Der står ikke nogen derude og venter på din bog. Ingen mangler den. Ingen har brug for den

Gode råd fra en klummeskriver, der arbejdede i årevis på et bogprojekt, der aldrig blev godt nok til at blive udgivet – og senest er lykkedes med en bog, der nu er på vej i 14. oplag.

Forfatteren Niels Overgaard kommer her med sine råd, hvis man går og drømmer om at skrive en bog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mange mennesker går med en drøm om at skrive en bog. Bare se på antallet af skrivekurser. Ud over at få børn, bygge et hus og gå i seng med en rockstjerne må det være en af de mest udbredte drømme, der findes. Jeg begynder snart at arbejde på et forlag, og derfor har både familie, venner og bekendte de seneste uger taget fat i mig med deres bogideer – selvom jeg hverken skal antage eller redigere bøger i mit kommende job.

I denne klumme vil jeg dele mine betragtninger omkring det at skrive en bog. Jeg gør det på baggrund af min erfaring fra at have prøvet at arbejde i årevis på et bogprojekt, der aldrig blev godt nok til at blive udgivet – og senest at lykkes med en bog, der nu er på vej i 14. oplag.

»Du skal efter min opfattelse kun skrive bogen, hvis du ikke kan lade være. Hvis selve det stridsomme og frustrerende arbejde med at udarbejde bogen i sig selv er meningsfuldt for dig, og hvis du ville gå igennem det hele, selv hvis meget få læste resultatet.«


1) Det er kun dig, der synes, at din bog er vigtig

Der findes sådan set bøger nok i verden allerede. Der er mere kvalitetslitteratur derude, end et menneske kan nå at tygge igennem på et liv, og uanset om man som læser søger fordybelse med de store russiske romanforfattere, let omsættelige slanketips, kunstfærdige digte, indsigt i vikingernes historie eller er nysgerrig på snart sagt ethvert tænkeligt emne, så kræver det blot et par klik på nettet at finde det. Der står ikke nogen derude og venter på din bog. Ingen mangler den. Ingen har brug for den. Bortset, naturligvis, fra dig – hvis du har brug for at skrive den.

2) Selvdisciplin er vigtigere end inspiration

På min lange rejse mod at lave en bog fik jeg en vigtig aha-oplevelse ved at læse »The War of Art« af Steven Pressfield. Det er en lille og hurtigt læst bog, der gav mig nye perspektiver på den kreative proces. Blandt erkendelserne var, at en god idé i sig selv ikke betyder en skid, hvis ikke man har evnerne og især disciplinen til at gennemføre projektet. Det tager et øjeblik at få en original idé (som oftest ikke er superoriginal), men det tager måneder og ofte år at skrive en god bog. Inspiration kommer og går. Selvdisciplinen til at møde op ved tastaturet dag efter dag – også når man ikke lige føler for det – er den hemmelige ingrediens bag gode bøger. En forfatter som Ernest Hemingway var berømmet for sin disciplin omkring skrivningen, hvilket muliggjorde, at han både kunne være produktiv ved skrivemaskinen og alverdens barstole.

3) Hav en klar vision for bogen

At lave en bog er at give en form til noget ikkeeksisterende. Selvom jeg forestiller mig, at der er skønlitterære forfattere, der kan lykkes med at skrive uden at have en klar idé om resultatet, så er det min opfattelse, at det uanset genre kan være nyttigt for forfatteren at have en eller anden form for vision for, hvad det er for et værk der er under udformning.

Hvad er genren og stilen, du gerne vil ramme? Hvilket indtryk vil du efterlade hos læseren? Jo mere tydelig den vision er, jo nemmere er det at træffe beslutninger undervejs, at vide, hvornår man er på vildspor – og ikke mindst at have fundamentet til at tage drøftelserne med omverdenen om bogen.

4) Lyt til feedback

Undervejs i din proces kan det give god mening at vende projektet med andre. Det er nemt at blive opslugt af en idé, og derfor kan det være værdifuldt at få én udefra til at forholde sig til projektet. Mit råd er at gå til få udvalgte, som vil forstå, hvad du mener – og som vil fortælle dig sandheden, også hvis det ikke er det, du ønsker at høre. Hvis ikke de kan se ideen med dit projekt, så kan det være, at du ikke er skarp nok på, hvad det er. Eller at det er et uinteressant projekt. Men det er en højst følsom balance at finde. For det originale kan jo være svært for andre at forestille sig, før de ser det. Og måske er dit projekt bare en usleben diamant, som den rette redaktør kan få til at skinne uimodståeligt?

Både i de tidligere faser og i en eventuel redigeringsfase med en redaktør er det en afgørende kunst at være tydelig omkring sin vision (med afsæt i min vision for min bog havde jeg stærke holdninger til alt fra forsidelayout til papirkvalitet), samtidig med at man er ydmyg nok til at tage imod de helt afgørende forbedringer, som en dygtig redaktør kan tilbyde.

5) Vær klar til, at ingen læser den

På første dag på journaliststudiet skrev vores underviser på tavlen: »Du skal ikke tro, at der er nogen, der gider læse det, du skriver.« Du skal efter min opfattelse kun skrive bogen, hvis du ikke kan lade være. Hvis selve det stridsomme og frustrerende arbejde med at udarbejde bogen i sig selv er meningsfuldt for dig, og hvis du ville gå gennem det hele, selv hvis meget få læste resultatet. Selvom dansk er et lille sprog, så udkommer der tusindvis af bøger om året herhjemme. Langt de fleste når en relativt lille læsergruppe, og har man ikke et kendt navn i forvejen, skal man være heldig, hvis man skal bryde gennem støjen og få opmærksomhed. Og det er ikke nok at skrive en god bog; masser af gode bøger må hvert år nøjes med at blive læst af forfatterens nærmeste.