Ugens aktie: Rockwool er den grønne vinder

Isoleringsvirksomheden Rockwool overtrumfer de andre CO2-orienterede aktier – og så er det en god forretning.

»Højere kvalitet og energivenlig konstruktion af bygninger vil øge brugen af isoleringsmaterialer,« skriver John Stilhøj i denne uges Ugens Aktie om potentialet for  isoleringsvirksomheden Rockwool. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere

Kraftig rygvind har givet isoleringsvirksomheden Rockwool ny rekord i indtjeningen. Den er dog kun lidt højere end i 2007 – lige før finanskrisen ramte. Set i forhold til udviklingen i størrelse (og lavere selskabsskat) er præstationen faktisk lavere end dette ekstreme boom-år.

Virksomheden har udviklet sig flot med en vækst på over 16 pct. for isoleringsmaterialer, men kun to pct. for Systems-segmentets mere avancerede produktløsninger baseret på rockwool. Cirka 11 pct. af bulk-varen videreforarbejdes. Udviklingen i 2018 er et klassisk eksempel på gode tider. Man har fordel af fuld fart frem for hovedproduktet og det største marked, Vesteuropa. Her fik man en vækst på 15 pct., der endog blev overgået af Østeuropa (inklusive Rusland) med 17 pct., men vægten her udgør en tredjedel af Vesteuropa.

Det langsigtede vækstpotentiale findes i Nordamerika og Asien, hvor væksten kun blev på tre pct. Udviklingen har altså slet ikke fart på, og det skal der gøres noget ved. I USA drejer det sig om at vinde markedsandele fra andre former for isolering (glasuld og plastskum), og der investeres i nye fabrikker for at dække en stadig større del af det store land.

Man er løbet ind i lokal modstand omkring miljøhensyn, men det holder selskabet selv en lav profil om. I Asien drejer det sig om at få indført strammere byggereglementer og udfordringen fra »ærlige energipriser« uden høje afgifter. Den reelle værdi og tilbagebetalingstid for merudgift til isolering skal være i orden.

Miljøhysteri og urbanisering giver vækst

Produktegenskaberne for stenuld (rockwool) er imponerende omkring isoleringsevne (kulde, varme, brand, lyd), sugeevne (vand) og holdbar form. Efterspørgslen afhænger især af love og regler, men også af energiprisen. I disse år er den helt store drivkraft ønsket om reduktion af CO2-udslip baseret på politiske aftaler indgået i FN-regi.

Ideen om global opvarmning er blevet gentaget så mange gange, at den nu opfattes som et faktum (viden), og derfor er der udsigt til stadigt voksende indsats. Energibesparelse er den bedste metode, og her er input-output-forholdet imponerende for stenuld.

Rockwool anslår 1:100 mellem fremstilling og besparelse. Det skal dog også tages hensyn til transport og opsætning, så inputtet bliver formentlig tre gange større. Den samlede gevinst er fortsat glimrende – og ikke kun varm luft, men penge værd for kunden.

Som virksomhed gælder det om at kunne finde en balance. Man prøver ikke selv at forcere brugen ved at bygge fabrikker i nye lande, før efterspørgslen er sat i gang. På det punkt er love og regler afgørende, hvorfor lobbyvirksomhed går forud.

Forfærdelige brande i højhuse har ført til skærpede krav, men på det punkt er der desværre fortsat behov for en seriøs indsats. Rockwool stoppede for få år siden et nyt fabriksprojekt i Kina, da den forventede opstramning af lovgivningen blev standset. Hensyn til energiforbrug er normalt næste trin.

Byggeaktiviteten i Asiens byer er stor. Alligevel udgør salget formentlig kun ca. ti pct. af omsætningen. Det viser, at brugen af stenuld knap nok er kommet i gang. Asien vejer tungt i befolkningstal, og der er både høj vækst og massiv indflytning til storbyerne. Behovet for nybyggeri er enormt. Selskabet taler om en tilvækst på 75 mio. mennesker i verdens storbyer – om året! For Rockwool vil opgaver med erhvervsbyggeri dog være vigtigt og i front i de varme lande.

Højere kvalitet og energivenlig konstruktion af bygninger vil øge brugen af isoleringsmaterialer. Her gælder det om at få presset isolering ind ved udarbejdelsen af projekterne, og jo flere regler for mindstekrav, des bedre for Rockwool som mulig leverandør.

Da der må forventes udbredelse af lovgivning, vil der blive behov for mange nye fabrikker i Asien. I en vis forstand er der tale om ventetid før et take off. Da etablering tager to-tre år, vil der være et leveringsproblem i startfasen. For ledelsen er spørgsmålet, hvornår de tør satse på at slå hul på et nyt marked for isolering.

USA udrulles før Asien

I første omgang bruges kræfterne i stedet på at erobre en solid position i USA, som er 2010ernes store satsning med bygning af fabrikker. Yderligere to-tre anlæg må forventes tilføjet, før første runde med ønsket geografisk dækning er afsluttet. Herefter gælder det om at følge væksten i salget.

2020ernes offensive indsats skal i gang i Asien. Strategisk planlægning skal give grundlag for modige beslutninger om at investere i brohoveder, før efterspørgslen er sikret, men heller ikke alt for tidligt. Man skal også vælge mellem lande og navigere klogt i forhold til konkurrenterne. Det kan blive fantastisk.

Samarbejde med partnere må være en vej til at sætte turbo på udviklingen, når det hele bryder løs om få år – del og hersk.

Rockwool udfører efter vores vurdering en langt bedre grøn indsats end Vestas og Ørsted. I profilering fører de to selskaber imidlertid på point hos medier og aktieanalytikere. Men den, der lever stille, lever godt. B-aktien koster 1.580, og A-aktien kun 1.405.

Efter springet frem i 2018 er der udsigt til en fremgang på kun fem pct. i år for indtjeningen. P/E (19E) ligger på 16,7. Konklusion: Køb A-aktien og behold den i 10-20 år. Fremtiden kan blive fantastisk.