Nu bliver de ramt: Coronavirus kaster lange skygger over Mærsk

Udbruddet af corona-virussen i Kina kaster skygger over Mærsk-regnskab, der ellers viser fremgang i et svært marked.

Mærsk. REUTERS/Amanda Perobelli/File Photo Fold sammen
Læs mere
Foto: Amanda Perobelli

Der bliver nu sået alvorlig tvivl om, hvad udbruddet af Corona-virusen i Kina betyder for udviklingen i 2020 for A.P. Møller - Mærsk.

Det fremgår af årsregnskabet, der dog viser fremgang i et ellers svært marked.

»Trods svækkede markedsbetingelser var A.P. Møller – Mærsk i stand til at forbedre rentabiliteten og cash flow,« udtaler topchef Søren Skou i en medddelelse.

Driftsindtjeningen sted 14 pct. til 5,7 mia. dollar, mens omsætningen faldt en smule til 38,9 mia. dollar. For 2020 venter selskabet en driftsindtjening på 5,5 mia. dollar.

Regnskabet kommer i lyset af coronavirussen, der er brød ud i millionbyen Wuhan og menes at være opstået på et madmarked, hvor der blandt andet blev solgt vilde dyr. Mærsk understreger, at det gør udsigterne for 2020 usikre.

»Forventninger til 2020 er forbundet med stor usikkerhed og påvirket af udbruddet af Corona-virussen i Kina, som betydeligt har sænket sigtbarheden til, hvad der kan forventes af 2020. Fabrikker i Kina er lukket længere end normalt efter det kinesiske nytår pga. Corona-virussen, og derfor forventer vi en svag start på året,« hedder det i regnskabet.

Per Hansen, invetseringsøkonom i Nordnet, kalder regnskabet for skuffende og siger, at det er fyldt med usikkerhed om fremtiden.

»Regnskabet fra Maersk er skuffende. Selv om investorerne i et vist omfang vil tilgive Maersk at forventningerne for 2020 er forsigtige, kan det næppe undgås, at aktiekursen får sig en kurssnitter fra morgenstunden,« mener Per Hansen.

Han peger på, at udviklingen i fjerde kvartal var markant svagere end forventet i markedet. I forhold til aktieanalytikernes forventninger skuffede Mærsk på både indtjeningen og omsætning i de sidste kvartal af 2019.

»Coronavirus har kortsigtet en større indflydelse på rater og transporterede mængder; det øger usikkerheden og slører sigtbarheden,«  hedder det videre fra Per Hansen.

Mærsk er også ramt af usikkerhed om nye højere brændstofpriser. Siden 1. januar er det blevet ulovligt at bruge skibsolie, der har en halv procent svovlindhold, og det har fået priserne til at stige.

Regnskabet kommer efter Mærsk tilbage i oktober opjusterede forventningerne til driftsresultatet til mellem 5,4 - 5,8 mia. dollar, efter flere besparelser havde skabet yderligere effektiviseringer. Med dagens regnskab indfrier selskabet forventningerne, og samlet er ledelsen tilfredse med 2019.

»Når vi ser ind i 2020, har vi nu et godt afsæt til at udvide vores integrerede services inden for containerlogistik yderligere, samtidig med at vi håndterer de udfordringer for markedet, som tydeligvis tegner sig i horisonten,« hedder det fra Søren Skou.

A. P. Møller - Mærsk har siden 2016 været gennem store strategiske forandringer. Alle energiforretningerner, inklusiv Maerks Oil, er solgt fra og fokus er i dag på skabe en moderne logisitkvirksomheden baseret på containerrederiet Maerks Line. Overordnet siger Søren Skou dog, at indtjeningen endnu er der hvor den skal være.

»Vi leverer solid fremgang i vores finansielle resultater for 2019, men skal fortsat forbedre vores profitabitlitet. Vi fastholder den gode fremdrift på  transformationen på trods af en svag global vækst og verdenshandel, vedvarende handelskrig og udbredt geopolitisk usikkerhed på flere markeder,« skriver Skou om regnskabet.