Nu er det officielt: Grøn dansk aktie noteres på hovedbørsen inden jul

Torsdag 17. december hopper delebiltjenesten GreenMobility fra minibørsen First North og over på det danske hovedmarked. Formålet er at tiltrække nye og større investorer.

GreenMobilitys administrerende direktør, Thomas Heltborg Juul. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der er nu endegyldigt sat dato på, hvornår den danske delebiltjeneste GreenMobility, som siden 2017 har været børsnoteret på minibørsen First North, rykker en liga op ved at flytte til det danske hovedmarked.

Første handelsdag bliver således torsdag i næste uge. Det skriver selskabet i en meddelelse.

Topchef Thomas Heltborg Juul fortæller til Børsen, at formålet er at kunne tiltrække andre investorer, end det har været muligt på First North. Eksempelvis de større danske pensionsselskaber – eller større udenlandske investorer, der i dag slet ikke er klar over, hvad First North er for en størrelse.

»Vi ser også en klar mulighed i investorernes interesse for bæredygtige aktier. Vi ser os selv som en grøn aktie, hvor der i Danmark kun er – uden sammenligning i øvrigt – Vestas og Ørsted. Vi vil gerne ligge i samme spor og få mulighed for at blive en del af de grønne aktier, som investorerne får op på radaren,« siger Thomas Heltborg Juul til Børsen.

Store planer og store underskud

GreenMobility råder i dag over 950 elektriske delebiler på tværs af København, Aarhus, Malmø, Göteborg, Gent og Antwerpen.

Selskabet har planer om at være etableret i 35 byer på tværs af Europa inden 2025 og i 15 byer inden udgangen af næste år. Om kort tid ruller delebilerne ud i Helsinki i Finland, som bliver den syvende by i land nummer fire.

Tidligere i år offentliggjorde GreenMobility, at de efter tre et halvt år med underskud i København som det første sted er begyndt at tjene penge i den danske hovedstad. I Aarhus rullede konceptet ud i 2019, og her håber de at nå den afgørende milepæl inden for to år efter opstarten.

Men vækstrejsen er også en dyr omgang, og i det store billede er millionerne rullet ud af kassen. I 2019 tabte selskabet 29,9 millioner kroner på bundlinjen, mens tabet i 2018 lød på 33,1 millioner og i 2017 på 30,6 millioner kroner.

For at understøtte rejsen blev der derfor for nylig rejst 75 millioner kroner i ny kapital.

GreenMobility noterer selv i forbindelse med flytningen til hovedmarkedet, at aktiekursen det seneste halve år er steget med 116 procent.

Forud for denne stigning har det dog ikke ligefrem været et væksteventyr at være aktionær i delebiltjenesten.

I 2017 blev aktien børsnoteret til 150 kroner pr. aktie, og i maj i år var den helt nede i 51,5 kroner. Fredag morgen blev aktien handlet til 128 kroner pr. styk.

Kritik af ensidig politik fokus

Thomas Heltborg Juul var sammen med flere andre aktører for nylig ude med en kritik at politikernes tilsyneladende ensidige fokus på det ene eller det andet antal grønne biler på de danske veje i 2030. Målet må reelt være at have så få biler på de danske veje i 2030 som overhovedet muligt, lød kritikken.

Landets største delebiltjenester, Dansk Erhverv og en fremtidsforsker undrede sig alle over, at der ingen reel debat er om at modarbejde eksempelvis Energistyrelsens dystre fremskrivning, der forudser, at den danske bilpark vil vokse med 600.000 biler til i alt 3,3 millioner biler frem mod 2030.