. De fleste er positive over for initiativet, men har også opfattet e-mailen til forhandlerne som et ophør af salg.

Nyheden om Legos donation og den misforståede »nyhed« kommer, efter at legetøjsfirmaet for nylig måtte tage afstand fra en kinesisk Lego-film, »Once Upon a Virus«, som var lavet for at gøre grin med USAs coronastrategi og præsident Donald Trumps udtalelser om, at virussen var opfundet i Kina.

I et interview til Berlingske i forrige uge sagde Legos topchef, Niels B. Christiansen, at Legos legetøj jævnligt bliver brugt i politiske sammenhænge.

»Det sker hele tiden i alle mulige sammenhænge. Vi er jo på en måde et medie, som er så vellidt, at det bliver brugt. Det bliver vi i et vist omfang nødt til at leve med. Men jeg tror også, at det er relativt klart for alle, at det ikke er udtryk for en Lego-holdning, og at det ikke er noget, vi understøtter. Ingen, der prøver at hijacke et brand, der står for de rigtige værdier, kommer særlig langt med det,« sagde Niels B. Christiansen.

I New York er en Lego-butik blevet plyndret af demonstranter, der protesterede mod George Floyds død.