Legos topchef: Ingen kommer særligt langt med at tage Legos brand som gidsel

Legos topchef, Niels B. Christiansen, er overbevist om, at globaliseringen er kommet for at blive trods rivalisering mellem USA og Kina. Også selv om Lego for nylig kom til at spille en ufrivillig rolle i propagandakrigen mellem de to stormagter.

»Vi er jo på en måde et medie, som er så vellidt, at det bliver brugt. Det bliver vi i et vist omfang nødt til at leve med,« siger Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Legos topchef, Niels B. Christiansen, der står i spidsen for et af verdens mest kendte globale brand, ser hverken covid-19-krisen eller handelskrigen mellem USA og Kina som en trussel mod globaliseringen.

»Grundlæggende tror jeg ikke, at det ændrer på globaliseringen. Jeg ser ingen tegn på, at man ikke skulle kunne agere som en global virksomhed alle steder og sælge nogenlunde de samme produkter i hele verden, eller at man ikke skulle kunne udnytte kompetencerne globalt. Der kan være bump på vejen, men grundlæggende er det så fordelagtigt for hele verden at have en stor grad af samhandel, at jeg simpelthen ikke tror, at det kommer til at forsvinde,« siger Niels B. Christiansen et interview til Berlingske.

At være en global virksomhed i en verden, hvor de store spillere til tider har svært ved at samarbejde, giver midlertidig andre problemer. For nylig måtte Lego for eksempel tage afstand fra en kinesisk Lego-film, »Once upon a virus«, som var lavet for at gøre grin med USAs coronastrategi og præsident Donald Trumps udtalelser om, at virussen var opfundet i Kina.

Videoen, der blev offentliggjort på Twitter og YouTube 29. april i år, er produceret af Kinas statslige nyhedsbureau Xinhua.

Sker hele tiden i alle sammenhæng

Selv om en Lego-talsmand var ude at forsikre i blandt andet amerikanske Business Insider, at selskabet intet havde med videoen at gøre, er risikoen for, at ens brand bliver taget som gidsel i en storpolitisk konflikt, ikke til at overse, mener Niels B. Christiansen.

»Det sker hele tiden i alle mulige sammenhænge. Vi er jo på en måde et medie, som er så vellidt, at det bliver brugt. Det bliver vi i et vist omfang nødt til at leve med. Men jeg tror også, at det er relativt klart for alle, at det ikke er udtryk for en Lego-holdning, og at det ikke er noget, vi understøtter. Ingen, der prøver at hijacke et brand, der står for de rigtige værdier, kommer særligt langt med det,« siger Niels B. Christiansen.

At Lego er blevet en form for medie, er da heller ikke negativt. Niels B. Christiansen fremhæver, at Lego også er blevet brugt til at informere om, hvordan folk skal forholde sig under coronavirus – igen uden Legos indblanding.

Et af de mest kendte eksempler er formentlig den canadiske far, der lavede en film til den canadiske premierministers, Justin Trudeaus, tale til landets børn om coronavirussen.

Men også i mindre skala har børn og voksne brugt karantænetiden i forbindelse med covid-19 til at lave Lego-film og animationer på amatørbasis. Det fremgår blandt andet af en artikel, hvor britiske BBC har samlet en række eksempler.