Den gamle bodega på Amager fik fem stjerner i Berlingske, så nu kommer Hellerup-borgerne også på besøg: »Der havde fire stjerner måske været bedre«

En restauratør er citeret i lokalmediet AmagerLIV for, at en femstjerners anmeldelse i Berlingske har gjort, at der nu er færre lokale. Han uddyber nu over for Berlingske, at Berlingskes læsere selvfølgelig er velkomne.

 
Se videoen og få en visuel smagsprøve på Boulevardens anmelderroste smørrebrød. Video og foto: Thomas Lekfeldt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En restaurant, der skulle være for de lokale, bliver nu i stedet besøgt af folk fra Hellerup i store tyske biler. Det fortæller folkene bag Boulevarden på Amager til AmagerLIV.

Det skyldes ifølge holdet bag restauranten, Mark Whitfield Lewis, Søren Herlev Jørgensen og Marianne Britt, at restauranten fik en god anmeldelse i Berlingske.

Berlingskes anmelder, Svend Rasmussen, skrev om den tidligere Boulevarden Bodega, der nu blot hedder Boulevarden, at det var skønt at opleve, at det kan lade sig gøre at »forene den brune bodegacharme med superskarpt smørrebrød«, og roste prislejet i den tidligere bodega, som han ellers i begyndelsen var skeptisk over for:

»Om aftenen er Boulevarden, som netop er genåbnet efter en renovering, der blandt andet har blotlagt flere vægmalerier, en bar med specialøl, stort udvalg af gin og cocktails som negroni (gentrificeringen!). Men til frokost serverer man smørrebrød fra et lille, hurtigt overskuet kort med bare ti forskellige slags. Og var min skepsis ikke endeligt forvundet, så forduftede de sidste rester af den, da vi fik serveret henholdsvis hjemmelavet karrysild og fiskefilet,« skrev Svend Rasmussen.

Søren Herlev-Jørgensen siger nu til AmagerLIV, at folkene bag restauranten er enormt glade for de fem stjerner, men at det sender et »forkert signal«.

»Der havde fire stjerner måske været bedre i forhold til vores koncept. Gentofte og Hellerup-beboere har siden anmeldelsen holdt med deres store Mercedeser udenfor. Det har været super hyggeligt, men vi ser os jo primært som et lokalt sted. Vi vil meget gerne ud til amagerkanerne også,« siger Søren Herlev Jørgensen til AmagerLIV. Men han er måske blevet misforstået, uddyber han nu over for Berlingske.

Skulle slet ikke forstås sådan

»Vægmalerierne viser sig at være originale skildringer af gade- og kanalscener fra Christianshavn anno start-1950erne og malet af fattige kunstnere, der på den måde kunne betale af på deres gæld til værtshuset,« skrev Svend Rasmussen i sin anmeldelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Nu siger Søren Herlev-Jørgensen nemlig til Berlingske, at det »slet ikke skal forstås sådan«, at han ikke er glad for de fem stjerner eller de gæster, som kommer fra andre steder end Amager. Han mente blot, at når en avis, der bliver læst i resten af hovedstadsområdet og Danmark, og ikke kun på Amager, fortæller om restauranten, kan det blive sværere for naboerne til Boulevarden at få plads.

»Det har været helt overvældende, efter at vi fik fem stjerner. At gå fra at have et stille sted, der lige var åbnet, til pludselig at have en masse gæster, fordi en af Danmarks mest kendte madanmeldere kommer forbi og anmelder en af Danmarks mindst kendte restauranter, er jo fantastisk. Jeg synes, at det, jeg er citeret for i AmagerLIV, er lidt af en frækhed over for Berlingskes læsere, som jeg gerne vil understrege er meget velkomne,« siger Søren Herlev Jørgensen.

Han mente det med de fire stjerner som en lidt kæk bemærkning, og det skal bestemt ikke forstås, som om han ikke vil have besøg fra resten af København, siger han. Til gengæld har det gjort, at fokus er flyttet en anelse for folkene bag Boulevarden. Fordi han mener, at han har oplevet, at når andre restauranter får meget opmærksomhed, så kan det gå ud over produktet og kvaliteten. Han nævner vinderen af »Nørrebros bedste shawarma«-konkurrencen, som efter sejren skiftede sin kulgrill ud med en elektrisk for at kunne sælge mere, men mindre god, shawarma.

»Og den vej vil vi ikke ned ad. Vi vil fortsætte med at holde vores produkt i topklasse,« siger Søren Herlev-Jørgensen.

Derudover så følger der forventninger med, når folk har set de fem stjerner.

»De forventninger skal vi nu leve op til. Før var det omvendt, at folk kom ind i en gammel bodega, og så blev overraskede over, hvor god maden er. Nu skal vi i stedet levere fra starten. Men det er vi også helt klar til,« siger Søren Herlev-Jørgensen.

Svend Rasmussen og de andre anmeldere kan altså være helt rolige. Ingen restauratører led overlast som følge af denne gode anmeldelse.