Sådan tager du gode koncertbilleder

Proftips fra en koncertfotograf gør dig til en mester ud i at tage koncertbilleder.

Lær at tage gode koncertbilleder. Fold sammen
Læs mere

Johannes Granseth er fotostuderende ved Bilder Nordic School of Photography i Oslo. Ved siden af studierne arbejder han freelance som koncert-og eventfotograf for blandt andre Sony Music Norge.

I oktober vandt Granseth musikhjemmesiden Rockmans pris for Norges fedeste festival- eller koncertbillede 2010 for et billede af bandet The Cumshots med Kristopher Schau i spidsen.
 

Vinderbillede af Norges fedeste festival/koncertbillede 2010. Foto: Johannes Granseth

Vi har snakket med den fremadstormende fotograf for at få nogle gode tips til, hvordan man arbejder som koncertfotograf, og hvad som skal til for at tage gode billeder.
 
Næste side: Tip 1: Mød velforberedt op til koncerten!

Tip 1: Mød velforberedt op til koncerten!
 

Det er vigtigt at forberede sig godt før koncerten. Et godt råd er at læse op på og finde information om bandet, du skal fotografere. Hvilken slags stil repræsenterer musikeren? Har vedkommende nogle ritualer, som de plejer at udføre på scenen? Sådanne aspekter er vigtig at tjekke, foreksempel hvis frontfiguren plejer at stagedive, er det godt at vide det på forhånd, så du er klar, når det sker, forklarer Granseth.


En fotograf må arbejde uanset vejret, så klæd dig efter forholdene. Foto: Jonas Meek.
 

Undersøg koncertstedet og gør dig bekendt med det, hvis du har mulighed for det. Hvilken slags lys er der? Er det nogle særligt gode eller dårlige vinkler? Har kunstneren sit eget lys med eller scene med? Se på billeder med artisten fra tidligere koncerter for at nærstudere bandet eller sangeren.


Angus Young udfører sin legendariske 'duck walk'. Foto: Johannes Granseth.

Endvidere fortæller Granseth, at ørepropper er en vigtig ting, når man skal til koncert. - Uden ørepropper er du på tynd is. Du står en halv meter fra scenen og er afhængig af at få dæmpet lyden, hvis ikke det skal blive en utrolig ubehagelig oplevelse og en virkelig dårlig dag på jobbet, fortæller han.

- Jeg bruger vidvinkelobjektiverne på fuldformatskameraet, mens 70-200mm sidder nærmest fast på 1D´eren. Det er fordi 1D har en crop-faktor på 1.3x, hvilket gør, at man får det lille ekstra på fuld tele, som man mangler, hvis man sætter dette objektiv på det andet kamera. Jeg bruger af og til 16-35mm på 5D for at få en korrekt vidvinkel, når jeg behøver det. Man er ikke afhængig af at bruge to kameraer, men det gør helt klart arbejdet lettere for mig. Pludselig springer vokalisten frem på scenen og står en halv meter fra dig. Da er det utrolig irriterende, bare at stå der med sin 70-200mm, smiler Granseth.


Her er udstyret som Granseth bruger til koncertbilleder. Foto: Johannes Granseth.

Udstyret er dog ikke alt. Man kan tage udmærkede billeder med et kompaktkamera. - Det vigtigste er, at du ser bort fra de automatiske indstillinger på kompaktkameraet. Har du mulighed for at tage billeder i blændeprioritet på dit kompaktkamera, kan det også være en fordel. Husk også at skrue blitzen på kompaktkameraet af, før du skal fotografere.

Næste side: Tip 2: Arbejd effektivt og hav en plan, når du fotograferer!

Tip 2: Arbejd effektivt og hav en plan, når du fotograferer!
 

- Når man får adgang til pit’en foran scenen, og koncerten starter, er det vigtigt at holde hovedet koldt. Til mange koncerter er der tidsbegrænsninger, så man kun får lov til at tage billeder i løbet af de tre første sange. Da er det virkelig vigtigt at arbejde hurtigt og effektivt, så man får taget, de billeder man vil have. Jeg prøver altid at få taget nogle gode "headshots" og gode overblikbilleder, samt lidt af hvert i helprofil og halvprofil af de forskellige medlemmer af bandet, siger Granseth.


