Tyske aktier styrer mod første årlige fald siden 2011

2018 har været et sløjt år for tyske aktier, og en kombination af handelskrigen mellem USA og Kina, usikkerhed om global vækst og individuelle virksomhedsnedture har sat DAX 30-indekset på kurs mod et årligt fald på 12 pct.

Det har generelt været et hård år for europæiske aktier, men særligt det tyske indeks har fået smæk og er på vej mod sit første årlige fald siden 2011. Det toneangivende DAX 30-indeks er siden nytår braget ned med 12 pct. og bliver nu handlet omkring det laveste niveau siden 2016. Til sammenligning er det paneuropæiske Stoxx 600-indeks nede med 7,4 pct., og det er kun de italienske og græske børser, der lige nu har kurs mod et dårligere 2018 end tyskerne.

Presset på tyske aktier kommer efter en perfekt storm af negative nyheder, senest illustreret ved svage BNP-tal der kom ud onsdag. I tredje kvartal skrumpede den tyske økonomi 0,2 pct., hvilket var værre, end de 0,1 pct. analytikerne havde forventet. Det er første gang siden 2015, at der ikke er økonomisk vækst i Tyskland.

»Tyskland er strømpilen for global handel og med handelskrigen, stigende risiko for protektionisme, en opbremsning i kinesisk økonomi og problemer på emerging markets, er Tysklands eksport i fare. Den risikococktail har det seneste år ramt tyske aktier hårdere end resten af Europa, fordi de er allermest afhængige af, at global handel kører gnidningsfrit,« siger Florian Hense, økonom hos den tyske bank Berenberg.

Eksportsektoren udgjorde sidste år næsten halvdelen af Tysklands bruttonationalprodukt, og landet afsatte for 641 milliarder kroner varer til Kina, ifølge data fra det tyske statistikbureau Destatis. Særligt bilsektoren er afhængig af det kinesiske marked, og blandt andet Volkswagen solgte 40 pct. af sine biler til den asiatiske kæmpe i 2017. Volkswagen-aktien er faldet 10 pct. i år, mens Daimler er dykket 26 pct. og BMW har tabt 13 pct.

»Det kinesiske marked er mere vigtigt for tyske bilproducenter end det amerikanske, så hvis Kina lider på grund af handelskonflikten, så lider Tyskland også,« siger Florian Hense.

Og der kan være flere dårlige nyheder på vej til Tysklands vigtige bilsektor. Europakommissionens formand Jean-Claude Juncker har indikeret at “våbenhvilen” med USA om ikke at lægge tariffer på europæiske biler måske kun vil holde til nytår. Det betyder, at Trumps regering i det nye år kan lægge tariffer på amerikansk bilimport, hvilket frygtes at ramme Europas autoindustri hårdt oven i svækket efterspørgsel fra Kina.

»Det kommer til at være negativt for tyske aktier. Bilproduktionen er Tysklands levebrød,« siger Florian Hense.

Roundup-problemer sænker Bayer

Bortset fra de økonomiske og politiske modvinde, er der også flere individuelle aktier, der har været med til at hive DAX-indekset i minus i år. Bernard Aybran, investeringschef hos Invesco Asset Management i Paris, der forvalter 5,2 billioner kroner, peger for eksempel på Bayer, der er drattet 36 pct. i år. Tidligere på året overtog medicinal- og kemikaliegiganten amerikanske Monsanto, der efterfølgende kom i modvind i forbindelse med sit Roundup ukrudtsmiddel product.

»Og så er der teknologiaktierne, der har fået smæk over de sidste par uger, og det er en kæmpe sector i det tyske index,« siger Bernard Aybran.

IT-virksomheden SAP, som har den største markedsværdi i DAX, er faldet 12 pct. siden nedturen for teknologiaktier begyndte i oktober.

Selvom 2018 tegner til et sløjt år for de Frankfurt-noterede virksomheder, så ser det ud til at lysne i 2019, siger Florian Hense. Han forklarer, at vi nok lige skal igennem et vakkelvornt fjerde- og første kvartal, men at nye, positive tendenser formentligt springer ud i foråret.

»Fra foråret næste år forventer vi, at de politiske risici forsvinder og at oliepriserne er mere stabile. Det burde give et skub til den tyske økonomi, og med det også tyske aktier,« siger han.