Danske rederier synker på børsen efter europæisk virusalarm

Store fald har ramt de danske rederiaktier, efter at coronavirussen har spredt sig uden for Kina.

 

Mærsk, Norden og Torm falder drastisk, efter at udbruddet af coronavirussen for alvor har spredt sig til lande uden for Kina. De store danske rederier taber mandag milliarder i markedsværdi, og alene på containermarkedet kan udbruddet have kostet rederierne en omsætning på op mod 12 mia. kr.

I løbet af weekenden blev der konstateret flere tilfælde af virussen i Italien. Også i Sydkorea har udviklingen i de seneste dage taget en forkert drejning.

»Vi er gået fra en tese om, at det var inddæmmet til Kina, til nu at det er det sandsynligvis ikke. Nu står vi igen med en masse spørgsmål, og derfor er det ikke noget godt svar på, hvad er sker nu,« siger analytiker Michael Friis Jørgensen, Alm. Brand.

På det danske marked er aktier i Mærsk og Norden mandag eftermiddag faldet omkring fem pct., mens Norden har mistet syv pct. Transportvirksomheden DSV er nede med 5,7 pct. og flyselskabet SAS ligger 8,7 pct. lavere.

»Rederierne er hårdt eksponeret mod en nedgang i den økonomiske vækst, som er det, der er risiko for, hvis vi ser, at flere lande bliver lukket ned pga. spredningen af virussen,« siger Michael Friis Jørgensen.

Den frygtede virus brød ud i den kinesiske millionby Wuhan og menes at være opstået på et madmarked, hvor der blandt andet blev solgt vilde dyr. Kineserne har forsøgt at inddæmme sygdommen ved blandt andet at holde landets fabrikker lukkede – også efter at det traditionelle kinesiske nytår var overstået.

I slutningen af sidste uge begyndte antallet af smittede at falde i Kina, men i løbet af weekenden blev der meldt om flere smittede uden for landets grænser.

I alt har mere end 2.600 personer mistet livet som følge af coronavirussen, og for Europas vedkommende står det utvetydigt værst til i Italien, som har langt det største antal inficerede på kontinentet. Flere hundrede personer i Italien er smittet med den frygtede virus, der mandag eftermiddag havde kostet seks livet i Italien. Virusspredningen har på kort tid fået store konsekvenser for landet og dets økonomi.

For Mærsk har det stor betydning, hvad der sker med udbredelsen af virussen. Containerrederiet Maersk Line har omkring 75.000 kunder, som tæller alt fra de største detailkæder, bilproducenter, elektronikgiganter til de store modehuse. Mange får deres varer fremstillet i Kina og transporteret af Mærsk til de amerikanske og europæiske forbrugere. Efter de kinesiske fabrikker har droslet produktionen ned for at inddæmme sygdommen, har der været færre containere at sejle med.

Langt færre containere

I sidste uge brugte Søren Skou, topchef i Mærsk, lang tid på at tale om virussen i forbindelse med, at virksomheden præsenterede sit årsregnskab. Mærsk-topchefen understregede, at det lige nu er meget svært at spå om hvilken betydning virussen vil få for virksomhedens indtjening.

»Præcis hvor store omkostninger bliver, er endnu svært at sige. Det handler om, hvor hurtigt kineserne kommer op i gear igen, og om det spreder sig til andre lande. Men vi ved allerede, at det kommer en række følgevirkninger, som er en konsekvens af de aflyste afgange,« siger Lars Jensen, stifter af analysehuset SeaIntelligence Consulting, der følger containermarkedet tæt.

Han siger, at der allerede er langt færre containere, som bliver sendt af sted.

»Men den påvirkning coronavirussen allerede har haft, ser det nu til, at der vil blive afskibet 1,7 mio. containere færre. Det er relativt meget, som er aflyst på kort tid,« siger Lars Jensen.

Et forsigtigt estimat betyder, at det samlet betyder, at containerrederierne samlet mangler omkring 12 mia. kr. i omsætning pga. coronavirussen.