Bandet Nephew: Nogle gange kan det give et godt udtryk at tage billeder blandt publikum. Foto: Johannes Granseth.

For at få adgang til pit’en, skal du have en akkreditering. På mindre steder som normalt ikke er koncertsteder, er det lettere at have sit kamera med sig. Hvis man ikke har et fotopas, så er det også muligt at tage gode billeder, selv om man står blandt publikum.

Prøv ikke at se publikum omkring dig som en begrænsning, se heller efter muligheder og billeder, som kan blive gode. Vent til lyset skifter, så kan du tage fede modlysbilleder og silhuetter af folkene omkring dig, forklarer Granseth.
 
Husk at være fleksibel og spørg folk rundt om dig, om du må tage billeder. Stå ikke i vejen for folk alt for længe og bevæg dig rundt, så du ikke ødelægger det for dem, som er der for at høre musikken.
 
Det er også vigtig at respektere kravet om tidsbegrænsning, fordi vagterne nok skal sørge for at smide dig ud, når tiden er gået. Hvis du ikke har fået taget de billeder, du ville, så er det kun dit eget problem. - Hvis du ikke følger reglerne, så bliver vagterne strengere over for alle fotografer, ikke bare dig. Vær professionel og rund af, når du får besked på det.


Prøv at fange koncertstemningen ved at tage billeder af publikum. Foto: Johannes Granseth.
 

Glem ikke publikum under koncerten, for de skaber meget af stemningen. -Publikum giver ofte det lille ekstra, når de opdager, at de bliver fotograferet. Drømmen om at komme i VG er vistnok motivationen, for jeg bliver ofte spurgt, om de havner dér, ler Granseth.
 
Næste side: Tip 3: Fotografér altid i RAW og skyd manuelt!

Tip 3: Fotografér altid i RAW og skyd manuelt!

- Jeg skyder altid mine billeder i RAW og stort set med manuelle indstillinger. RAW, fordi det giver en mulighed for efterbehandling, som man kun kan drømme om med JPEG, og manuel, fordi jeg ikke altid kan stole på lysmålingen i kameraet. Blænden sættes som regel på f2.8 uafhengig af objektivet, og derefter sætter jeg lukkertid og ISO efter behov.

En typisk nybegynderfejl er ikke at følge godt nok med på lukkertiden. Bliver denne for lang, bliver billederne uskarpe, og så bliver billederne ubrugelige. - Det er let at tænke, at man formår at holde kameraet i ro, men man må ikke glemme, at motivet under en koncert bevæger sig meget, og det kan ødelægge billedet, hvis  lukkertiden bliver for lang, siger Granseth.


Billedet er taget med et ISO-tal på 2000, og ofte kan billedstøjen give en god effekt. Her Robyn i aktion. Foto: Johannes Granseth.
 

- Det er bedre med et rigtigt eksponeret billede med lidt støj, end et billede som er uskarpt. Jeg prøver at holde ISO-værdierne så lave som mulig, men synes ikke man skal hænge sig for meget ved dette. På nutidens kameraer er billedekvaliteten på en høj ISO så tilpas god, så vær ikke bange for at gå op i ISO-værdi. Det er vigtigt at tage nogle testbilleder på forhånd for at se, hvordan forholdene er. Blitz er som regel ikke tilladt at bruge, og det bør man tage hensyn til. En kraftig ekstern blitz vil ødelægge det naturlige lys på scenen, og det vil igen ødelægge stemningen i billedet.

Næste side: Tip 4: Tag hensyn til de andre fotografer i pit'en og tænk over, hvor du står!

Tip 4: Tag hensyn til de andre fotografer i pit'en og tænk over, hvor du står!
 

Pit’en er ikke særlig stor, og der kan ofte blive lidt trængt. Det er klogt at være flink over for de andre fotografer, og lade de andre komme til, hvis man har en god plads. - Som regel er det ikke noget problem, men har man fundet sig en god plads, så tag de billeder du behøver og flyt dig, så de andre fotografer kan komme til. Så vil de også lade dig komme til, når du vil tage billeder fra en anden vinkel. Lad være med at være egoistisk ved at blive stående på samme sted hele koncerten igennem, det vil uanset hvad også gøre dine billeder statiske. Husk at bevæge dig. Hvis du skyder alle dine billeder fra én vinkel, bliver det hurtigt kedeligt.


