Bonds favoritbil slingrede ind på børsen

Fabrikanten af luksusbiler Aston Martin kom onsdag på børsen, men indtil videre er det ingen succeshistorie for firmaet, der forsøger at finde sin vej i et hårdt marked.

Midten til højre ses Andy Palmer CEO for luksusbilmærket Aston Martin. Han jubler oven på selskabets børsnotering onsdag. Klapsalverne er dog blevet afløst af en nedadgående kurs og skepsis fra investorerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: TOLGA AKMEN

Den er James Bonds foretrukne køretøj, elsket af bilkendere verden over og nu er den såmænd også landet på børsen i London.

Men havde Aston Martin-topchefen Andy Palmer ventet en jublende modtagelse, må skuffelsen trænge på hos den erfarne autoboss, der ganske vist udadtil kalder børsdebuten glædelig.

Siden åbningskursen på 19 pund (160 kroner) værdisatte selskabet til 4,3 milliarder pund (36 milliarder kroner) har aktien været på en gedigen nedtur og faldt kort før klokken 15.00 faldet med omkring syv procent ifølge Bloomberg. Det har rettet sig lidt i løbet af eftermiddagen, men en stor børsfest for investorerne bliver det ikke.

Når Andy Palmer alligevel glæder sig, kan det meget vel skyldes, at der med noteringen lander store summer til at gennemføre topchefens omfattende planer.

Børsnoteringen er nemlig kulminationen på et årelangt forløb, hvor topchefen har forsøgt at vende vigende indtjening og problemer med at sikre overskud til en driftig og sund forretning.

Pengene fra børsnoteringen skal bruges til at få producenten tilbage på sporet og sikre en enorm vækst i produktionen, hvor der skal leveres en ny model hvert eneste år frem mod 2022. De store planer gør ifølge Reuters betyder, at der hverken bliver penge til udbytte eller afbetaling af gæld som følge af noteringen.

Sidste år producerede selskabet godt 5.000 biler, hvilket er det bedste i mange år. Året var således det første år siden 2008, hvor bilmærket overgik 5.000 leverancer. Særligt DB11 modellen har været populær. Det udløste selskabets første overskud siden 2010.

Trods de bedre takter udestår en lang vej op til det erklærede mål om at fordoble produktionen af biler inden 2020 og ultimativt ende med at producere 14.000 biler på sigt.

Artiklen fortsætter under grafikken:

Trods uindfriede forhåbninger kan investorerne trøste sig ved, at bilproducenten rummer netop det, erhvervsfolk så ofte hungrer efter - en god historie.

Bilen har fået nærmest ikonisk status især på grund af bilens filmreferencer. Aston Martin-biler har således fundet vej til flere end ti James Bond-film. Første gang var i »Goldfinger« med Sean Connery som Agent 007.

ARKIV- -Berømt Aston Martin fra James Bond filmen "Goldfinger" sælges for omkring 26 millioner kroner i London. (Foto: HANDOUT/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT.

Om det er nok til at kunne lave en gunstig forretning, er langt mere tvivlsomt, vurderer investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet. Han tvivler på, at aktien for alvor bliver relevant for andre end feinschmeckere.

»Aston Martin er en fed bil med et fedt varemærke, som bærer 007 logo, men derudover må man vel sige, at det meste andet har skuffet,« siger Per Hansen i en kommentar.

Børsnoteringen, der er den første af et britiske bilmærke siden 1984, hvor Jaguar rullede ind på børsen i London, ventes også med spænding. Det giver første fingerpeg, om formen på det britiske børsmarked så tæt på Brexit.