DR samler ungdomsindhold under P3-brand og lukker udskældt direktørområde: Det står der i den nye DR-strategi

Danmarks Radio har netop annonceret en ny, mere digital strategi, der skal føre mediemastodonten frem mod 2025.

DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, fremlægger en spare- og udviklingsplan for Danmarks Radios medarbejdere og her på et pressemøde i DR Byen i København, tirsdag den 18. september 2018.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks Radio går nye digitale veje og nedlægger udskældt afdeling. Det kan man læse i den nye strategi, som DR vil følge frem mod 2025, »Sammen om det vigtige«.

I den nye strategi står der, at DRs tilbud skal »udvikles til brugerne i en digital virkelighed«, for at DR fortsat kan leve op til sine public service-ambitioner.

Blandt andet fordi, danskernes forbrug af flow-tv er faldet fra 198 minutter dagligt i 2011 til 115 minutter om dagen i 2021. På samme tid er brugen af streaming og antallet af podcastlyttere steget, skriver DR.

Det har ført til en række nye initiativer:

DR skifter fokus, så indhold først og fremmest udvikles og produceres til digital brug. Det gælder for alle genrer, herunder nyheder, dokumentar, kultur, musik og drama. Altså skal indholdet ikke længere laves til at passe til en bestemt kanal og et bestemt udsendelsestidspunkt.

Netop flow-hensyn har ellers i nyere tid ført til ændringer i spilletiden på populære formater som »Kender du typen« og »Nak og Æd«.

DR TV skal have tilbud til alle dele af befolkningen indenfor alle genrer. Det sker blandt andet ved, at den enkelte bruger får vist personligt relevant indhold, ligesom man kender det fra eksempelvis Netflix.

DR vil arbejde for, at lydplatformen DR Lyd også skal være stedet, hvor lytterne lytter til DRs podcasts og radioprogrammer.

Derudover vil DR fremover i højere grad bruge sociale medier til at trække brugere ind på DRs egne tilbud.

P3 på tv

Formålet med DRs tilstedeværelse på sociale medier skal nu entydigt være at tiltrække brugerne til DRs egne platforme, hvor DR har fuld kontrol over præsentationen af indholdet og kan præsentere brugerne for et samlet public service-tilbud.

DR vil styrke sin branding over for de unge, så tilbuddet til dem bliver »tydeligt og sammenhængende«, skriver DR.

Det skal ske ved, at alle DRs ungdomstilbud på både lyd og billede lægges ind under brandet P3, der som bekendt tidligere har været navnet på radiostationen målrettet unge. Dermed kommer der tilsyneladende ikke længere til at være noget, der hedder DR3.

Slutteligt nedlægges DR Medier, som er den udskældte søjle i DRs organisation, der hidtil har stået for at bestille og betale for indhold.

Direktørområdet DR Medier nedlægges derfor, mens det nye direktørområde DR Bruger, Marked og Publicering oprettes. Det nye direktørområde skal have fokus på »brugervaner, udviklingen på mediemarkedet, publicering, eksponering og distribution,« står der i strategipapiret.

Henriette Marienlund har været direktør for DR Medier siden april 2017.