Facebook klar med dansk GPS-tjeneste

Den lokationsbaserede tjeneste Facebook Places åbner i dag i Skandinavien.

Nu kan du vise Facebook-vennerne, at du lige er tjekket ind i på Cuba Fold sammen
Læs mere
Foto: NASA

Vi kender den allerede fra USA, hvor den har været en moderat succes. Men fra i dag kan også danskerne kaste sig ud i Facebook Places - en tjeneste, hvor man via sin smartphone kan vise Facebook-vennerne, hvor man opholder sig lige nu og her.

Tjenesten er blot en blandt flere lokationstjenester, og fænomenet har længe været kendt på tjenester som FourSquare og GoWalla, som danskerne aldrig rigtig har taget til sig.

Places udnytter, at de fleste moderne mobiltelefoner er udstyret med både GPS-chip og muligheden for at køre en særlig smartphone-udgave af Facebook. Dermed ved mobilen, hvor den befinder sig - og de data kan løbende lægges ud på Facebook, så alle kan følge med.

På den tilsvarende Foursquare-tjeneste, har det udviklet sig til en slags spil, hvor man fx kan blive Foursquare-borgmester på den lokale McDonalds, hvis man kommer der meget. Det kan udløse gratis burgere.

Den slags geo-tjenester anses for at være en af de helt store trends de kommende år, men i Danmark har ideen ikke vundet udpræget indpas endnu. Faktisk tværtimod.

For Facebook er der god ræson i at arbejde med lokalitetstjenester, da de åbner op for en helt ny type annoncer, som er langt mere effektive end de annoncer, der findes på Facebook i dag.

Eksempelvis kan en virksomhed lave små konkurrencer, hvor man kan optjene point og små gaver, hvis man kan lokke sine Facebook-venner ned i en af virksomhedens butikker og herfra angive deres lokation på Facebook. Der er dog utallige anvendelsesformer - og kreativiteten er stor.

Facebook har fra første færd forsøgt at imødekomme en dyne af kritik, der har lagt sig det over populære netværk. Tjenesten er i forvejen under hyppig anklage for at være alt for lemfældige med folks private oplysninger, og at det generelt er alt for svært at styre, hvem der må vide hvad om en.

Med GPS-tilføjelsen har Facebook en tikkende bombe, fordi en hvilken som helst Facebook-profil nu både rummer fyldigt indhold om personen, dennes venner, private mails og billeder - og information om, hvor præcis man kan finde vedkommende.

Der har dog ikke været eksempler på misbrug.