Tesla ruller overraskende overskud i garagen

Overraskende overskud efter stort salg af den nyeste elbilmodel sikrer Tesla mod at løbe tør for penge og stiver den omstridte topchef, Elon Musk, af.

Tesla stiller med et overraskende overskud og sikrer sig dermed et tiltrængt pusterum efter et omblæst år. Arkivfoto: Brendan Smialowski / AFP / Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN SMIALOWSKI

Det lykkedes for Tesla at få presset så mange Model 3-biler gennem produktionen, at den amerikanske elbilproducent er begyndt at tjene penge efter syv kvartaler i træk med underskud.

Tesla-stifter og -topchef, Elon Musk, havde allerede lagt op til, at der ville være grønne tal på bundlinien, når regnskabet for 3. kvartal kom, men hans troværdighed har fået nogle solide ridser i billakken efter en række uheldige og dårligt timede udmeldinger, som var ved at koste ham topposten i det selskab, som han selv har været med til at bygge op. Derfor var forventningen, at regnskabet ville vise endnu et underskud.

Tesla omsatte i juli-september for 6,82 milliarder dollars og leverede et overskud på 311,5 millioner dollars. For et år siden viste regnskabet et kæmpe minus på 619,4 millioner dollars.

Selskab Kurs Ændr. %

Løber ikke tør for penge

Det er den nyeste bilmodel, Model 3, der har sikret Tesla en U-vending. Model 3, hvis startpris i USA er på 46.000 dollars, er blevet en af de bedstsælgende biler i hjemlandet USA, selv om den kom dårligt fra start. Tesla har kæmpet med at kunne levere bilerne til de ventende købere. Nogen har ifølge nyhedsbureauet Bloomberg ventet i over to år på at få vognen leveret. Derudover producerer Tesla Model S og Model X, der typisk starter med en pris på 100.000 dollars.

Der er endnu meget langt fra Tesla til de større elbilkonkurrenter som Toyota og BMW, men overskuddet gør alligevel en større forskel, mener Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

»Tesla rapporterede et væsentligt bedre end ventet resultat, hvor Tesla for første gang og væsentligt før ventet tjente relativt solide penge. Aktien steg med 12 procent i handelen, efter at markedet var lukket. Det gode resultat fjerner risikoen for, at Tesla løber tør for penge og er for afhængige af nye aktieemissioner,« siger han.

Store ændringer på rekordtid

Overskuddet, som også har fået en ellers kritisk kapitalfond som Citron til at tro på Tesla, betyder, at Elon Musk samtidig står stærkere, end han har gjort gennem de seneste måneder.

»De kommende år vil væksten i elbiler accelerere fra 0 til 100 på meget få sekunder. Der kommer mange flere modeller på markedet fra mange bilproducenter. For nogle måneder siden så det ud til, at Tesla ville være meget udfordret, ikke mindst finansielt. Meget har ændret sig på rekordtid, og Tesla synes at have toptunet sin forretning,« mener Per Hansen.

Tesla-topchef Elon Musk kalder i en fælles udtalelse med finansdirektør Deepak Ahuja eftersommeren for »historisk«.

»Vores indtjening er vippet dramatisk. Vi kan ikke takke jer nok for jeres støtte. Vi kunne ikke have opnået dette historiske kvartal uden den,« skriver de til aktionærerne.

Model 3 vil komme til salg i Europa i begyndelsen af 2019, siger Elon Musk i forbindelse med regnskabet. Her skal den konkurrere med BMWs AG 4-serie og Volkswagens AG Golf.

Dønningerne har ikke lagt sig

Dønningerne efter de amerikanske børsmyndigheders indgriben mod Elon Musk og selskabet i oktober har endnu ikke lagt sig. Da indgik Elon Musk forlig med Securities and Exchanges Commission (SEC) om at betale en bøde på 20 millioner dollars, træde tilbage som bestyrelsesformand for Tesla og lade fremtidige Twitter-beskeder, som kan være kurspåvirkende, undergå godkendelse, før de må sendes ud. Til gengæld kan han alligevel fortsætte som direktør i Tesla, som han ejer 22 procent af, selv om SEC lagde op til at forbyde ham at stå i spidsen for nogen børsnoteret virksomhed. Tesla skal også betale 20 millioner dollars i bøde og tvinges nu til at finde en uafhængig bestyrelsesformand. Det er stadig ikke sket.

Tesla er blandt dem, der rammes af den amerikanske handelskrig. Dele af bilerne produceres i Kina, og de amerikanske ekstratariffer på kinesisk producerede varer giver Tesla en ekstraregning på 50 millioner dollars. Derfor fremskynder Tesla nu udvidelsesplanerne i Kina, hvor Model 3 skal sættes i produktion til det asiatiske marked i løbet af næste år.