Novo-direktør: Vi vil vinde markedsandele i diabetesmarkedet

Arkivfoto: Novo Nordisks koncerndirektør Camilla Sylvest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Novo Nordisk har sat sig et meget konkret mål for diabetesforretningen i sin nye strategiplan for 2025.

Markedsandelen skal til den tid være øget til mere end en tredjedel fra i dag omkring 28 pct.

Det fortæller koncerndirektør Camilla Sylvest onsdag på Novos kapitalmarkedsdag.

»Med det uindfriede behov, der er for behandling, med vores kompetencer, og med de lanceringer, vi har især i GLP-1-segmentet, og med de markedsdynamikker, der er, venter vi, at vi vil kunne fortsætte med at vinde markedsandele i segmentet.«

»Det betyder, at vores strategiske ambition er at nå en markedsandel på over en tredjedel i 2025,« siger Camilla Sylvest.

Målsætningen skal ses lyset af et globalt diabetesmarked, der i dag har en værdi af omkring 48 mia. dollar, eller over 320 mia. kr. En forbedring af markedsandelen med 5 procentpoint, vil dermed i sig selv bidrage med ekstra 16 mia. kr. på toplinjen målt i nutidskroner. Dertil kommer, at det samlede marked er i vækst, så Novos ambition vil kræve endnu større vokseværk.

En af Novos vækstlokomotiver ventes at blive Novos GLP-1-midler - tabletten Rybelsus, der netop er lanceret i USA, og den ugentlige injektionsbaserede GLP-1, Ozempic.

»Vi vil positionere Rybelsus som den bedste tablet, og vi vil også positionere Ozempic som den første og den bedste injektionsbehandling,« siger Camilla Sylvest.

Hun peger desuden på, at Novo står med en stærk portefølje af insulinprodukter, der også vil kunne tage markedsandele.

»Vi mener, at markedet vil vokse med 3 pct. og med 4 pct. i værdi. Byggeblokkene er selvfølgelig GLP-1-markedet, som vokse væsentligt. Vores position i GLP-1 er meget, meget stærk, og vil sandsynligvis vokse sig endnu stærkere.«

»Oven i har vi en meget stærk position inden for insulin, der udgør størstedelen af markedet, og her går vi også efter at øge vores markedsandel,« siger Camilla Sylvest.

/ritzau/FINANS