Omikron åbner »afgrundsdybt hul« for luftfartsselskaber

Selvom vi stadig ikke ved meget om den nye coronamutation, omikron, har den allerede ført til skærpede rejserestriktioner i flere lande. Det gør ondt i luftfartsindustrien, der for de fleste selskabers vedkommende stadig ikke er kommet sig efter den første nedlukning.

SAS præsenterer regnskab tirsdag og skal nu forholde sig til den nye coronavariant, omikron. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Nilsson/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var netop begyndt at lysne. De fleste lande havde droppet strenge indrejsekrav, ligesom turister og forretningsfolk atter havde fået appetit på at rejse, og de store luftfartsselskaber meldte om stigninger i antallet af bookinger.

Så blev det efterår, og i sidste uge skete der så det, der bare ikke måtte en ske: Der blev fundet en ny coronamutation i det sydlige Afrika, omikronvarianten, og så faldt aktiemarkedet fra hinanden. Overalt i Europa dykkede de store indeks, og det gik særlig hårdt udover luftfartsindustrien. SAS-aktien faldt knap syv procent, Norwegian sank ti procent, Lufthansa fik barberet 13 procent, mens British Airlines-ejer International Consolidated Airlines (IAG) dykkede knap 15 procent.

Selvom nogle af aktierne mandag har rettet sig en smule, har de stadig lidt betydelige fald over den seneste måned. Ifølge analytikere ser den nærmeste fremtid da også temmelig usikker ud.

Omikronvarianten af coronavirussen spreder sig hurtigt i hele verden. Der er fundet adskillige tilfælde i rejsende fra det sydlige Afrika. Fold sammen
Læs mere
Foto: James Gurley/Ritzau Scanpix.

»Hvis det viser sig, at den her mutation ikke er dækket af de eksisterende vacciner, så ser vi lige nu allerede forvarslet på, hvad der kommer til at ske, for så begynder vi at få rejserestriktioner igen. De er allerede kommet nogle steder, og det bare på frygten for, hvad den nye virus kan indeholde,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

Siden den nye variant i torsdags blev internationalt kendt, har for eksempel Japan og Israel valgt at lukke sine grænser for alle udlændinge på baggrund af den nye omikronvariant. Storbritannien har genindført kravet om isolation, indtil man kan fremvise en negativ pcr-test taget på andendagen. USA har indført indrejseforbud mod de fleste rejsende fra Sydafrika og syv andre lande i det sydlige Afrika, hvorfra en række flyafgange til Asien, Europa og USA er blevet aflyst.

»Hvis det er corona 2,0, så åbner der sig jo et afgrundsdybt hul for flyselskaber, som ikke er på plads efter den første coronakrise. Så vil vi se, at den trafikgenrejsning, der så småt er i gang for nogen og rigtig godt i gang for andre, vil blive slået tilbage,« siger Jacob Pedersen.

Den seneste nedtur for luftfartsbranchen kommer lige inden, at SAS tirsdag morgen kommer med regnskab for fjerde kvartal og for finansåret 2020/2021. I tredje kvartal endte luftfartsselskabet med et underskud på 1,36 milliarder svenske kroner, og analytikerne forventer ifølge Bloombergs estimater endnu et underskud.

En mavepuster af dimensioner

Aktier for de fleste store luftfartsselskaber har stadig ikke genvundet det tabte fra den første bølge af covid-19. Sammenligner man med kursen 1. januar 2020, er SAS og IAG for eksempel nede med 68 procent, Norwegian med 99 procent, og Lufthansa er faldet 52 procent. Det vil altså sige, at selskaberne fortsat ligger langt under markedsværdierne, de havde, inden coronapandemien for næsten to år siden gav rejsebranchen den historiske mavepuster. Ryanair er et af de eneste europæiske luftfartsselskaber, hvor aktiekursen stort set er tilbage på niveauet fra tiden før corona.

Selv hvis omikronforskrækkelsen lægger sig hurtigt, vurderer investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen, at det bliver vanskeligt for aktiekurserne i luftfartsindustrien at komme tilbage til de tidligere højder. Han forklarer, at der over de seneste år – udover corona – har udfoldet sig andre massiv modvinde: Klimaudfordringer og stigende oliepriser.

Det øgede fokus på klima vil ifølge Per Hansen formentlig reducere antallet af forretningsrejser, og derved får dele af branchen svært ved at komme tilbage til før corona-niveauer. Samtidig æder de høje oliepriser sig ind i profitten, fordi det for mange luftfartsselskaber på grund af den hårde konkurrence er svært at sende ekstraregningen videre til passagererne. Oliepriserne er steget 60 procent i løbet af det seneste år.

»Der er sorte skyer, der er masser af turbulens, og så ser det også ud som om, at der også er nogle lynnedslag rundt omkring,« siger Per Hansen om luftfartsindustrien.

»Der er ingen, der ved, hvad den nye normal er. Når først vi begynder at vende tilbage til Alicante og alle mulige andre steder, hvor solen skinner om foråret og om efteråret, er der nogle af selskaberne, der vil mangle forretningsrejsende, fordi klimabelastningen kommer til at være en betydelig aktør, når vi kigger fremad. Så for nogle selskaber er det ikke sikkert, at de for alvor kommer sig over det her skydække,« tilføjer han.

Køb eller forsvind?

Efter de seneste markante fald står investorerne tilbage med det store spørgsmål: Skal man bruge nedturen på at købe op, eller er udfordringerne for branchen blevet for store? Per Hansen har to observationer.

»Hvis man gerne vil investere i luftfartsbranchen, gør man sig selv en tjeneste ved at investere efter følgende: Punkt et, gå benhårdt efter low-cost carriers. Hvis forretningsvilkårene ser svære ud, skruer de deres program sådan sammen, at de stadig er sikre på at tjene penge – så laver de et besparelsesprogram. Det er Ryanair. Jeg står ikke her og reklamere for Ryanair, men med deres forretningsmodel, gør Ryanair altså det, der skal til,« siger Per Hansen.

»Punkt to, man skal kigge på de legacy-carriers, som langsigtet har de bedste muligheder. Det er sådan nogle som Lufthansa, der har et stort hjemmemarked og derfor er en betydende spiller, og den kan man købe en gang imellem. Overordnet kan man sige, at luftfartsindustrien ikke er en industri, hvor man langsigtet skal være investor. Langsigtet skal man være passager.«

Ryanair er som et af meget få luftfartsselskaber kommet stærkt tilbage efter coronakrisen. Her er det virksomhedens topchef, Michael O'Leary, der fortæller om vinterens nye ruter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andy Rain/EPA/Ritzau Scanpix.

Også Jacob Pedersen vurderer, at lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air står stærkest i den nuværende situation. Han forklarer, at en af selskabernes største fordele er, at de kun opererer inden for Europa og derfor ikke bliver påvirket, når langdistanceflyvninger bliver lukket ned.

»De kan dirigere flyene derhen, hvor det giver bedst mening, og det giver en frihed, som andre selskaber ikke har. Lufthansa og British Airways halter mere bagefter, og så er der Finnair, der har det rigtig svært, fordi selskabet ikke kan flyve langdistanceruter i samme omfang som tidligere. Finnair er meget afhængig af Asien, og det er jo helt lagt ned,« siger Jacob Pedersen:

»Det er meget ujævnt, hvem der er kommet godt i gang efter corona, men fællesnævneren er, at hvis omikron viser sig at være det, vi frygter, så ryger vi tilbage til en situation, hvor der vil være meget få passagerer, og så skal genopstartsplanerne revurderes.«