Bob Hund. Somme tider stiller sangeren sig op på en af monitorerne. Så er det godt at være parat. Foto: Johannes Granseth.

 
- Følg med på, hvad der sker på scenen, og prøv at forudse, hvornår det vil blive spektakulært. Positionér dig så artisten bliver omkranset af lys, brug en lav vinkel, hvis det ser ud som om sangeren skal til at springe, brug scenografien til at indramme artisten, eller lad elementer af scenografien blive en del af kompositionen.
 
Ofte kan der være gentagelser i lyset eller lignende, som du kan bruge til din fordel. Her kan det også betale sig at kende til musikken. - Der er ofte en sammenhæng mellem spektakulære højdepunkter på scenen og højdepunkter i musikken.

Næste side: Tip 5: Vælg de bedste billeder ud og find din egen stil! 

Tip 5: Vælg de bedste billeder ud og find din egen stil!
 

I efterbehandlingen er det vigtigt at vælge de bedste billeder ud. Brug et billedprogram, som tillader dig at rangere dine billeder, så man kan søge på billederne med højest rangering. - Jeg bruger Bridge, når jeg sorterer billederne og redigerer dem i Camera Raw. Hvis jeg ønsker at foretage større ændringer, bruger jeg Photoshop, siger Granseth.


Før og efter af Alice Glass i Crystal Castles. Til venstre ses originalbilledet og til højre det redigerede. Foto: Johannes Granseth.

 
Når det kommer til redigering, afhænger det meget af, hvad hver enkelt kan lide i forhold til stil og udtryk. - Nogen foretrækker skarpe kontraster, hvor det er ganske godt med sort/hvid-billeder. Andre kan bedre lide blødere farver eller stærke, klare farver, hvis det passer til artistens stil. Johannes fortæller, at han prøver at redigere sine billeder, så de klæder musikernes stil, foreksmepl billedet af Bob Hund.

- Ofte skal der ikke så store ændringer til for at give billedet det der lille ekstra. På billedet af Alice Glass har jeg foretager små ændringer i farve og kontrast for at fremhæve artisten. - Jeg prøver at få billederne til at se naturlige ud, uden at overdrive redigeringen, fortæller Granseth.

Opsummering

Som tippene i denne artikel har påpeget, er det vigtigt nøje at udtænke, hvad man skal gøre og møde forberedt op til koncerten. Det er ikke særlig fedt at opdage, at man ikke har nok plads på memorykortet eller lavt batteri på kameraet, fordi man glemte at oplade batteriet på forhånd.
 


Tænk ud af boksen. Det kan give dine billeder et helt særligt præg. Her La Roux. Foto: Johannes Granseth.

Gode billeder opstår heller ikke af sig selv. Husk at tage billeder med kort nok lukkertid, så dine billederne bliver skarpe og vær ikke bange for at skruge op for ISO-indstillingene. Lidt billedstøj kan ofte give billederne en fed effekt.
 
Prøv at udfordre dig selv som fotograf, og lad være med at tage billeder, som ligner alle andres!
Klæd dig efter forholdene. Er det en udendørskoncert, kan det være smart at tjekke vejrudsigten på forhånd. Klæd dig godt på med tøj, en kold fotograf vil bare have overstået jobbet så hurtigt som muligt, og så bliver billederne næppe særligt gode.


Johannes Granseth i aktion. Foto: Jonas Meek.

 
Det allersidste tip er følgende: nyd koncerten! Hvis du har det sjovt, så vil det smitte positivt af på dine billeder. Hvis du ikke prøver at have det sjovt, men bare tager et minimum af billeder og så stikker af, får du næppe fanget de virkeligt gode øjeblikke. Husk at man må være professionel og have et åbent sind. Så bliver dine billeder garanteret bedre.

Vil du se flere billeder, kan du besøge Granseths hjemmeside.

Denne artikel stammer fra Berlingske Medias norske søster-site, Akam.no
Oversat af Stina Resting