DR varsler omfattende organisationsændringer: Udskældt division nedlægges

Danmarks Radio er på vej med omfattende ændringer af sin organisation. Som et led i en digital omstilling vil public-service-giganten nedlægge et udskældt direktørområde, fremgår det af en ny strategi.

Danmarks Radio har mandag varslet omfattende ændringer af mediemastodontens organisation.

På et medarbejdermøde mandag har generaldirektør Maria Rørbye Rønn meddelt de ansatte, at DR nedlægger afdelingen DR Medier, en af de i alt fire søjler, der udgør organisationen i DR.

Nedlæggelsen sker for at styrke DR til en digital omstilling, fremgår det af DRs strategi med navnet »Sammen om det vigtige«, som fastlægger kursen for DR frem mod 2025.

Af planen fremgår det, at DR vil gøre op med sin hidtidige »bestiller-udfører-model«, eftersom »den digitale udvikling« stiller »nye styringsmæssige krav til DR«.

»Derfor afskaffes den hidtidige styringsmodel, hvor efterspørgslen efter programmer er skilt fra produktionen, og direktørområdet DR Medier nedlægges,« hedder det i strategien.

I stedet for DR Medier vil et nyt direktørområde blive oprettet. »DR Bruger, Marked og Publicering,« kommer det til at hedde. Det fremgår ikke af strategien, hvad det nye område præcist skal dække.

Til gengæld synes ledelsen mere eller mindre at garantere flere ændringer de kommende år:

»De strategiske initiativer vil være en omfattende udviklings- og implementeringsopgave for DR i de kommende år,« hedder det.

»Derfor kigger vi ind i en årrække, hvor der vil være mange løbende forandringer og ændringer i DR, herunder også i DRs organisation,« står der i strategien.

I omegnen af 75 ansatte har været tilknyttet DR Medier. Eftersom der er ikke er tale om en spareøvelse hos DR, er forventningen, at langt størstedelen af de ansatte hos DR Medier vil blive flyttet til andre steder i organisationen.

Omstridt område

DR Medier blev skabt i 1997 på foranledning af den daværende generaldirektør, Christian Nissen. Afdelingen skulle hæve sig over programcheferne og sikre, at DR på tværs af kanalerne koordinerede og planlagde en programflade, der ville fastholde seerne og gøre DR konkurrencedygtige med TV 2, der på det tidspunkt udgjorde en stadig større trussel mod DR.

I praksis har DR Medier fungeret som en slags chefredaktion. Mens DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter eksempelvis producerer indhold, har DR Medier ansvaret for at »koordinere, planlægge og bestille indhold og programmer«. DR Medier er en af fire sideordnede søjler, der alle hører under generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

Opfindelsen har ikke været elsket af alle hos DR: Kritikere har ment, at den organisering var årsag til forvirring og splid, mens Maria Rørbye Rønn i 2018 sagde til Berlingske, at organisationen »generelt fungerer rigtig godt«, og at DR Medier havde ansvaret for at koordinere mellem de efterhånden mange platforme, som DR udsender på.

Men den organisering førte i følge den tidligere programchef for Tv-afdelingen i DR, Lasse Jensen, til, at det for de producerende medarbejdere var svært at gennemskue, hvem der bestemte.

En kilde, der udtalte sig på betingelse af anonymitet, men som var højt placeret i mediebranchen, sagde for to år siden til Berlingske, at den nuværende inderetning af DR, var »giftig«.

»Når DR laver en matrix-organisation, hvor nogle alligevel bestemmer over andre, så fører det til pest nummer ét – magtkampe, og det er gift for organisationen,« sagde vedkommende i forbindelse med Berlingskes afdækning af organisationen i DR.

Opdateres