Tesla-aktien rasler ned: Elon Musks livsværk taber 5 milliarder dollars i værdi

Fredag meddelte Tesla, at selskabet ville tage afsked med syv procent af de i alt 45.000 ansatte. Den melding bliver nu straffet på børsen i New York, hvor selskabet falder voldsomt.

Tesla and SpaceX CEO Elon Musk participates in a "fireside chat" at the National League of Cities (NLC) 2018 City Summit in Los Angeles, California, U.S. November 8, 2018. REUTERS/Kyle Grillot Fold sammen
Læs mere
Foto: KYLE GRILLOT

Mens resten af aktiemarkedet tager sig pænt ud fredag, får Tesla bank.

Aktien dykker over ni pct. pct. efter markedet har været åbent i halvandet time, og får dermed barberet over 5 mia. dollars af sin værdi til 54 mia. dollars. Til sammenligning er hele Nasdaq Composite indekset steget over 1,1 pct. i kølvandet på en Wall Street Journal artikel om, at USA overvejer at løfte straftolden på nogle kinesiske varer for at komme nærmere på en handelsaftale med Beijing.

Det voldsomme aktiefald støder samtidig Tesla ned fra 1. pladsen, som verdens mest værdifulde bilselskab. General Motors sniger sig lige omkring kl. 17.00 dansk tid forbi Tesla, med en værdi på 54,61 mia. dollas, mens Teslas værdi er blevet reduceret til 54,25 mia. dollars.

Teslas fald kommer efter elbilproducenten - med multiiværksætteren Elon Musk i spidsen - tidligere på dagen meddelte, at den skal skal fyre syv procent – eller over 3.000 – af sine fastansatte medarbejdere. Samtidigt sagde virksomheden, at overskuddet i fjerde kvartal vil blive mindre end i tredje kvartal.

Selskab Kurs Ændr. %

Storbanken Morgan Stanley sendte tidligere fredag en optimistik rapport om Tesla på gaden, som på andre dage formentligt ville have givet aktien et lille boost. Analytikerne hos Morgan Stanley skriver ifølge Bloomberg, at Teslas dominans på elbil-markedet kan forventes at fortsætte.

Tidligere på måneden fik Tesla også børsprygl efter salgstal fra fjerde kvartal var svagere end forventet.

Mest udfordrende år

Dagens nyhed bliver leveret, mens 2018 stadig kan skimtes i bakspejlet, hvilket Elon Musk har beskrevet som det mest udfordrende år i selskabets historie.

Udfordringerne har da også holdt i kø sidste år, hvor børsmyndighederne tvang ham væk fra formandsposten og i samme omgang gav ham en bøde på 20 millioner dollars for at have sendt kurspåvirkende Twitter-beskeder ud om selskabet.

Men den helt centrale udfordring for den entreprenante topchef og Tesla er det absolutte smertensbarn Tesla Model 3. Det er elbilen, som er blevet kaldt Teslas folkevogn. En bil til masserne. Middelklassen over hele verden er målgruppen, og det er den bilmodel, der skal transformere Tesla fra en nicheproducent til i volume at blande sig med de største bilproducenter.

Men det spring har vist sig vanskeligt. For enorme produktionproblemer har betydet, at Tesla ikke har været i nærheden af at kunne producere så mange biler, som selskabet havde regnet med.

Først sidst på året begyndte det at lysne for selskabet og i tredje kvartal gav Tesla et overskud. Det var drevet af, at Tesla solgte mange af de relativt dyre versioner af Tesla Model 3 i USA, og det kan ikke fortsætte, lyder det fra Elon Musk. For hele ideen med Model 3 er, at den skal være overkommelig i pris og køres ud til masserne.

En af udfordringerne er blandt andet, at en skatterabat på køb af selskabets biler bortfalder i år og det vil gøre dem endnu dyrere på det amerikanske marked.

»Fra begyndelsen af maj er vi nødt til at levere mindst mellemklassemodellerne af Model 3 til alle markeder, da vi er nødt til at nå ud til flere kunder, som har råd til vores biler,« lyder budskabet fra Elon Musk.

Den billigste udgave af Model 3 koster nu 44.000 dollars i USA, men Tesla arbejder på at have en udgave til 35.000 dollars klar.