Ugens aktie: Grønne produkter skal løfte Matas

Matas skal tilføres ny dynamik med satsning på e-handel, helsekost og bæredygtig kosmetik. Opkøbet af Nilens Jord er særdeles spændende og kan vise sig at være en guldåre for materialistkæden.

Matas kommer med halvårsregnskab torsdag
Foto: Mads Claus Rasmussen

Genopretningen af Matas er synlig i form af øget aktivitet, men indtjeningen vil fortsat være under pres. Dynamikken er kommet tilbage med opkøbet af Firtal Group inden for e-handel og det netop annoncerede opkøb af kosmetikfirmaet bag Nilens Jord. Potentialet i dette produktkoncept er ikke begrænset til Danmark, som Matas ellers er vant til. En række skandinaviske varemærker med kvalitet og design har i årenes løb opnået stor international succes ved at henvende sig til »midt+«-forbrugergruppen. Nilens Jord som brand er: Makeup med holdning. Nu rammer tidens trend her og går lige ind i hjertekulen hos forbrugerne, der vil gerne betale for en bæredygtig og miljøvenlig profil. Kernekunderne er kvinder, og her vejer ansvarlighed tungt. Samtidig passer det ind i unge menneskers selvforståelse og ønsker. Hvis Nilens Jord for alvor kan udbredes, har Matas ramt en guldåre.

For Matas udgør det en udvidelse af Beauty produkter i high end-segmentet. Det fører næppe til problemer over for andre kosmetikfirmaer, men derimod må salget af Nilens Jord formodes at få det svært i andre butikker end Matas. De eneste egne produkter har været privat label som Striberne, der er placeret i low end-segmentet. Det har været en succes og udgør 14 pct. af omsætningen.

Forretningens udvikling

Stagnation uden decideret tilbagegang er den korte beskrivelse af situationen. Den nye ledelse har fået humøret opad i organisationen ved at være med i front. I nedtursfasen var man bagefter konkurrenterne, som satte en dagsorden. Uanset det er der hele tiden pres på indtjeningen, når salget slæber sig afsted. Kunderne har lidt færre besøg i butikkerne, men køber til gengæld mere. For at fremme salget ønsker Matas hyppige besøg i butikkerne – men kunden har jo altid ret.

Inden for e-handel er der kommet skub i salget, men her indgår også udvidelsen med Firtal Group. Andelen er nået op på 11 pct. per marts måned. Et godt samspil mellem butikker og e-handel er vigtig, og samtidig skal potentialet i de 1,4 mio. aktive Club Matas-medlemmer bruges bedre. Det nye virkefelt med internettet skal afprøves endnu mere for at kunne nyttiggøres.

Konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed, tid og penge er hård. Højt tempo bruges derfor som parameter for hele tiden at fremstå med nye, skarpe tilbud på spændende produkter inden for Beauty. Det kniber dog med at få gang i væksten, som i stedet sker i Vital-segmentet med helsekost og lignende.

Interessen for sunde, grønne produkter vokser, og det kan formentlig udvikle sig til en megatrend. Kodeordet er bæredygtighed og en livsstil med forebyggende personlig indsats ved valget af fødevarer og kosttilskud. Selv om mange har vanskeligt ved at gennemføre systematiske forandringer for at forbedre deres helbred, så ser en udvikling i den retning ud til at tage fart.

Nilens Jord

Her er der tale om et helt nyt skridt for Matas. Kernepunktet er kosmetik baseret på naturlige råvarer uden brug af kemiske stoffer, altså en virkelig grøn profil. Selskabets særkende indebærer et forspring på dette felt, og nu ser efterspørgslen hos forbrugerne for alvor ud til at tage fart. Bæredygtige produkter er blevet et trumfkort i konkurrencen på alt muligt.

Matas har økonomiske muskler til at kunne indlede en international salgsoffensiv, hvis man tør tage fat på en sådan plan. Selskabet hedder Kosmolet A/S, og størrelsen fremgår af medarbejderstyrken på 35. Købsprisen udgør 145 mio. kr. plus det løse, og den forekommer gunstig. Hvis produktplatformen for alvor kan bruges til eksport, så har man fået fat i et guldæg. Flere handelsfirmaer har med succes skiftet over til egne produkter, f.eks. Lundbeck og Demant. Det er en visionær satsning, som kan vise sig at være en joker.

Aktien

Strategiplanen »Et fornyet Matas« vil frem til 2023 kræve investeringer på 600 mio. kr. Derfor nedsættes udbyttebetalingen fra 6,3 til 3,0 kr. pr. aktie. Det er i orden for aktionærerne, som hellere vil have optimismen tilbage omkring forretningens værdi. Børskursen vejer tungere end 3,3 kr. mindre i udbytte om året. Om et par år kan det så blive forhøjet igen.

Strukturen blandt investorerne må anses for medvirkende til aktiens lave børsværdi (P/E 9,7). Den eneste kendte storaktionær var Kirkbi Invest med 12,7 pct., men de har reduceret posten til under 5,0 pct. Den stik modsatte situation med høj børsværdi og få private investorer findes i Chr. Hansen.

Selv om pilen for aktiviteterne igen peger opad, så er udsigten for indtjeningen mat. Butikkerne »hænger i bremsen«, og man skal først teste nye koncepter med færre, større enheder. Det tager tid. Fremgangen skal komme andre steder fra: e-handel, Club Matas, Nilens Jord. Aktien er så lavt prissat, at Matas fremstår som en take over-kandidat.