Adele slår alle streamingrekorder med ny sang – men det handler ikke om sangens kvaliteter

Megastjernen Adeles nye single slog på 24 timer Spotifys rekord som den mest afspillede sang i løbet af et døgn. Udover nyhedsværdien kan der være en logisk forklaring på den nye rekord, lyder det fra Berlingskes musikredaktør.

Til november udgiver Adele sit fjerde album. Fold sammen
Læs mere
Foto: Danny Moloshok/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun har ikke udgivet et nyt album i seks år, men nu er hun officielt tilbage.

Den engelske sanger og sangskriver Adele udgav fredag den 15. oktober singlen »Easy on Me«.

Og hurtigt derefter kunne streaminggiganten Spotify meddele, at nummeret havde slået tjenestens rekorder.

Adeles nye nummer blev Spotifys mest streamede sang i løbet af en dag. På 24 timer blev nummeret afspillet hele 24 millioner gange verden over, ligesom det slog alle rekorder i Storbritannien, hvor det blev afspillet 3,2 millioner gange.

Dermed slår Adele den hidtidige Spotify-rekord, hvor det koreanske K-pop band BTS' sang »Butter« blev afspillet 20.9 millioner gange i løbet af 24 timer.

Andre streamingplatforme fortæller om lignende tal. Amazon Music skrev på sociale medier, at »Easy on Me« også har slået deres tidligere streamingrekord i løbet af en dag.

Stjernens stjernestatus

Berlingskes musikredaktør, Michael Charles Gaunt, mener, at den store interesse for Adeles nye single ikke handler så meget om selve sangen.

»Det er en klassisk Adele-sang, som gør, hvad den skal. Men de mange streams, vi ser lige nu, handler mere om Adeles stjernestatus end sangens iboende kvaliteter. Hun er og bliver en af verdens største stjerner, så når hun endelig udgiver nyt, er det bare en kæmpe ting. Folk er nysgerrige, og det bliver dækket tæt af medierne,« siger han.

Singlen »Easy on Me« er at finde på sangerindens længe ventede album »30«, som bliver udgivet 19. november. Det bliver hendes første album siden 2015, hvor hun med pladen »25« i løbet af den første uge solgte 3.28 millioner albums i USA.

At Adele har holdt sig ude af rampelyset i nogle år, kan have betydning for den kæmpe opmærksomhed, der kommer, når hun så endelig udgiver noget, ifølge Michael Charles Gaunt.

»Det var præcis det samme, der skete for nogle år siden med kæmpehittet »Hello«. Da havde man ikke hørt noget fra hende i nogle år, så da singlen udkom, skabte det et undertryk,« siger han.

Megahittet »Hello« udkom på albummet »25«. Og nummerets musikvideo blev da også den video, der på kortest tid fik en milliard visninger på YouTube. Det tog tre måneder.

En selvopfyldende profeti

Men selvom Adele uden tvivl er en »fantastisk sanger« og ifølge Michael Charles Gaunt er en af de bedst sælgende musikere i det nye årtusinde, kan der også være en anden mere logistisk forklaring på Adeles Spotify rekord.

»Spotify bliver ved med at ekspandere og få nye, daglige brugere. Lige nu nærmer Spotify sig 400 millioner aktive brugere på verdensplan. Det gør også bare, at vi hele tiden ser nye rekorder blive slået,« siger Michael Charles Gaunt.

Musikredaktøren har desuden bemærket, at sangen »Easy on Me« hurtigt kom på nogle af Spotifys mest populære playlister. Normalt skal et nummer »gøre sig fortjent« til at komme på sådan en playliste. »Easy on Me« var der næsten med det samme, lyder det.

»Sangen var allerede ved udgivelsen placeret øverst på en af de største og mest populære hit-playlister herhjemme, og dermed ender det også med at blive en selvopfyldende profeti,« siger Michael Charles Gaunt.

Sangerinden, hvis fulde navn er Adele Laurie Blue Adkins, har udgivet tre albums: »19«, »21« og »25«. Albumnavnet referer til alderen hun havde, da hun skrev musikken. »30« bliver hendes fjerde album.

Du kan høre »Easy on Me« her: